3 741 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Vad är "radonskydd" (startbevis)
Vet inte om detta hamnar rätt, valde mellan bygglov och byggteknik.
Iallfall, vi har fått bygglov, dock vill de för startskydd ha in handlingar om radonskydd.
Närboende vänner hade inte detta med i sitt bygglov;
när kräver man detta och vad är anledningen till att man kräver detta?
vad är det?
Vem tar fram det, är det firman som gör grunden?
Vi har källare under resten så har tänkt oss bygga upp med typ lecablock som fylls och så gjuta en platta på.
Iallfall, vi har fått bygglov, dock vill de för startskydd ha in handlingar om radonskydd.
Närboende vänner hade inte detta med i sitt bygglov;
när kräver man detta och vad är anledningen till att man kräver detta?
vad är det?
Vem tar fram det, är det firman som gör grunden?
Vi har källare under resten så har tänkt oss bygga upp med typ lecablock som fylls och så gjuta en platta på.
Aha, ja det låter rimligt! Då kanske det har med att vi bygger badrum att göra, det gjorde inte min vän. Isåfall känns det lugnt, oroade mig lite för att vi låg i ett område med hög bakgrundsstrålning (ringde iofs kommunen och kollade när vi flyttade in men mitt förtroende för kommunen är "sådär").
Så då är min föraning om att det är markentreprenören/grundgjutaren som gör det troligtvis rätt.
Så då är min föraning om att det är markentreprenören/grundgjutaren som gör det troligtvis rätt.
roland53 skrev:
Om ni har normalradonmark skall byggnaden utföras radonskyddat.
Är det högradonmark skall byggnaden utföras med radonsäkert utförande.
Är det lågradonhalt krävs inga speciella åtgärder.
Det kommunen vill se är nog en undersökning om vilken radonhalt marken har (låg, normal, hög) samt en redovisning hur byggnaden blir radonskyddad alt radonsäker.
Sök på nätet radonsäkert och radonskyddat så får du många träffar..
Det kommunen vill se är nog en undersökning om vilken radonhalt marken har (låg, normal, hög) samt en redovisning hur byggnaden blir radonskyddad alt radonsäker.
Just radonskydd testade jag såklart att googla men det ger inte så många klara träffar, lite om olika markdukar, saker att lägga i plattan och sånt. Men inga lätthittade svar på vad det är kommunen vill ha in från oss, vi har ju inte ens berättat för dem vilken typ av grund vi tänkt oss (ingår också i startbeviset).
Viktor Cz. skrev:Om ni har normalradonmark skall byggnaden utföras radonskyddat.
Radonskydd kan vara lite allt möjligt, först får ni nog kolla hur mycket radon ni har i marken sen får man utgå därifrån om man behöver lägga rör i grunden och ventilera ut radonet eller om det räcker med gummitätningar runt avloppet samt att foga med gastätskumm runt alla genomföringar i plattan!
Kan vara detta dom menar!
ok, tack, låter rimligt också. Får ringa och be dem precisera tillslut innan man drar igång några mätningar... Känns lite fånigt allt det här när man bygger ut. Ingen bryr sig om det befintliga 70-talshuset utan ventilation, direktverkande el osv. Men utbyggnaden ska ha ventilationsplan, energiberäkning och radonskydd... Men nu har jag iallfall en uppfattning om vad det kan vara.
Nefcairion skrev:Radonskydd kan vara lite allt möjligt, först får ni nog kolla hur mycket radon ni har i marken sen får man utgå därifrån om man behöver lägga rör i grunden och ventilera ut radonet eller om det räcker med gummitätningar runt avloppet samt att foga med gastätskumm runt alla genomföringar i plattan!
Klicka här för att svara