Hej.

Har följt diskussionerna här ett tag och fått mycket bra tips men nu har jag ett problem som jag inte hittar någon tråd om, och då kan det väl vara dags för ett första inlägg.
Jag skall sätta upp en innervägg och det hade inte varit något problem om inte taket varit välvt. Min undran är hur ni skulle gjort med hammarbandet. Välvningen är jämn och nivåskillnaden mellan högsta och lägsta punkten i taket på den del där väggen skall fästas är 15 cm.
Då takhöjden är 3500mm så tänkte jag bygga med träregel men funderar på om det finns någon "flexibel" plåtskena att använda som hammarband men det kanske finns andra snygga lösningar.

Fredrik

Kan du inte ta en vanlig plåtskena och klippa "jack" för att sedan låta den följa taket ?
Alternativt kapa regeln "hammarbandet" i rätt längd och pressa upp den i taket med en regel där taket är högst? är det en längre vägg borde regeln kunna svikta 15 cm.

Montören skrev:
Kan du inte ta en vanlig plåtskena och klippa "jack" för att sedan låta den följa taket ?
Alternativt kapa regeln "hammarbandet" i rätt längd och pressa upp den i taket med en regel där taket är högst? är det en längre vägg borde regeln kunna svikta 15 cm.
Då väggen bara skall bli 700mm kanske det funkar att bara sätta en vanlig regel och få ett litet "glapp" mot taket. Det går ju fortfarande att fästa den mot taket där det "glappar med längre skruv. Jag har stabil glespanel att skruva i.

Ja, rör det sig om så lite så hade jag tagit och delat upp det i 3 bitar typ 230 mm styck eller liknande så man följer lutningen någolunda.

falkn skrev:
Ja, rör det sig om så lite så hade jag tagit och delat upp det i 3 bitar typ 230 mm styck eller liknande så man följer lutningen någolunda.
Ja,det borde nog funka. Man får väl försöka gera så den följer så bra som möjligt, annars får man väl gå på plåtregelalternativet.

Tack för hjälpen

Montören skrev:
Jag testade att klippa en plåtskena som jag hade liggande men eftersom rundningen på taket är ganska stor blev skenan instabil i sidled pga att jag var tvungen att klippa många jack för att kunna böja den. Det får bli lite pill med träregel istället.

Tack för hjälpen

Är väggen bara 700mm hade jag nog lagt en vanlig regel och lagt pallbrickor emellan hammarband och tak samt kört in några rejäla skruv :)

Jo, något sådant får det bli. Till saken hör att väggeländet sedan skall svänga 65 grader med en dörr i så det gäller att få hörnet stadigt. Hela projektet är en mardröm av vinklar:), tur att man har tid.

Har själv ett 60 tals hus, ibland undrar man ju om vattenpasset var uppfunnet när mitt hus byggdes. Byggarn verkar ju inte haft tillgång till ett iallafall ! :banghead:

Haha, men det här är från 2008 men det hjälps ju inte när någon valt en design utan räta vinklar:)

Jag hade tagit en tunnare bräda som går att böja. Tex en 19 mm tjock eller tunnare. Skruva eventuellt limma sedan dit bräda efter bräda tills du fått den regel du vill ha i tjocklek. Då kan du fixa rejäla böjar utan problem. :)

Vid behov kan du även tillverka regeln på en skiva med fastskruvade klossar som mothåll och sedan montera fast den när den är klar.

cem77 skrev:
Jag hade tagit en tunnare bräda som går att böja. Tex en 19 mm tjock eller tunnare. Skruva eventuellt limma sedan dit bräda efter bräda tills du fått den regel du vill ha i tjocklek. Då kan du fixa rejäla böjar utan problem. :)

Vid behov kan du även tillverka regeln på en skiva med fastskruvade klossar som mothåll och sedan montera fast den när den är klar.
Det hade varit en snygg lösning men tillverka en egen limträbalk för 70 cm vägg känns overkill. Får nog dessutom vara väldigt tunna brädor om de skall gå att böja 15 cm på 70 cm, om man inte skall basa dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.