I mitt gamla hus från slutet av 1800-talet sitter eternitskiva bakom elcentral.
Detta har jag känt till sedan länge och tyckt känns obehagligt eftersom elcentalen är direkt utanför dörren till min dotters rum. I samband med att en målare målade väggen drog han över ett tunt lager med vanlig vattenbaserad väggfärg. Inte ens helt täckmålat på vissa ställen.
Jag har även i mitt sovrumstak och i ett annat hörn i ett tak, båda direkt vid murstock, noterat att det sitter mindre tunna skivor. Eftersom dessa redan var målade, med vanlig vattenbaserad takfärg, innan jag ens tänk på dessa har jag först nu insett att detta också kan vara eternit.
Kanske ditsatta i tak som brandskydd mot murstock.
Hur skulle ni agera?
Något tips på hur jag kan ta reda på om de vitmålade plattorna är eternit?
Har knackat på dem, men tycker det är svårt att avgöra på ljudet.
Vill helst slippa börja ta bort färg, för att se. För då skadar jag ju ev skivan...
Skulle ni se till att låta sanerare ta bort skivorna om det är eternit?
Och hur sjutton gör de det, jag menar, sätter de upp luftspärrar osv för att ta ner små eternitplattor?
Eller hur går det till? Kan de försluta på något sätt runt själva plattan när de arbetar?
Har öppen planlösning på ena våningen och känns inge vidare om de behöver plasta in hela våningen.
Och, nu är de förmodade eternitskivorna alltså målade med vanlig vägg-/takfärg.
Denna färg har inte förmågan att binda in asbestfibrer ordentligt, eller hur?
Kan jag ev måla om skivorna, uppepå nuvarande färg, och binda in fibrerna bättre?
Jag har hört att det finns färg lämpligt för detta, även någon slags sprayfärg.
Någon som vet namn/fabrikat på detta?
Och, viktigast av allt, skulle ni se till att bli av med eternitskivorna.
Känns inte så trevligt att sova med dem i taket eller ha dem ovanför matbordet i vardagsrummet.
Någon som vet om eternitskivor även användes på golv i direkt anslutning till gamla murstockar, kakelugnar osv? Så att man inte har nån liggande under parketten och omedvetet trampar sönder den.
Vill gärna ha goda råd från er som kan ge mig ren faktakunskap.
Har redan i andra frågor kring asbest tyvärr mötts av personer som istället tycker att jag bör "söka hjälp". Tacksam om jag slipper sådana kommentarer denna gång.
Jag ber om hjälp i själva sakfrågan.
Tacksam för goda råd!
Detta har jag känt till sedan länge och tyckt känns obehagligt eftersom elcentalen är direkt utanför dörren till min dotters rum. I samband med att en målare målade väggen drog han över ett tunt lager med vanlig vattenbaserad väggfärg. Inte ens helt täckmålat på vissa ställen.
Jag har även i mitt sovrumstak och i ett annat hörn i ett tak, båda direkt vid murstock, noterat att det sitter mindre tunna skivor. Eftersom dessa redan var målade, med vanlig vattenbaserad takfärg, innan jag ens tänk på dessa har jag först nu insett att detta också kan vara eternit.
Kanske ditsatta i tak som brandskydd mot murstock.
Hur skulle ni agera?
Något tips på hur jag kan ta reda på om de vitmålade plattorna är eternit?
Har knackat på dem, men tycker det är svårt att avgöra på ljudet.
Vill helst slippa börja ta bort färg, för att se. För då skadar jag ju ev skivan...
Skulle ni se till att låta sanerare ta bort skivorna om det är eternit?
Och hur sjutton gör de det, jag menar, sätter de upp luftspärrar osv för att ta ner små eternitplattor?
Eller hur går det till? Kan de försluta på något sätt runt själva plattan när de arbetar?
Har öppen planlösning på ena våningen och känns inge vidare om de behöver plasta in hela våningen.
Och, nu är de förmodade eternitskivorna alltså målade med vanlig vägg-/takfärg.
Denna färg har inte förmågan att binda in asbestfibrer ordentligt, eller hur?
Kan jag ev måla om skivorna, uppepå nuvarande färg, och binda in fibrerna bättre?
Jag har hört att det finns färg lämpligt för detta, även någon slags sprayfärg.
Någon som vet namn/fabrikat på detta?
Och, viktigast av allt, skulle ni se till att bli av med eternitskivorna.
Känns inte så trevligt att sova med dem i taket eller ha dem ovanför matbordet i vardagsrummet.
