Låt skivorna sitta där de sitter, de gör sitt jobb och utgör ingen hälsorisk. Eterniskivor dammar inte av sig där de sitter.
De som blev sjuka av asbest var de som jobbade med det dagligen i flera år, tillverkning eller montering i tex industrier eller båtvarv.
Tex stå och kapa utan andningsskydd med ciggen i mungipan.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
...
KnockOnWood, vad menade du med att skivan bakom elcentralen troligen är ren asbest?
Om det är en hård skiva bör väl asbesten även här vara blandad med cement?
Tacksam för respons!
Ja, jag erkänner att jag kanske sladdade lite.
Men det har använts asbestskivor som naturligtvis har något bindemedel, men inte alls så mycket som i Eterniten (har själv haft ett hus med Eternitplattor på fasaden så jag vet skillnaden mellan Eternit och annan asbest).
Riktiga Eternitplattor, eller Sidiplattor som det kallades. var lätta att känna igen, för det var alltid spikhål förtillverkade när de levererades. Tre hål längs ovankanten på alla plattor. För att det är praktiskt taget omöjligt att borra hål i plattorna utan att de spricker. Asbesten är en stark fiber. Synd att den var så hälsofarlig :)

Jag har också asbest bakom elcentralen i sommarstugan, och tyvärr också bakom/bredvid spisen.
Och korrugerade eternitplattor på taket. Typiskt 50-talsbygge :confused:
Men ingen av oss röker som tur är.

OT
Asbest var den tidens glasfiber, kevlar och kolfiber. Användes överallt som armering, inte bara som eldfast värmeisolering, tyvärr.

Från http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=26059

Användningsområden för olika asbesttyper

Krysotil är den asbestsort som vanligen användes inom asbestcementindustrin, som tillverkade produkter med 5–20 viktprocent asbest. Krysotil användes i friktionselement (30–80 % asbest) och packningar (40–75 % asbest). Långa krysotilfibrer har använts för asbestväv med 80–100 viktprocent krysotil. Vid tillverkning av olika golvbeläggningsmaterial har stora mängder kortfibrig krysotil använts som fyllnads- och armeringsmaterial, liksom i många färg-, tak-, beklädnads- och plastprodukter.

Krokidolit användes huvudsakligen till filter, packningar, isoleringar m.m. när det krävdes syrabeständighet. Krokidoliten kan även förekomma i andra produkter, bl.a. i mindre omfattning i asbestcementprodukter.

Amosit användes huvudsakligen som isolering i blandning med basisk magnesiumkarbonat (magnesia alba). Blandningen användes till isolering av rör, ångpannor m.m.

Antofyllitasbest, som är beständig mot syra och lut, användes som fyllnads- och armeringsmaterial i produkter som skulle vara alkali- eller syrabeständiga, t.ex. vissa plastprodukter, asbestpapp samt cement- och isoleringsmassor.

Tremolitasbest och aktinolitasbest kan förekomma som föroreningar i andra viktiga industrimineral. Exempel på sådana är talk och dolomit.

Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för er hjälp!
Uppskattas mycket!

tänk inte ens på att ta dit en saneringsfirma för det kommer kosta skjortan. jobbar med asbestsanering och det är lika förvånande varje gång över hur mycket du kan ta för att sanera asbest. ska du bara ta bort en platta från taket så är jobbet lika lätt att göra själv och lika säkert. köp tectyl, en spray som har ett stort användningsområde och binder asbestfibrerna så att ingen lossnar, täck plattan med den färgen. ta en genomskinlig plastsäck och tejpa den med mynnen runt plattan så att du kan pilla loss plattan utifrån säcken så den faller ner i säcken. en idé att är att låta tectyl flaskan ligga i säcken innan du tejpar upp den så att du kan spraya ytan den satt och plattan så slipper du spridning av asbestfibrer överhuvudtaget. det är ganska dyrt att deponera och du kan få galet med skit om du bara kastar det i skogen så om det inte skadar någon så spraya tectyl på det om du vill vara på säkra sidan.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Oftast är det helt gratis att lämna små mängder asbestmaterial på kommunernas återvinningscentral.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
dundasessayez skrev:
tänk inte ens på att ta dit en saneringsfirma för det kommer kosta skjortan. jobbar med asbestsanering och det är lika förvånande varje gång över hur mycket du kan ta för att sanera asbest. ska du bara ta bort en platta från taket så är jobbet lika lätt att göra själv och lika säkert. köp tectyl, en spray som har ett stort användningsområde och binder asbestfibrerna så att ingen lossnar, täck plattan med den färgen. ta en genomskinlig plastsäck och tejpa den med mynnen runt plattan så att du kan pilla loss plattan utifrån säcken så den faller ner i säcken. en idé att är att låta tectyl flaskan ligga i säcken innan du tejpar upp den så att du kan spraya ytan den satt och plattan så slipper du spridning av asbestfibrer överhuvudtaget. det är ganska dyrt att deponera och du kan få galet med skit om du bara kastar det i skogen så om det inte skadar någon så spraya tectyl på det om du vill vara på säkra sidan.
Är inte Tectyl ett rostkyddsmedel?

