sitter nu och väntar på att en snickare ska komma hit.

Han ska kolla på ett jobb som jag vill ha utfört.

jag vill riva en bärande vägg i sovrummet på andra våningen, total är vägga 7500mmoch jag vill ta bort ca 1800mm. och då kommer jag öppna upp till kallvinden.

men läst lite å sett att man måste kontakta kommunen för att riva en bärande vägg. men vem ska beräkna balken för alla tyngde. är det snickares jobb eller någon annan?

Snickaren kan det (nästan) garanterad inte.
Fråga balkleverantören.

S
Som du säger så krävs bygganmälan. Jag tog själv bort 4m vägg och räknade själv då jag är ingenjör till yrket. Min egna beräkning godtogs inte då det krävs en fackman (annars kan ju även en dagmamma räkna som han beskrev det).
Kontaktade en byggnadsingenjör som min snickare kände till. Skiljde 1mm i nedböjning mot min beräkning, kostade ca 500kr och kommungubben blev nöjd. Byggingenjören hade ett program där rätt vindlaster lades in, jag generaliserade med 250kg/m2 i ett mellanbjälklag och det skiljde som sagt bara 1mm nedböjning på 4m balk.
Snickaren sade att många struntade i bygganmälan vid små öppningar dock, t.ex. skruvlimmade dubbla 225mm reglar av konstruktionsvirke.

• Gilla
berne88
  • Laddar…
Sippan7 skrev:
Som du säger så krävs bygganmälan. Jag tog själv bort 4m vägg och räknade själv då jag är ingenjör till yrket. Min egna beräkning godtogs inte då det krävs en fackman (annars kan ju även en dagmamma räkna som han beskrev det).
Kontaktade en byggnadsingenjör som min snickare kände till. Skiljde 1mm i nedböjning mot min beräkning, kostade ca 500kr och kommungubben blev nöjd. Byggingenjören hade ett program där rätt vindlaster lades in, jag generaliserade med 250kg/m2 i ett mellanbjälklag och det skiljde som sagt bara 1mm nedböjning på 4m balk.
Snickaren sade att många struntade i bygganmälan vid små öppningar dock, t.ex. skruvlimmade dubbla 225mm reglar av konstruktionsvirke.