Hej!

Letat runt ordentligt nu efter regler i ämnet, men inte hittat något nyare som är av värde.

Jag håller på att sätta upp en vägg som delar av ett blivande biorum mot ett hobbyrum/verkstad, som i sin tur gränsar mot husets vidbyggda garage. Hobbyrummet är ca 50 m2 och ska innehålla t.ex metallsvarv, träbearbetningsmaskiner etc. Svets och annat sköter jag i garaget. Det finns en dubbeldörr till garaget (som iofs inte är brandklassad), men ingen port.

Jag ska ringa och höra med försäkringsbolaget, men jag har läst igenom det som de troligen grundar sig på, och där ska ju pannrum och garage vara egna brandceller. Mitt hobbyrum tycker jag är lite i gränslandet, så jag tänkte att jag resonerar lite med er :)

Första frågan: Tycker ni att det bör bli en egen brandcell? I så fall 30 eller 60?

Att bygga brandcell i sig är ju inga större problem, men när väggen både ska innehålla ett 15-tal dosor till biorummet, och en hel del till hobbyrummet också (Jag vill inte ha utanpåliggande, och jag vill ha inbyggd tryckluft), så blir ju brandcellen lik en ost. Isoleringen kommer ju bestå av ett knappt heltäckande pussel. :)

Min tanke är följande konstruktion (från biorum):
Gips med vanliga dosor
45/70
2xGips (Helt tät utan genomföringar/dosor)
45/45 med Rockwool
OSB
Gips med brandklassade dosor

Andra frågan: Detta bör väl motsvara EI60?

Victor

Följande elinstallationer medför inte någon nämnvärd försvagning av brandmotståndet:

• elrör inuti väggen
  • enstaka elrör genom vägg eller bjälklag; vid fler än två elrör krävs typgodkänd tätning
  • utanpåliggande eldosor
  • elcentral utanpå vägg.
Hur är konstruktionsexempel på väggar:
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.