Hej,

Vi planerar att ta upp en öppning i hjärtväggen och har lite funderingar över dimensionering av bjälke.

Hjärtväggen består idag av 190mm leca och för att behålla husets karaktär vill vi använda oss av 6x6" träbjälke för att växla av väggen.

Hittar mest dimensionering med limträ, någon som vet var jag kan vända mig eller har uppgifter på em 6x6"-bjälke?

Öppningen blir 1300mm

Normalt används en 6x6 som pelare så jag misstänker att det kan vara svårt att hitta böjhållfasthet för den.
Varför måste det vara 6x6? skall den vara synlig?

Ev en konstruktör kan vara behjälplig

Jag satt och räknade lite för skojs skull, för fräscha upp mitt minne kring beräkningar.

Det jag kom fram till var att en 6"x6" (152,4x152,4mm) balk med fritt spann 1,3 m bör kunna bära en utbredd last på ca; 18 kN/m. Men det är baserat på flera antaganden.
1. Virkeskvalitet C14
2. Stagad mot vippning
3. Brottgräns är dimensionerande
4. Egentyngden i balken försumbar
5. Inga defekter i materialet

Jag har heller inte heller inte brytt mig om upplagslängd, även om det inte bör bli särskilt mycket.
Däremot räknade jag lite på bruksgränstillstånd och kom fram till att nedböjningen bör bli kring 3,3 mm (gränsvärdet 3,7 - 5,2 mm) vilket bör peka mot brottgränsen är dimensionerande.

Nu bör du inte svälja detta med hull och hår, utan enbart se det som en fingervisning. Som sagt, jag behöver fräscha upp mitt minne.
Hör med en (riktigt) konstruktör för klara besked.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.