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
jo det används inom massa områden, mkt maritimt som ska vara beständigt länge. hela grejen med ett är att asbest binds fast i vatten och tectyl binder fukten fast i asbesten. måste du bryta en platta sprayar du rikligt där brytet ska ske så binds allt innan det sprids. är du inte den nojiga typen så går det alldeles utmärkt att bräcka loss den försiktit sen bara vädra kåken. asbest hänger ungefär lika länge i luften som en fis sen lägger den sig. så det räcker att vädra ut allt. och plasta in asbesten. har gjort mycket större saneringar med asbest isolering som dammar som fan och även fast alla visste att det inte blev 100% gjort så visar luftproverna efter en sanering godkänt.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ska du måla och binda ev ytfiber som kan frigöras så fungerar den såkallade spärrfärgen bra till det. Det är mer eller mindre vanlig målarfärg fast med mer av bindmedel.
Jag har med gott resultat använt Beckers tidigare modell som var Nafabaserad, den är svår att få tag i nu, pga arbetsmiljökrav. Dom har en ersättare som är vattenbaserad och lättare att måla med inomhus.
http://www.beckers.se/produkter/inomhus/grund/isolerfarg/
Grundmåla med denna över ytorna du är orolig för och sen slutmåla med den täckfärg du vill ha.

Men eftersom du redan har ytorna målade, så är jag övertygad om att det räcker med att måla ytterligare ett par varv med täckfärg för att binda den ev ytfiber som kan släppa.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
stake skrev:
Det används idag också som skydd mot värme om du har brännbara delar i närheten av murstocken. Jag har själv fått byta ut en del av mitt trätak mot eternit enligt order från sotaren. Jag såga till biten i trädgården med en vinkelslip med ett munskydd för säkerhetsskull.

Nu när den sitter där den sitter ska jag inte göra någonting med den, eftersom den är hel och helt ofarlig.
nu har jag inte läst hela tråden men menar du att det finns ny producerad eternit?

SBH skrev:
nu har jag inte läst hela tråden men menar du att det finns ny producerad eternit?
Om du läser hela tråden så får du ditt svar, dvs att det var mineritskivor han menade... 😉

Redigerat:
  • Gilla
stake
  • Laddar…
Mikael_L
Stina71 skrev:
Hur skulle ni agera?
Jag själv skulle göra absolut ingenting.

Eller tja, ingenting med skivorna alltså, jag skulle fortsätta som vanligt, laga mat, äta, glutta lite på BH, öppna en öl kolla lite TV gå och sova och försöka må bra trots all jobbig biltrafik, ungarnas tjat, och jobbig snö att skotta.

Och sen, vid någon ev kommande renovering om x antal år som rör området där en sådan där skiva sitter så skulle jag köpa ett billigt andningsskydd
540001.jpg
och ha på mig när jag river ner skivan och kör den till lokala återvinningen/sopstationen.
Jag skulle kanske ha på mig den också när jag sopar upp och dammsuger som sista åtgärd och byter dammsugarpåse efteråt.

Här är jag säker på att jag gjort mer än nödvändigt för att skydda mig.
Men ev skulle även jag plötslig noja och köpa aningen bättre mask
540003.jpg

eller kanske t.om något sådant här:
906179.jpg

Och så finns det engångsoveraller för någon enstaka tia också
906035.jpg

Men ärligt talat så löper man egentligen ingen risk alls att helt oskyddad hantera en enstaka skiva en eller någon enstaka gång i livet.
Man ska sluta åka/köra bil, gå på stan kvällstid, åka utomlands samt äta kyckling innan man börjar oroa sig för några saker av asbest i sitt hus eller hanteringen av dessa vid ev rivning - om man nu gör en korrekt riskbedömning alltså.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag har arbetat med att riva asbest tidigare.
Sitter det redan uppe så finns det inte en chans att det skulle damma runt asbest från någon skiva.
Asbest frigörs när du sågar eller bryter skivan.
Har dom börjat kladda färg på skivorna, fortsätt med mer färg så bakar du in ev asbest.
Som någon annan skrev, så kan det lika gärna vara betongbaserat material.

Jag har själv rör i källaren som är isolerade med asbest, skulle aldrig komma på tanken att riva ner det förrän den dagen jag måste !
Låt skiten sitta ! :wow:

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.