En bild säger mer än tusen ord, därför bifogar jag en bild på hur vår trappa ser ut. Det är nu dags att sätta list där trappan möter väggen, och jag har gått och funderat på detta ett tag.

Problemet är att på högersidan så är mellanrum mellan vägg och trappa på sitt bredaste ställ ca 32 mm, medan det på vänster och rakt fram är nån mm bara.

Jag hade nöjt mig med en 25 mm kvartsstav, men det går ju inte då eftersom det är för brett på högersidan, och att ha olika lister känns inte aktuellt.

Jag har varit inne på att kombinera en vanlig fotlist som är 35 mm bred (hög egentligen), och sätta en mindre kvartsstav på detta. Men det blir kanske lite onödigt mycket meck.
Så nu funderar jag på att sätta en 35 mm kvartsstav istället. Nackdelen med det är att den är jobbigare att böja (trappan är ju inte rak), och jag måste ånga den hur jag än gör.

Frågan är: Finns det någon smart lösning som jag missat?

• trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skulle alltid kunna ta en ofräst list och lägga på platten, och sedan få plats med en kvartsstav för att få en trevlig övergång mot väggen. På det viset tar du bort problemet med olika avstånd mellan trappa och vägg. :)

Jag hade en list mellan trappa och vägg en gång i tiden. Jag satte dit den när jag hade renoverat hemma, tapetserat, slipat ner min ektrappa och oljat in den.
Tyckte det skulle bli snyggt med en list som täckte glipan.
Men den åkte bort rätt fort pga att trappan flexar lite när man går i den och listen gnisslade som bara den mot väggen.

Freilor; Om jag förstår dig rätt så är det just det jag har tänkt på. Men jag tror att det blir för mycket jobb - då har jag plötsligt två element som ska figurböjas efter trappans kurvor. Om man kollar övre högra hörnet på bilden så ser man att det kommer krävas rätt starka krafter för att hålla listen kvar på plats.

Verktygsgurun; Har tänkt på det också, och kommer bara fästa den i ena elementet - vägg eller trappa. Trä är ju levande, så man slipper skumma spänningar som växlar med årstiderna också.

Hmm... Kanske man skulle strunta i Kvartsstav och bara köra med en platt list...?

andreascarlsson skrev:
Freilor; Om jag förstår dig rätt så är det just det jag har tänkt på. Men jag tror att det blir för mycket jobb - då har jag plötsligt två element som ska figurböjas efter trappans kurvor. Om man kollar övre högra hörnet på bilden så ser man att det kommer krävas rätt starka krafter för att hålla listen kvar på plats.

Verktygsgurun; Har tänkt på det också, och kommer bara fästa den i ena elementet - vägg eller trappa. Trä är ju levande, så man slipper skumma spänningar som växlar med årstiderna också.

Hmm... Kanske man skulle strunta i Kvartsstav och bara köra med en platt list...?
Min var bara fäst i trappan. Lämna ett par mm glipa mot väggen är mitt råd.

Sedär, jag läser nog som en kratta :D Då tycker jag att du bör göra som VG säger, endast en på plasken men ett smärre gap för att förhindra gnisselgnäll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.