Byggahus.se

Plana ut fall i garage, hur?

1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Hur skulle nu lösa detta; jag är i tagen med att bygga om garage till boyta. Garaget har ett gjutet betong-golv med fall mot garageport. Gargeporten kommer att ersättas med yttervägg. Men hur löser jag fallet på golvet? Arean på garage är 17 kvm. Flytspackel blir dyrt på den arean, verkar som jag måste upp 2 cm då garaget är 5,72 djupt

Har ni något bättre tips på att plana ut golvet innan parkettläggning?

Mvh Jeppo

2. V
    Medlem · Nivå 6
    vad blir det för golvkonstruktion?

• Laddar…
  3. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    17m2 med i snitt 1cm tjocklek på spacklet blir väl inte så enormt dyrt, drygt 2000kr + ev primer. Detta måste väl ändå vara bästa lösningen även om man tar med priset i bedömningen.

• Laddar…
  4. J
    Medlem Nivå 2
    Hej och tack för svar!
    Det blir klickparkett som golv sedan.

Jag räknade fel. Garageytan är 303x576 cm. Fallet är ca 1 cm/m. Så på 576 så är det nästan 5,76 cm, ganska kraftigt fall m a o. Hur räknar jag ut hur mkt flytspacket det går åt? Men det verkar som det blir en hel del...?

Finns det utfyllnadsmaterial jag kan börja med för att få bort några centimeter?

Mvh Jesper

5. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    500L blir det om jag räknar rätt.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Nivå 7
    500l stämmer bra.

(Enklast är att räkna med en genomsnittlig tjocklek, som blir halva höjden du måste fylla ut givet att fallet är "jämnt". Denna tjocklek * arean ger volymen).

• Laddar…
  7. J
    Medlem Nivå 2
    Tusen tack, hjälp en trött småbarnspappa på fredag kväll... 500 liter alltså, en 25 kg säck spädes med ca 5 l?
    Hur många säckar behöver jag till 500 liter? Hur räknade ni ut 500 liter förresten? Jag har suttit med pytagoras sats, B x H och allt annat i formelsamlingen men räkna ut volymen på 303x576 med fall på 5 cm på 5 m...= det bara snurrar...

Just, vattenburen golvvärme är ingjuten i garegegolvet

Redigerat 17 jan 2014 22:28
  8. JothaR
    Medlem Nivå 7
    Först area: 3,03m x 0,05m / 2 = 0,08kvm
    Sen volym: 0,08kvm x 5,76m = 0,43kbm

Troligen behöver du kanske ytterligare 1cm för att minska risk för sprickbildning.

Extra volym: 3,03m x 5,76m x 0,01m = 0,17kbm

Total volym blir ca 0,6 kbm vilket motsvarar 600l.

Gällande hur många säckar det blir så är jag rätt osäker, men jag skulle nästan tro att en säck ger minst 20L? Men här får gärna någon rätta mig?!

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 4
    Du kan fylla ut med något annat först för att spara pengar. Du kan blanda egen eller köpa färdig grov- eller finbetong, vilket blir betydligt billigare än flytspackel. Det är viktigt bara att det inte blir för tunt skikt med flytspackel. Då kan det spricka. Kolla olika märken och varianter på flytspackel. De har angivet vilket som är lägsta tjocklek. Betongen är inte lika noga i min mening. Jag tror att flytspacklet "håller ihop" betongen. Om betongen under skulle spricka skulle det nog ändå inte märkas.

Redigerat 18 jan 2014 00:11
    • Laddar…
  10. S
    Medlem Nivå 4
    Tror att du får ut 12-13 liter på en 20kg-säck och 15-16 liter på en 25kg-säck.

• Laddar…
  11. J
    Medlem Nivå 2
    Tackar! Betongen är ju inte lika lättflytande? Hur säkerställer jag att den flyter ut jämt och blir plan? Mer vatten?

mvh Jesper

12. S
    Medlem · Nivå 7
    Detta är ett typexempel på när EPS-cement är bra.

Det fyller ut mycket till vettigt pris, och du kan/ska lägga flyt tätt inpå.

Vanlig betong skall ju torka ordentligt innan man lägger på flyt, så eventuella krympsprickor kommer innan man flyter.

• Laddar…
  13. J
    Medlem Nivå 2
    det blir inte för snabb torkning på EPS då det är golvvärme i garaget?

14. O
    Medlem Nivå 12
    Tror inte på iden med EPS-betong i detta fallet.
    1. För tunna lager av EPS på de tunnaste ställen
    2. Måste flyta 20 mm ovanpå så kostnaden blir ju i stort samma som om man flyter golvet direkt
    3. Isolerar av den befintliga golvvärmen på de tjockaste ställen så att det blir ojämn värme i golvet

Man kan förvisso lägga 14mm trägolv direkt men här är det lite konstigt med en kilformad gjutning och så enkelt är det inte att ens få EPS-gjutning jämn även om man har tjocka lager man kan arbeta med och ståla till en jämn yta. Och ska man lägga ett klickgolv får man se till att ha ett ganska jämnt golv under annars måste man flyta det och då hamnar man på 20 mm min.

Det finns inga bra genvägar. Gör det riktigt och flyt hela golvet direkt, du hittar ju billig flytspackel på typ Byggmax, Hornbach, Bauhaus.

Redigerat 18 jan 2014 14:37
    • Laddar…
  15. J
    Medlem Nivå 2
    Tusen tack. Behöver man vibrera flytspackel eller räcker det med att hälla ut och låta det vara?

/J