2 304 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Kronan på skorstenen lös...
Hej, vi satte upp skorstensskydd på våra skorstenar, men skorstenarna har sina år på nacken och murbruket har börjat vittra. Skyddet har förstärkt vindens möjlighet att rubba kronan, speciellt på en skorsten som efter två rejäla stormar nu har flyttat sig några centimeter i sidled.
Som tur är så går skorstensskyddet nedanför kronan och stoppar kronan från att falla ner. Åtminstone tills nästa storm. Problemet är att taket har 45 graders lutning så man springer inte upp hur som helst. Det ska helst vara vindstilla och torrt.
Så min fråga är om jag ska hitta en bra dag där jag kan gå upp och lyfta av den, skrapa den ren från bruk och lika så tegelstenarna och sen limma den med PL800? Skorstenen används just nu som kanal till köksfläkten.
Eller ska jag vänta tills det blir sommar och varmt så jag kan mura dit den med murbruk?
Jag vill ju helst inte vänta tills sommaren pga risken att den faller av och skadar taket och i värsta fall oss eller någon annan.
Som tur är så går skorstensskyddet nedanför kronan och stoppar kronan från att falla ner. Åtminstone tills nästa storm. Problemet är att taket har 45 graders lutning så man springer inte upp hur som helst. Det ska helst vara vindstilla och torrt.
Så min fråga är om jag ska hitta en bra dag där jag kan gå upp och lyfta av den, skrapa den ren från bruk och lika så tegelstenarna och sen limma den med PL800? Skorstenen används just nu som kanal till köksfläkten.
Eller ska jag vänta tills det blir sommar och varmt så jag kan mura dit den med murbruk?
Jag vill ju helst inte vänta tills sommaren pga risken att den faller av och skadar taket och i värsta fall oss eller någon annan.
Tja, du gav ju själv svaret på din fråga.DanielF skrev:
Personlig säkerhet går först. Andra som kan skadas men naturligtvis skall det vara säkert för den som ska upp och fixa kronan också....
Spärra av riskområdet om nödvändigt tills det är fixat.
Jag tror inte PL800 kommer hjälpa sålänge. Har cementen börjar vittra sönder så har den. Limmet kommer bara fästa i ytan och inte binda sig på djupet som du skulle behöva. Långsiktig lösning är att mura upp en ny krona från stabilt underlag.
Du kanske kan säkra kronan genom att bygga ett temporärt stöd av lite reglar.
Två reglar i uppochnedvänt V på varje sida av skorstenen, och en reglad krage runt kronan. Samt att par reglar mellan nederdelen på V-benen och kronstödet. Då flyttas kraften från kronan till taket.
Lite åt detta hållet:
http://www.fasadokakel.se/showroom/skorsten-villa-laenkarna/faerdigbyggd-staellning.aspx
Du kanske kan säkra kronan genom att bygga ett temporärt stöd av lite reglar.
Två reglar i uppochnedvänt V på varje sida av skorstenen, och en reglad krage runt kronan. Samt att par reglar mellan nederdelen på V-benen och kronstödet. Då flyttas kraften från kronan till taket.
Lite åt detta hållet:
http://www.fasadokakel.se/showroom/skorsten-villa-laenkarna/faerdigbyggd-staellning.aspx
Klicka här för att svara