Chica Lovely
Hej,

Det här är mest en kul detalj i huset, men samtidigt måste man ju också förvara backup-hårddisken till musikbiblioteket samt reservnyckeln till bilen någonstans. :)

I källaren buktar en del av ena väggen utåt, och när två rörmokare byggde ut värmesystemet slog de upp en litet hål (då rören kom ut därifrån). Det visade sig vara ett utrymme där avloppsrören går. Men det är mycket marginal mellan rören och väggen, så idén med ett kassaskåp kändes självklar. Jag köpt ett litet, enkelt och billigt skåp (http://www.jula.se/sakerhetsskap-med-kodlas-23l-440117), och det är naturligtvis osynligheten som kommer med inbyggnaden som utgör eventuell säkerhetsaspekt snarare än det billiga skåpets konstruktion. En elegant tavla kommer sedan placeras framför.

Skåpet passar jättebra i hålet, men jag vet inte riktigt hur jag ska förankra det. Första problemet är att väggen som det slogs hål i är en enkel gipsskiva, och vilar jag skåpet på den kommer den att smula sönder. Vill också jämna till den så att det ser någorlunda vettigt ut när tavlan framför öppnas. Hur gör man det på bästa sätt, så att det blir en rak och jämn fyrkantig öppning i gipsväggen snarare än en ojämn och hackig?

Det finns inte så mycket att skruva i, och skåpet väger 11,5 kg utan innehåll. De här tar 100 kg per par (http://www.clasohlson.com/se/Hyllkonsol-Habo/Pr311936000), men jag får då bara plats med en av dom. Kan också bara fästa skåpet med en av de två förankringsskruvarna av samma anledning. Det känns inte helt bra, men om man kan få gipskanten rak och förstärka den men något kanske framdelen kan vila där ändå?

(Det röda skynket på bilderna sitter där för att katterna inte ska se och hoppa in i hålet, klippte bara upp för att kunna ta bilden).

kassa1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kassa2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade nog skruvat träreglar bakom gipsen. Dessa hade jag sedan använt som stöd för att slipa/skära gipsen mot för att få det rakt och snyggt. Det ser ut som någon träkonstruktion bakom? Du kan inte skruva några reglar mot bakomliggande konstruktion och fram i gipsväggen och bara ställa skåpet på dessa?

Kul idé, ska börja leta efter passande skrymslen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.