A
antohagg: Har precis blivit klar med arbetet. [bild] [bild] [bild] Blev lite mer jobb än jag räknade med från början men är å andra sidan SUPERNÖJD! Tänkte gå igenom steg för steg hur jag gjort: Rev bort gammal gips och isolering Fäste övre balk i tegelvägg med 6st M16X400 mm gängsänger (cc60). Använde Essex ankarmassa. Satte dessutom in en bärande balkbit 100x100x400 mm i befintligt hål
3 svar · 5,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det är lättare att råda dig om du uppdaterar din profil med var i landet du finns. studieförbundet i Lerum hade i höstas tror jag tex.
2 svar · 2,5k läst
T
tronen: Hrm, verkar inte kunna ta bort bilder från inlägget, det ska bara vara en bild där :) Redigerad: nu finns bara en bild där tack vara hjälp av annan medlem :)
1 svar · 1,5k läst
·
L
lillenp: Hej Upptäckte att det var kondens på ångspärren, sidan som är mot isoleringen.. Hur fn är det möjligt? Och det var enbart på gavelväggen. Skar upp ett hål och kände längre in i isolering med den var torr. Stommen har stått "bar" i 8 månader så den kan inte vara den som avger fukten?
0 svar · 1,1k läst
H
Hjalle61: Ok, då fattar jag. Att täcka är inte ett stort problem eftersom det är en trappa på ca 1 X 2 m.
4 svar · 2,6k läst
wrang
wrang: Jag ju bara ute att veta vilket material jag kan använda för att sätta fast sista biten, är inte så kul om nu sedan de säger riv ner då det är fel. Å köpa en stålregel är kanske en lösning???
4 svar · 1,8k läst
·
Y
Yrrol: *också negativ erfarenhet av liknande mojäng, inte den billigaste sorten* mummel
8 svar · 16,1k läst
T
MaxPax: Hehe, nä men allvarligt - tunn plyfa (4mm) sågad i remsor. Raka remsor som ska böjas och böjda remsor på ovansidan, limmat i hörnet, skruvat i underlag, slipat/sandpapprat och kanske målat kanske?
7 svar · 2,7k läst
·
KTM RTR
KTM RTR: Hejhopp! Planer på att inreda vinden och funderar på bästa lösningen att frigöra yta genom att växla av takstolarna? Från yttervägg till vägg är det 5,5 meter, funderar på en limträbalk eller stålbalk tvärsöver. Synpunkter och andra förslag mottages gärna. Takstolarna är av typen fackverk. [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
M
Micke_vb: Håller på att göra det sista på vår förgård som vi ska docka husvagnen mot. Det är en sån här http://sorselestugan.se/shop/spiketalt/spiketalt-12/ Vi har i golvet följande, masonit, vindpapp, isolering, råspont och ska nu lägga ett laminatgolv på. Pratade med en beijersäljare som sa att jag måste lägga ångspärr innan lumppapp och golv om jag vill att golvet inte ska bli
0 svar · 2,9k läst
anders07
anders07: Upp emot 8 cm är inget problem med gipsputs. Behöver du en slätare yta så vänta 30-40 minuter (beroende på tjocklek) spreja på vatten med t.ex. blomspruta och dra med en slät spade, t.ex. murarslev så blir det slätt och fint.
8 svar · 4,2k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Om du häckar i närheten av göteborg så är ABI trä bra http://www.abitra.se/ Inte billigast, men med stort sortiment och bra kvalitet. De ligger i Västra Frölunda. Se sidan 15 i http://www.abitra.se/filearchive/1/1368/AbiTra_sortimentskatalog.pdf Där finns det körsbär och valnöt så det räcker :)
11 svar · 2,7k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: Sitter i ungefär samma situation. Löste det sig för dig nån gång? Har du några insikter att dela med dig av? :)
2 svar · 1,1k läst
Claesk
Claesk: Swedol har M16 x 120. 12.9. 25 st 225 kr.
26 svar · 3,4k läst
·
Strip
Strip: Essve svarar: "Hobau skruven är som en spånskiveskruv fast med torx, kortfattat." Det framgår inte varför den inte kallas spånskiveskruv eller om det är något annat än fattningen som skiljer, men "Den fungerar att skruva OSB mot trä med", vilket räcker för mig; jag har ledsnat på PH2. Att skruven är gul istf vit spelar väl mindre roll? Vet Hubbe2 om hobauskruven har skärande spets?
