GoForIt
GoForIt: Och glöm inte att se till att alla små sprickor i skarvar etc. är tätade, så att flytspacklet inte försvinner den vägen.. ;)
5 svar · 1,1k läst
H
Hem13: Tack för svaren. Det var väl lite som jag själv tänkte då, att ställa reglarna tätt ihop och ev. bygga upp med något i tomrummet, eller låta det vara. Osb + gips blir väl ganska stadigt i sig. Träreglar vid dörren har jag koll på. ;o) En annan liten fråga om väggbygget när jag ändå håller på. Någonstans läste jag att man kan/ska sätta osb på tvären, men då får man ju en
4 svar · 6,7k läst
·
Peter2400
Peter2400: Det kanske är någon typ av sandwichvägg?
3 svar · 2,4k läst
L
Lambis: Vägg är ca 10cm men bakom den är ett skafferi som jag ska använda för att få extra djupet på nisch
3 svar · 1,6k läst
·
D
Daniel Öhgren: [citat] Tack för snabbt svar! Funkar det på gult eldfast tegel också, har läst så blandade saker på nätet...
2 svar · 1,6k läst
Snigla
Snigla: Ni behöver ju inte svara på allt.. ;) nån tanke om nån del? Börjar med steg ett kanske.. Taket, hur skulle ni göra för att isolera det? Det är som sagt plåttak på utsidan och gammalt trä under (på sina håll inte fullt lika fint / saknas lite här o var).. Ska man fästa nån board mellan takbjälkarna? eller måste den sitta över? Isolera sen? Hur mycket? Så man fyller ut "hålet
1 svar · 2,7k läst
·
L
lvedin: [citat] Ja det beror väl på det jag kallar längd är bredd i din kalkyl. Nu förstår jag din kalkyl. Med cc 60, 5m 220 regel blir det överlast 10N/mm^2 med standardkvalitet. Därför är en annan kvalitet C24 på 220 regel vald. I ditt andra exempel Med cc 95, 3m 220 regel kvalitet C14 blir lasten 6N/mm^2. CC 60 vore dock att föredra och då räcker 170 reglar till 6.2N/mm^2. Och ja,
27 svar · 7,5k läst
·
K
Kromo: [citat] Ingen???
42 svar · 33,2k läst
·
K
42 svar · 33,2k läst
·
Lindgrenski
Lindgrenski: Jepp, isolerad förrådsdörr.
11 svar · 1,5k läst
·
J
JOW: Sätt två elfaskenor i ryggen på varje garderob (eller annat märke med samma funktion). Montera hyllbärare på valfri höjd. Köp första bästa skiva, jag hade valt en melaminbelagd skiva från något byggvaruhus eller ikea för den delen. Såga till, lägg dit, fäst med lagom lång skruv så att skivan ligger kvar.
4 svar · 17,6k läst
·
C
cecar33: Själv har jag testat alla tejpsorter jag har på hyllan, under vatten för att få dem att fastna i sand, alla var kass.
3 svar · 7,0k läst
·
R
r.borgmaster: Det är viktigt att ramen inte inte rör på sig för mycket. Den kommer målas svart och sitta i västläge, så den har ju sen eftermiddag/kvällssol på sig. Om ramen rör sig så flyttar sig ju allt som sitter i den. Gång dörren kan man ju justera karmskruven på, men garageporten vore lite jobbigt om den skulle börja kärva. Regelvirke brukar vara hyvlat med rundad kant. Om man man travar
17 svar · 10,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Just det, så gjorde jag nog på huset. :) Med liggande 45x195 som hammarband och stående 45x170 som bärlina under, som jag nog skarvade lite förskjutet mot varandra. Jag ska se om jag inte hittar en bild ikväll. På garaget har jag bara en regel, stående som agerar både bärlina och hammarband.
3 svar · 17,0k läst
F
fedge: Good catch! Det är faktiskt portvin; Barao de Vilar. Det som dricks är mest rom och calvados. Den 23-åriga Zacapan går alltid ner, och samma med Boulard X.O. calvadosen :)
5 svar · 4,0k läst
·
A
Armin Ina: [citat] Okej tack jag ska prova med dem!