Någon som vet om eternitskivor även användes på golv i direkt anslutning till gamla murstockar, kakelugnar osv? Så att man inte har nån liggande under parketten och omedvetet trampar sönder den.
Vill gärna ha goda råd från er som kan ge mig ren faktakunskap.
Har redan i andra frågor kring asbest tyvärr mötts av personer som istället tycker att jag bör "söka hjälp". Tacksam om jag slipper sådana kommentarer denna gång.
Jag ber om hjälp i själva sakfrågan.
Tacksam för goda råd!
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Är de målade är det ingen fara
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag undrar om det inte är ren asbest, i alla fall skivan bakom elcentralen.
Eldsäkert och bra
Eldsäkert och bra
Det används idag också som skydd mot värme om du har brännbara delar i närheten av murstocken. Jag har själv fått byta ut en del av mitt trätak mot eternit enligt order från sotaren. Jag såga till biten i trädgården med en vinkelslip med ett munskydd för säkerhetsskull.
Nu när den sitter där den sitter ska jag inte göra någonting med den, eftersom den är hel och helt ofarlig.
Nu när den sitter där den sitter ska jag inte göra någonting med den, eftersom den är hel och helt ofarlig.
Vad menar du med ren asbest bakom elcentralen KnockOnWood?
Är inte eternit alltid asbest blandat med cement?
Någon som vet något om rätt färg att använda?
Och om jag kan måla på redan påmålad vattenbaserad färgyta?
Är inte eternit alltid asbest blandat med cement?
Någon som vet något om rätt färg att använda?
Och om jag kan måla på redan påmålad vattenbaserad färgyta?
Alla skivor som är liknar asbestskivor behöver inte innehålla asbest. Det finns tex cementbaserade skivor.
Eftersom du i olika trådar här på BH har många frågeställningar om just asbest så är det lämpligt att publicera bilder på misstänkt material för att få en någotsånär rättvisa bedömningar. Annars famlar vi i blindo.
För att vara riktigt säker så är det en provanalys som gäller = kostar pengar.
Eftersom du i olika trådar här på BH har många frågeställningar om just asbest så är det lämpligt att publicera bilder på misstänkt material för att få en någotsånär rättvisa bedömningar. Annars famlar vi i blindo.
För att vara riktigt säker så är det en provanalys som gäller = kostar pengar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det måste vara ett missförstånd. Asbest är förbjudet att sälja sedan många år.stake skrev:
Troligen har du satt upp någon fibercementskiva som innehåller glas- eller cellulosafiber.
Från Wiki:
Din fråga fick mig att tänka efter och vid närmare eftertanke så var det mineritskivor jag skaffade mig.KnockOnWood skrev:
Ja, du har rätt roland53. Klart det är svårt att avgöra utan bilder.
Men eftersom dessa skivor är vitmålade så tror jag ingen skulle bli klokare om jag skickade bild.
Vad var vanligaste tjockleken på denna typ av skivor? 4 mm?
På tal om skivor som liknar eternistskivor, men som inte innehåller asbest.
Vad är cementbaserade skivor roland53 och hur ser man skillnad på en sån och en eternitskiva?
När och i vilket syfte användes dessa cementbaserade skivor?
Förresten, är inte en eternitskiva just en cementbaserad,skiva?
Dvs huvudsakligen cement, men en viss % asbestfibrer?
Blit lite extra förvirrad nu..
KnockOnWood, vad menade du med att skivan bakom elcentralen troligen är ren asbest?
Om det är en hård skiva bör väl asbesten även här vara blandad med cement?
Tacksam för respons!
Men eftersom dessa skivor är vitmålade så tror jag ingen skulle bli klokare om jag skickade bild.
Vad var vanligaste tjockleken på denna typ av skivor? 4 mm?
På tal om skivor som liknar eternistskivor, men som inte innehåller asbest.
Vad är cementbaserade skivor roland53 och hur ser man skillnad på en sån och en eternitskiva?
När och i vilket syfte användes dessa cementbaserade skivor?
Förresten, är inte en eternitskiva just en cementbaserad,skiva?
Dvs huvudsakligen cement, men en viss % asbestfibrer?
Blit lite extra förvirrad nu..
KnockOnWood, vad menade du med att skivan bakom elcentralen troligen är ren asbest?
Om det är en hård skiva bör väl asbesten även här vara blandad med cement?
Tacksam för respons!
Det kan inte vara en skiva om det är ren asbest. Asbest är mjuka fiber och man vävde mattor av detta och använde bl.a till avgasrör på fartygsmotorer.Stina71 skrev:På tal om skivor som liknar eternistskivor, men som inte innehåller asbest.
