Jag satt tidigare upp 10x10 fasade kakelplattor i köket, eftersom dem är fasade så drog jag mig för att sätta igång att börja foga, eftersom det är lite jobbigare ;) ...men efter en tid nu så tycker jag det ser helt okej ut ändå. En följdeffekt av detta är att man slipper se fula fettmärken i fogen kring spishällen :)
Jag har en lantlig look av mitt kök, gammal stil alltså, så det kanske fungerar bättre i mitt kök än i moderna kök. Fler som haft ofogat kakel i köket eller är jag ensam om denna tokerilösning? :) (Ja ni som kaklat utan mellanrum mellan plattorna har såklart inte fogat) ;)

Jag har ofogat, men det är mest av lathet. Plattorna (fasade) sitter kant mot kant och det ska egentligen i en tunn kritfog à la kakelugn. Man kanske vant sig ;-).

ullberg
nattugglan11 skrev:
Jag satt tidigare upp 10x10 fasade kakelplattor i köket, eftersom dem är fasade så drog jag mig för att sätta igång att börja foga, eftersom det är lite jobbigare ;) ...men efter en tid nu så tycker jag det ser helt okej ut ändå. En följdeffekt av detta är att man slipper se fula fettmärken i fogen kring spishällen :)
Jag har en lantlig look av mitt kök, gammal stil alltså, så det kanske fungerar bättre i mitt kök än i moderna kök. Fler som haft ofogat kakel i köket eller är jag ensam om denna tokerilösning? :) (Ja ni som kaklat utan mellanrum mellan plattorna har såklart inte fogat) ;)
Har du en bild på hur det ser ut hos dig? Jag har personligen mycket svårt att tro att jag skulle kunna tänka mig att ha det ofogat om jag satt dem med avstånd för fog.

På landet har vi dem satta dikt och då, som du är inne på, utan fog. Jag har många gånger funderat om jag borde foga dessa för att jag tycker det ser ut som om något fattas (och enligt imported_Benno är det tydligen kritfog jag ska satsa på).

Nyttan av att slippa fett i fogen måste väl vara högst imaginär, i ditt fall hamnar ju fettet i mellanrummet, ett mellanrum som är precis så där lagom stort för att man inte riktigt ska kunna få rent där.

Jag ger dig givetvis "the befit of doubt" då jag aldrig sett hur det ser ut, kanske är det toppen. Jag är alltså riktigt nyfiken och skulle verkligen uppskatta en bild eller två.

/U

Är du rädd för fettmärken på fogen så rekommenderar jag epoxifog. Vi använde det i vårt kök just för att vi inte ville att vår mörka fog skulle få några missfärgningar. Ett halvår senare så ser det fortfarande nytt ut och jag tror att fogen överlever kaklet.

NinaE skrev:
Är du rädd för fettmärken på fogen så rekommenderar jag epoxifog. Vi använde det i vårt kök just för att vi inte ville att vår mörka fog skulle få några missfärgningar. Ett halvår senare så ser det fortfarande nytt ut och jag tror att fogen överlever kaklet.
Intressant, kände inte till detta medel. Men läste en annan tråd här på forumet och epoxifog är lite knepigt, svårare att jobba med, lite hälsofarligt o i förhållande dyrt.

Hur aplicerar man det? ...gäller att inte tabba sig så man inte får bort resterna, då lär det sitta för evigt.

ullberg skrev:
Har du en bild på hur det ser ut hos dig? Jag har personligen mycket svårt att tro att jag skulle kunna tänka mig att ha det ofogat om jag satt dem med avstånd för fog.

På landet har vi dem satta dikt och då, som du är inne på, utan fog. Jag har många gånger funderat om jag borde foga dessa för att jag tycker det ser ut som om något fattas (och enligt imported_Benno är det tydligen kritfog jag ska satsa på).

Nyttan av att slippa fett i fogen måste väl vara högst imaginär, i ditt fall hamnar ju fettet i mellanrummet, ett mellanrum som är precis så där lagom stort för att man inte riktigt ska kunna få rent där.

Jag ger dig givetvis "the befit of doubt" då jag aldrig sett hur det ser ut, kanske är det toppen. Jag är alltså riktigt nyfiken och skulle verkligen uppskatta en bild eller två./U
Ska se om jag kan fixa ett par bilder. Det är inte själva fettet som sådant jag bryr mig om utan det är den missfärgning den gör på hela fogområdet 30cm över hällen. Kaklet jag har blir ganska fort helt nedkladdat av stekfett....och jag ser hemma hos andra hur det ser ut :) ..okej ingen katastrof alls men men,

nattugglan11 skrev:
Intressant, kände inte till detta medel. Men läste en annan tråd här på forumet och epoxifog är lite knepigt, svårare att jobba med, lite hälsofarligt o i förhållande dyrt.

Hur aplicerar man det? ...gäller att inte tabba sig så man inte får bort resterna, då lär det sitta för evigt.
Vi körde på Kerapoxy design http://www.mapei.com/adv/SE/kerapoxy_design/. Det är väl inte jättebra att få det på huden, men det samma gäller ju för vanlig fog också. Den är lite tyngre än vanlig fog, men ska det vara fogas i ett kök så är skillnaden nog knappt märkbar. Det är bara att foga som vanligt. Det är helt klart dyrare, kanske 4-5 gånger dyrare än vanlig fog. I min projekttråd kan du läsa lite och se resultat på kerapoxyfogen http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/209799-nytt-kok-i-bostadsratt.html?showAll

För att få bort resterna finns det ett speciellt medel som kostade 80 kronor eller något liknande så det är inga problem att få bort resterna om det skulle råka torka. Kerapoxy Cleaner heter medlet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.