10 svar · 27,3k läst
Johan-
Johan-: I england såg jag att de fyllde pvcrör med sand, värmde och bockade och kapade sedan. De satt plastlister på den kapade kanten som fick den att se ut som en falskant. Men du vill kanske prompt ha plåt.
12 svar · 4,3k läst
·
P
pehter aka ibbe: [citat] Hoppsan, hade helt glömt bort det här. Hoppas att det inte gör något att det kommer bild något år efter det är färdigt. :p Idag är pappkartongen bytt till en trälåda med tändmaterial. När utrymmet är fyllt till runt 1,7-1,8 högt så räcker veden 2-3 veckor [bild] Lite mer bilder från uppbyggnaden finns här
13 svar · 2,6k läst
·
H
House of Marburg: [citat] Mmm, jag har inte bett någon räkna eller kört ett matlab-race på det själv då jag ändå inte vill ta någon risk. Måtten i figuren är nästan exakt skalenligt med 9400 från ytter- till yttervägg. Höjd från ås till underarms undersida är 1285. Armarna är 45x170 och ben 45x95 och jag antar att de är av C30 kvalitét. Kanske sätter mig ner och leker lite grand med det för
29 svar · 10,5k läst
·
Stefan N
Stefan N: Sätt 5000:- i budget så är ni ganska nära.
5 svar · 7,7k läst
fremax
fremax: Linoljekitt.. måla med linolja = går bra när som. Måla med annan färg= vänta tills kittet fått "skinn" Linoljekitt kommer vara "mjukt" lääänge! Uppemot 1år. Mvh fremax
3 svar · 4,7k läst
eriobe
eriobe: [citat] Nu vet inte jag vad du menar med en kexvägg men den borde rimligen vara enkel att bygga en ny vägg med denna som grund. Då behöver du inte ha något stark konstruktion. Skruva fast en regel på väggen som är tillräckligt hög för att dölja dina nya elrör (som är 16 mm). Klä sedan in väggen med skivor, kanske osb plus gips.
1 svar · 2,0k läst
B
Bo Berglund: Hittade följande hjälpsida på nätet där man kan dimensionera tak, bjälklag mm: Byggbeskrivningar-dimensionering Fick en del alternativ för taket och sovloftets golv. Rapporterar för att hjälpa eventuella läsare som hittat denna tråd vid sökningar.
9 svar · 17,0k läst
·
D
Daniel Paulsson: Hej! Jag ska byta ut heltäckningsmatta mot trägolv i vardagsrummet. Grunden består av gjuten betongplatta på elefantmatta utan golvvärme. Jag undrar nu om jag ska jag lägga byggfolie på betongen innan jag lägger golvet? Mvh Daniel
0 svar · 1,9k läst
N
Niq: Würths akrylmassa gulnar inte.
5 svar · 6,7k läst
R
rockfarbrorn: som många andra nämnt så är ankarmassa helt fantastiskt. Jag rekomenderar Essves variant.
8 svar · 7,5k läst
·
R
rockfarbrorn: "Däremot när det gäller fogbruk kan det nog vara skillnad i hur de håller färg, motstånd mot biologisk påväxt, genomsläpplighet etc." Där har du svaret. Fog hade jag lagt krut på, fix tycker jag inte är lika viktigt.
2 svar · 6,0k läst
R
rockfarbrorn: Ett vanligt betongspackel bör väl klara av detta galant??
2 svar · 2,8k läst
R
rockfarbrorn: ett Cementbruk A kan man ju göra allt med förutom att ha på mackan i stort sätt, funkar till det mesta.. Combimix C bruk är fina grejer att avsluta med, väldigt liten ballast.
4 svar · 6,6k läst
R
rockfarbrorn: Åldersbeständig plast och vanlig grålumpapp hade jag kört med. Hade det varit platta på mark eller rel. nybyggt hade jag kört med ett testat system som t.ex. Fonda special.
14 svar · 3,5k läst
·
Haba_tsutt
Haba_tsutt: Tackar, då är det ju klart som korvspad! Blir till att göra hål, eftersom urtagen borde göras på ovansidan, om jag tolkade texten rätt. Nu vet jag ju inte om det är "klassat" virke de har använt -43 😄 men jag följer rekommendationerna!
3 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.