S
fick ju inte värst bra betyg i bild :-)

hahalj
SBH skrev:
[bild]
snygg skiss va. blir du klok hur jag menar på högra förslaget?
Tackar, ja jättesnyggt :D
Ramarna till vänster är jag med på, det högra... röd = golvregel, brun/rosa: syll, rosa ovanpå: den yttre stående väggregeln i sektionen åt höger?

Redigerat:
  • Gilla
Sxper
  • Laddar…
S
röd rätt brunrosa rätt
rosa ovan är stående regel. som är redan spikad i en liggande regel(syll).
vill du skruva eller spika eller blanda lite?

hahalj
Aha, då är jag med. Spik eller skruv, tja, det som passar bäst för uppgiften. Tänkte mig mest spika, kanske det finns detaljer som är bättre att skruva?

S
du kan ju spika allt om du stommarna på syll som ligger där.
ska man skarva på reglarna kan skruv vara bättre.mest för att vara säker att man drar ihop dom.

S
hahalj skrev:
Skarvarna mellan sektionerna? Jo givetvis. Jag menar mer om själva syllen behöver skarvas på nåt speciellt sätt. I hörnena skarvar man väl halvt-i-halvt, tänkte mer på skarvar mitt på sidan. På syllen som sitter mot golvreglar/bärlina så går det ju fortfarande skarva halvt-i-halvt. Bygger man sektioner så blir ju syllskarven .. i sektionsskarven...men det gör väl inget antar jag?

Förresten, gör man sektionernas sidor med samma regeldimension som övriga väggreglar, i mitt fall 45x120? Det betyder isåfall att man får dubbla reglar i sektionsskarven, är det rätt tänkt?
menar du klenare virke i kort ändarna på huset?

hahalj
SBH skrev:
menar du klenare virke i kort ändarna på huset?
Nä, jag menar om jag delar långväggen i två sektioner, skarven mellan dessa på mitten av huset blir ju dubbla väggreglar 45x120. Men det behövs kanske för att få dem att skarva ihop bra.

S
hahalj skrev:
Nä, jag menar om jag delar långväggen i två sektioner, skarven mellan dessa på mitten av huset blir ju dubbla väggreglar 45x120. Men det behövs kanske för att få dem att skarva ihop bra.
oki doki. du får ursäkta.borde fattat. jag gillar enkelt språk och mina meningar blir oftast korta.
är väl min dyxlexi som spökar.

hahalj
Tack för all hjälp! Kommer nog bli bra det här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.