3 895 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Regeldimension?
Sida 1 av 2
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
45x70 samt eventuella dörrkarmar ska du ha 120 mm. Då slipper du smygen.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Väggen blir ju 120 mm om du använder 45x70 regel med dubbla skivor.Anna1984 skrev:
Använder du då 120 mm karmar så sätter du bara foder på varje sida och sen är det klart.
Använder du 95 mm karm tex så får du ju en smyg för att komma ut i nivå med färdig vägg.
Ett annat tips är att använda 45x95 runt dörrhålet och stöta första lagret mot den för att låta andra lagret gå förbi för att på så sätt få något att fästa karmen i. Om man använder 45x70 i dörrhålet med förborrade karmar brukar karmskruven komma precis i kanten på regeln.
Produkter som diskuteras: "karmskruven"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Har finkammat deras hemsida utan att hitta annat än 93 och 68 dörrkarmar. Åtminstone när det gäller Bauhaus så är min erfarenhet att de inte har andra saker i butiken än vad som står på hemsidan.
Är 120 karmar ovanliga? Tycker att det är mer regel än undantag att man kör dubbelgips eller osb+gips i väggar.
Är 120 karmar ovanliga? Tycker att det är mer regel än undantag att man kör dubbelgips eller osb+gips i väggar.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 031 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 031 inlägg
Var inte ovanligt när jag sålde byggvaror (tja 118 vill jag iof minnas att de var), men det var länge sedan och jag tycker inte att man ser dem så ofta längre, så kanske har man dragit in på sortimentet för att minska det bundna kapitalet. Dock tycker jag man borde tagit bort 68:an istället, den ser jag mycket lite nytta av i dagsläget...Anna1984 skrev: