väcker liv igen i min gammal tråd, för återige försöka att hitta en bra lösning till mitt problem.

har kollat på div sidor som man kan beräkna limträbalk, men det finns inte någon som ger förslag på den typ av arbete som jag ska ha utfört. finns det fler sidor?

En konstruktör/byggnadsingenjör är rätt person. Det är ju inte bara dimensionering av en balk, utan man måste även säkerställa så upplaget klarar kraften.

stoif skrev:
En konstruktör/byggnadsingenjör är rätt person. Det är ju inte bara dimensionering av en balk, utan man måste även säkerställa så upplaget klarar kraften.

stämmer bra, men om man vill räkna lite själv:)

för alla jag har hittat som har med öppningar att göra. är alla på nedervåning, min gäller övreplanen, men får försöka att ring till kommunen. så får dom komma och kolla på det.

sen hur man ska hitta en är en annan fråga:( googlar men inte hittar någon som finns i närheten av vara komun

Aha, då kanske jag tyvärr inte hjälpa dig mycket. Räkna på krafter kan jag däremot, kanske man iaf ska börja där?

Har du räknat ut vilken kraft limträbalken måste ta upp?

stoif skrev:
Aha, då kanske jag tyvärr inte hjälpa dig mycket. Räkna på krafter kan jag däremot, kanske man iaf ska börja där?

Har du räknat ut vilken kraft limträbalken måste ta upp?
Nej, jag är riktigt, riktigt dålig på matte. Har inte en amning om hur man beräknar det.

En liten uppdatering, väggen är inte bärande fast att den är.:)

Hade en snickare hemma som vi kanske skulle välja. Han ville bygga stag längre ner på takstolarna. Då väggen inte tar all vikt.

Han ville ha ca 6000kr med med rot

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.