Vad är cementbaserade skivor roland53 och hur ser man skillnad på en sån och en eternitskiva?
När och i vilket syfte användes dessa cementbaserade skivor?
Förresten, är inte en eternitskiva just en cementbaserad,skiva?
Dvs huvudsakligen cement, men en viss % asbestfibrer?
KnockOnWood, vad menade du med att skivan bakom elcentralen troligen är ren asbest?
Om det är en hård skiva bör väl asbesten även här vara blandad med cement?
!
Det är alldeles riktigt att det som kallades Eternit (från Lomma) var cementskivor med asbest inblandat.
När asbest blev förbjudet (kanske även konkurrerande företag ? under 50/60-talet?) började tillverkning tex takplattor med annat innehåll men efterliknade den klassiska eternitplattan, så man kunde komplettera gamla tak tex.
Tidigare i tråden nämndes tex Minerit och andra fyllningsmaterial. Eftersom dessa skulle ersätta asbestplattor så var/är formen/utseendet i många fall omöjlig att skilja åt för en lekman.
Det är inte lämpligt att spika i dessa gamla eller nya cementplattor som du frågade innan. Dom spricker. Du måste förborra.
Som sagt i tidigare trådar, om du låter eterniten sitta där den sitter gör den ingen skada alls. Oavsett om den är målad eller inte. Man behöver inte måla eternit för att binda fibrer. Det lösgörs ingenting förrän du bryter skivorna i bitar.
Ska du inte renovera dessa utrymmen låter du bara skivorna vara. I ditt fall är det kanske bäst att anlita en firma och sanera hela huset - du verkar mer än lovligt oroad över detta material och det mår du och familjen garanterat sämre av än att bryta en eternitskiva i två bitar.
Ska du inte renovera dessa utrymmen låter du bara skivorna vara. I ditt fall är det kanske bäst att anlita en firma och sanera hela huset - du verkar mer än lovligt oroad över detta material och det mår du och familjen garanterat sämre av än att bryta en eternitskiva i två bitar.
Tack roland53 för ditt tydliga svar! Uppskattas!
När skivorna nu är målade vita, med vattenbaserad färg, är det omöjligt även för en sakkunnig att avgöra vad det är för skiva. Eller hur?
MathiasS, jag är fullt medveten om att min oro är jobbig, men det känns ändå bra att få mer kunskap i ämnet för att kunna hantera detta på bästa sätt.
Även om man inte behöver måla eternitskivor är jag intresserad av att veta vilken färg som är lämpligast om jag väljer att göra detta. Om någon vet, tacksam för synpunkter kring detta!
När skivorna nu är målade vita, med vattenbaserad färg, är det omöjligt även för en sakkunnig att avgöra vad det är för skiva. Eller hur?
MathiasS, jag är fullt medveten om att min oro är jobbig, men det känns ändå bra att få mer kunskap i ämnet för att kunna hantera detta på bästa sätt.
Även om man inte behöver måla eternitskivor är jag intresserad av att veta vilken färg som är lämpligast om jag väljer att göra detta. Om någon vet, tacksam för synpunkter kring detta!
Betr. fråga 1. Jag är inte sakkunnig men förmodar att en sakkunnig bara genom att skrapa bort lite färg för att komma åt materialet åtminstone kan ge dig ett råd. Provtagning, sanering eller ingen fara.Stina71 skrev:När skivorna nu är målade vita, med vattenbaserad färg, är det omöjligt även för en sakkunnig att avgöra vad det är för skiva. Eller hur?
Även om man inte behöver måla eternitskivor är jag intresserad av att veta vilken färg som är lämpligast om jag väljer att göra detta. Om någon vet, tacksam för synpunkter kring detta!
Betr. fråga 2. Det är/var inte helt ovanligt att man rengjorde eternit tak för att sedan måla.
Nu gällde detta utomhus men rådfråga en färghandlare. Jag tror inte det ska vara så stor skillnad att måla dessa skivor jämfört med andra hårda material.
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Jo! Hur skulle asbestfibrerna börja röra på sig och tränga igenom färgen menar du? Det hade varit skillnad om vi pratade om flyktiga ämnen, t.ex lösningsmedel.Stina71 skrev:
Jag är inte asbestexpert men jobbar med miljöfrågor och har bland annat inventerat byggnader med avseende på asbest. Jag kan garantera dig stt en sanering sprider mer asbestfibrer i er inomhusmiljö än om du låter dem sitta orörda och övermålade. Hur noggrann saneringsfirman än är.