4 svar · 4,1k läst
M
mag00: Det är lite råttan på repet hos mig just nu. Det började med ett läckage i badrummet på övervåningen, följt av konstaterat läckage i avloppet från badrummet på nedervåningen. Jag misstänker att orsaken (delvis?) till läckaget i det övre badrummet (tätskiktet) är att övervåningen är felbyggd och sviktar (stora rörelser). Övervåningen är bara halv, dvs. det är en öppen
0 svar · 6,9k läst
·
Realdoolar
Realdoolar: Jag köpte benders mursten i somras därifrån. I princip samma pris på stenen som lokala stenbolaget. Men frakten där låg på 4500 istället för 1500 från bygghemma.... Fick leverans med samma bil (benders egna kranbilar) som stenbolaget hade använt.
13 svar · 10,6k läst
M
Mr L: Hej! Håller på att riva ut gillestugan i vårt 60-tals hus. Nu är hela källaren inredd med nålfiltsmatta & panel på väggarna. Allt detta är på väg ut så jag kan se hur väggarna ser ut bakom. Förre ägaren berättade om en översvämning i källaren för några år sedan. Åtgärden vara tt man sågade av allt virke upp ca. 100mm från golvet. Nu när jag river hittar jag vävtapet
0 svar · 2,7k läst
·
L
Lars K: Jag har kikat runt här på forumet gällande isolering på insidan av lecaväggar och har förstått att detta inte är att rekommendera. Jag har byggt upp en "bod" som har vanlig träregelstomme i tre väggar, men en är i leca eftersom den vetter mot ett växthus (som inte kommer att värmas upp). I växthuset kommer det naturligtvis att odlas, men mer med användning som ett uterum, dvs det
0 svar · 4,9k läst
Montören
Montören: Du skulle ju kunna fylla i bruk på de ställen det saknas och bara skura/slamma väggen, jag gjorde det i min källare. Det blir en lite rååare yta men ganska snyggt ändå och betydligt enklare. Weber putsbruk C hand, funkade kanon.
6 svar · 10,2k läst
·
Y
Yrrol: Vissa hade mer, andra mindre. Samtliga hade hela vägen. Belastar jag då med en ovanpåliggande stock, eller två rentav, så är jag rätt att tyngden kanske påbörjar en långsam klyvningsprocess. Vore det att den bara ska bära tyngd rakt upp mitt i en lokal, men detta fallet är i ett gavelhörn, där det kan bli mer rörelse och flera detaljer ovanpå pelaren.
2 svar · 2,5k läst
thomas33
thomas33: Mitt förra hus, var ett LB-hus från 1980. 8 m brett och inga bärande innerväggar. Takstolar liknande de du skissat, så det borde vara möjligt att ta bort och flytta de väggar du vill ändra.
13 svar · 4,5k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Vi har på dörren ned till matkällaren satt en äldre spegel som passar dörren perfekt, så man får öppna spegeln för att komma ner i vår fritzel källare :)
22 svar · 16,8k läst
·
Villa vista
Villa vista: Lite att tänka på: -Att nuvarande granne är snällaste i stan är bra men hen kan flytta och ni vet aldrig vem som kommer efter. (dvs utgå ej enbart utifrån dagens förutsättningar) -Brandkraven borde minst vara EI 60 M (M står för moment, det kan vara så att de måste säkra att tex takstolar/bjälklag så att de inte rasar på mellanfasaden på tex 30 minuter som kan vara brandkravet
2 svar · 4,6k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Drygt ett år senare har jag (nästan) bestämt mig för hur jag ska göra:) Hade en snickare här och han menade på att det skulle bli jävligt krångligt att hålla på och nivellera allt med masonit. Han tyckte att jag skulle limskruva gipsskivor på trägolvet i de djupaste svackorna och sen flytspackla för att få det jämnt. Därefter tänkte jag lägga antingen glespanel och plåt
3 svar · 2,1k läst
H
huggan: Ska göra en innervägg i en lokal med cirka 3,5 meter takhöjd. Sen ska jag sänka taket så det blir cirka 2,7 meter. Känns som att det blir en instabil vägg om man kör 45*70 reglar. Hur gör jag för att antingen stabilisera upp 45*70 reglarna eller om det är omöjligt vilket dimension bör jag gå upp till. Hade helst sett att det bara satt gips på väggen, en på var sida eller måste
0 svar · 1,8k läst
·
Matti_75
Matti_75: Skruv och plugg eller lättbetongskruv. Är det en branddörr måste du dreva med branddrev.
2 svar · 1,5k läst
W
wandk: Sorry, det glömde jag skriva. Det är innetrappan som är i trä och står direkt på betonggolvet. jag blev lite fundersam när jag hörde att det inte spelar någon roll om det är fog eller silikon. Tack för svaret MaxPax
2 svar · 1,2k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Låter precis som tretex. Vad som skulle vara farligt i den vet jag inte
4 svar · 1,2k läst
L
Lane: Men det är väl inte samma sak...? Vi har grått golv och vita väggar, precis som 95 % av de som går in i affären (enligt vår säljare). [citat]
14 svar · 11,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.