sitter nu och väntar på att en snickare ska komma hit.

Han ska kolla på ett jobb som jag vill ha utfört.

jag vill riva en bärande vägg i sovrummet på andra våningen, total är vägga 7500mmoch jag vill ta bort ca 1800mm. och då kommer jag öppna upp till kallvinden.

men läst lite å sett att man måste kontakta kommunen för att riva en bärande vägg. men vem ska beräkna balken för alla tyngde. är det snickares jobb eller någon annan?

Snickaren kan det (nästan) garanterad inte.
Fråga balkleverantören.

S
Som du säger så krävs bygganmälan. Jag tog själv bort 4m vägg och räknade själv då jag är ingenjör till yrket. Min egna beräkning godtogs inte då det krävs en fackman (annars kan ju även en dagmamma räkna som han beskrev det).
Kontaktade en byggnadsingenjör som min snickare kände till. Skiljde 1mm i nedböjning mot min beräkning, kostade ca 500kr och kommungubben blev nöjd. Byggingenjören hade ett program där rätt vindlaster lades in, jag generaliserade med 250kg/m2 i ett mellanbjälklag och det skiljde som sagt bara 1mm nedböjning på 4m balk.
Snickaren sade att många struntade i bygganmälan vid små öppningar dock, t.ex. skruvlimmade dubbla 225mm reglar av konstruktionsvirke.

• Gilla
berne88
  • Laddar…
Sippan7 skrev:
Som du säger så krävs bygganmälan. Jag tog själv bort 4m vägg och räknade själv då jag är ingenjör till yrket. Min egna beräkning godtogs inte då det krävs en fackman (annars kan ju även en dagmamma räkna som han beskrev det).
Kontaktade en byggnadsingenjör som min snickare kände till. Skiljde 1mm i nedböjning mot min beräkning, kostade ca 500kr och kommungubben blev nöjd. Byggingenjören hade ett program där rätt vindlaster lades in, jag generaliserade med 250kg/m2 i ett mellanbjälklag och det skiljde som sagt bara 1mm nedböjning på 4m balk.
Snickaren sade att många struntade i bygganmälan vid små öppningar dock, t.ex. skruvlimmade dubbla 225mm reglar av konstruktionsvirke.
Okej då är det bara att hitta en Byggingenjören, låta han räkna.... Få det på papper, ge det till snickaren så får han montera det.

För det är inte något kommunen har folk till?

Tror inte att kommunen hjälper dig.

Men min kommun brukar godkänna beräkningar gjorda i gratisprogrammet på den här sidan. http://www.byggbeskrivningar.se/

Gjord ett försök, vet inte om ja gjort helt rätt

ImageUploadedByByggahus.se1361225572.562357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1361225581.745622.jpg
Skapa konto

För det är en vägg på ovanvåning och inte på första plan

..v

Redigerat:
Det är inte helt säkert att den där väggen överhuvudtaget är bärande. Det beror på hur dina takstolar är konstruerade. Beror ju också på vad som finns på vinden.

Du har beräknat en balk som ska bära upp ett mellanbjälklag.
I ditt första inlägg skriver du att väggen är på övervåningen.

Jag tror inte du har gjort rätt i din beräkning.

Har du övervåning utan snedtak?
Vilken typ av takstolar har du?

hempularen skrev:
Det är inte helt säkert att den där väggen överhuvudtaget är bärande. Det beror på hur dina takstolar är konstruerade. Beror ju också på vad som finns på vinden.
På vinden finns det bara sågspån, som ligger i mellan takstolaran.

Väggen är spontat plank som står rätt upp. Sedan ligger det en tvätgående som. Det är det man kan se.

Jag antar att den är bärande då den är tjockare ritad på ritningen.

larsbj skrev:
Har du övervåning utan snedtak?
Vilken typ av takstolar har du?
Det är inte sen tak i sovrummet, men rummet intill har litet snetak. Och det är samma vägg som jag vill öppna upp.

ImageUploadedByByggahus.se1361357000.567349.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1361357033.331763.jpg
Skapa konto

Den väggen jag vill öppna är första bilden, i samma rum som balkongen.där det står G vill öppna upp den till dörren. Som syns på ritningen

Sen i rummet under så kommer jag mitt i taket. Så där finns inte någonting som kan bära upp.

är det inte någon som har någon bra tanke:)

inte någon som vill säga något bra?

snickare har förövringt, inte hört av sig, kansce är lika bra de........ han blev förvånad. När jag sa att man måste kontakta kommunen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.