Vi ska sätta vägg-gips (1200x2500) på ett snedtak (38grader), ska glesa med 45x45-reglar och undrar om man ska sätta reglarna på cc300 eller cc600?
Ska isolera mellan reglarna så cc600 hade ju varit det smidigaste. =)

• Gilla
Norschan
  • Laddar…
Fick tips i annan tråd för någon dag sedan, gles cc30 sades det mig från flera håll.

Jepp, cc300, annars lär gipset svikta.

Då blir det som följande:
195mm reglar (takstolar) cc1200 med luftspalt och 170mm isolering.
45mm reglar cc600 med 45mm isolering.
45mm reglar cc300 med 45mm isolering.
Trors ni det blir bra?

• Gilla
AntonVisco
  • Laddar…
använd 28x70 som gles och hoppa över isoleringen där.

Vad finns det för fördelar med vanlig gles jämfört mot 45-regel? Förutom att det är lite lättare att pricka glesen. =)

Jag vill helst inte ha tunnare isolering än de 260mm som jag redan räknat med.

varför inte växla takstolar med 45x95 å sen gles, så får du önskad tjocklek.

cc30 om du sätter skivorna längs med läkten. Om du sätter skivorna tvärs läkten kan du ha upp till cc60.

Konstruktionsprinciper för innertak finner du här.

i snedtaket hade jag tänkt låta bli gles, och istället sätta osb under gipset för att få något stabilt, finns det någon nackdel med det i förhållande till gles?

dyrare, mer arbete.

hej.
spika på takstolarna med 2"2" lr2"4" på högkant så får du mera isolering. 2"4" tar du spikbleck vid sidan bara.
sen glesar du med 28x70 på 30 cc.
peace a cake!!!

mvh
snickar estwing

Hej! Håller på med samma sak och funderar på hur man ska göra.
Jag har redan dragit upp liggande 45 reglar i snedtak för att få ett installationsskikt och bryta köldbryggor etc.

Frågorna hopar sig, håller det att dra takskivor i cc60? Ska man ha Takgips? Ska man ha OSB i snedtaket för att kompensera för det höga centrumavståndet? Ska man sätta träpanel i snedtak, och räcker cc60 då?

Har kommit såpass långt att det är ju inte läga att göra om och sätta gles...

Kan meddela att jag kör 45x45 med cc30 nu. Hade säkert gått precis lika bra att skippa installationsskitet i snedtaket, för det hade vart myycket lättare att dra upp gles, 45orna är långa och ofta skeva. Men känns bra att ha lite extra isolering i taket, blir 195+95+45, men som sagt hade nog gått lika bra med 195+120. Då vet man till nästa gång hur mycket merarbete det är!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.