2 730 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
brandgips ljudisolering
Akustikprofilen verkar vara 25 mm vilket skulle göra det alternativet 13*2+25=51 mm. Det är tjockare än de andra alternativen på 30 mm och 39 mm och eftersom ja ginte egentligen tror jag behöver ytterligare ljudisolering tror jag inte jag är beredd att offra 10-20 mm på det (kan låta lite, men jag bor trångt
.
Spännande att lära sig om dock - eventuellt kan det bli aktuellt på ett annat ställe. Monterar man akustikprofilen typ med skruv på reglarna?
Spännande att lära sig om dock - eventuellt kan det bli aktuellt på ett annat ställe. Monterar man akustikprofilen typ med skruv på reglarna?
Bara allmänt och har idag inget problem med ljud. Men, eftersom jag har tagit bort det som var där förut (behövde fixa lite i väggen) en plywood och en gips plus en extraregel - så tänkte jag maximera den ljudisolering som jag iaf kan göra. Behöver inte öka värmeisoleringen och kommer inte hänga någon tv på väggen. Väggen är delvis mellan min hall och hans badrum och delvis mellan våra två sovloft... Men, som sagt, har egentligen inte haft några problem historiskt.
Den regeln som plyfan och gipsen satt på var sannolikt inte i kontakt med väggen vilket blir det bästa resultatet om du vill få ett bra resultat. Dvs att regla upp en till vägg mot grannen med luftspalt i mellan så det inte blir kontakt.
Klicka här för att svara