Byggmaterial & Byggteknik
krille09: Hej, Har gjutit en mur utomhus med konstruktionsbetong. När vi rev formen var det lite skavanker som jag nu vill laga till. Tänkte sedan slipa muren med en diamantslip. Vilket bruk ska man använda för att laga lokala ställen? Har Cementbruk A, Murbruk och Puts och mur B hemma. /Krille
Jojx81: När man byggde hus på 20-talet hade man kanske inte byggnadsingenjörer med. I vårat hus från 1917-talet är det också plank i alla väggar, men väldigt klena takstolar och golvbjälkar. När vi tog bort våra kattvindar som du beskriver, förstärke vi takstolarna genom att slå på en 220 regel och tilläggsisolerade. Du behöver förmodligen göra nått liknade beroende på dina
Pagno: Hej igen! Jag plastade in, virade emballage plast runt rören och kallsågade bort dem, sedan satte jag dit nya rör i hela huset! Var kanske inte det svaret du önskade men så gjorde jag iaf!
54321: Uppdate! Var o petade på det med en morakniv och det satt väldigt dåligt. lossnade stora bitar så blir till att riva ner o använda husfix eller liknande.
Andreas Rö: Hej! Jag är ny på forumet och undrar om det finns någon som vet var det går att hitta gammaldags vinkelkrok i mässing. Olika moderna varianter i gulmetall finns i de flesta bygghandlar, men just gammal hederlig mässing har jag svårt att hitta!
ivarssonivar: [citat] Du har denna tråden på forumet om aluzink: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/194205-bandtackt-plat-eller-aluzink-fordelar-och-nackdelar.html
Mattias H: Jag tänkte använda stolpar i limträ eftersom precis som Krillew säger tenderar de massiva att spricka. Jag kände även att 95x95 kunde se lite klent ut och därför är jag mest inne på 115x115. Några synpunkter på spännvidd och dimensioner? Jag kan gå upp till 220 i framkant av balkongen men avståndet mellan fönster på nedervåningen och balkongdörren gör att jag inte får plats
Marlen Eskilsson: Din fråga passar i flera forum, men vi testar med Byggmaterial & byggteknik och ser om du får svar där.
smallbone: Hej, Jag skall regla upp mitt golv i ett befintligt utrymme, vi skall höja golvet cirka 18 cm. Tänkte mig 45x120 reglar. i rummet ligger det golvspån och det är gipsade väggar, Hur skall jag fästa reglarna, räcker det att använda vinkeljärn. För i gipsväggarna finns det ju inte så mycket att fästa i. Vad är "best practice"?
smedbror: Hos din plåtslagare skulle jag tippa på. 1mm är inte värst kraftigt :)
peterwesterlund: [citat] Ahaa, det där visste jag inte. Intressant :)
mattie_river: Eftersom ingen svarat så svarar jag väl själv. :rolleyes: Strök på ordentligt med primer på träullen och pangade upp våtrumsskiva med hjälp av kakelfix. Primade även våtrumsskivor. Sitter som berget. :)
injonil: Tror inte det finns höger- resp vänsterhängda element. Man får helt enkelt dra rören så de hamnar rätt, men det lär gå att göra i ditt fall. Du kan vända på befintligt element om du önskar.
Peter2400: Sikaboom fogskum har enligt produktbladet en tryckhållfasthet på 40 kPa dvs. ca hälften av vanlig "mjuk" 80 cellplast.
Krillew: Jag föreslår att du kollar med sotaren så han inte får hjärtsnurp vid nästa sotning.
KnockOnWood: Köp en damtidning och en ask praliner till henne i stället :cool:
vibban: Har rivit ut en gammal dörrkarm med tillhörande glasparti mellan hallen och vardagsrummet i lägenheten för att få mer öppen planlösning. Då jag har tummen mitt i handen vill jag ha tips på hur jag snyggast sätter list runt öppningen och vilken typ av list. då det är drygt 80mm från hörnet till tapeten så behöver jag en hyffsad bred list. Alla tips mottages tacksamt, kan tillägga
Krillew: [bild] Hej jag är i färd och murar in en spisinsats, nu vill jag forma lättbetongen så det ser trevligt ut. Jag köpte en bandsåg och fler maskiner än den vill jag inte ta död på så jag försöker få till med handkraft. På bilden har jag försökt göra en pelare som skall sitta bredvid spisen. Rullen till vänster i bild blir nog ok, 45° funkade ganska så bra verktyget är uppe till
nimhed: Betongbjälklag är dyrt och bäst i alla avseenden. Enda nackdelen är att det gör det svårt för wifi att färdas mellan våningsplanen.
PeterO: Det stämmer att vi behöver en balk med 2.4m spännvidd. Nej, vi har inte pratat med konstruktören direkt eftersom all kommunikation har gått via snickaren. Vi har försökt att få kontakt med några byggingenjörer här i GBG-området men bara fått svar från en som var fullbokad till oktober... Infästningen i ytterväggen tror jag inte blir problem då ytterväggen står i princip rak på
Hobby Bob: Som den nybörjare jag är inom det här så lyssnar jag gärna på alla tankar och idéer. :)
Hobby Bob: Tackar för förslagen. . Kände efter och det är faktiskt lite sug när man sticker in handen så ingen omöjlighet. Det skumma är dock att det ser inte ut som den går ut i min lägenhet utan bara passerar bortsett från en lucka i garderoben och ovanför tar det till synes stopp i taket.
Stina71: Jag har ett hus från slutet av 1800-talet. Säkerligen renoverat i omgångar genom åren. Har en gammal glasveranda, med en ovanliggande balkong. Har låtit byta ut plåttaket på balkongen eftersom plåten var dålig och vatten läckte in i glasverandan. Plåten låg alltså under trätrall på balkongen. Jag passade då samtidigt på att byta ut all råspont, som fanns under den gamla plåten
huggan: Ja det förstår jag men man kan sätta två stolpar som inte är i vägen så är det ju löst.
SandmanNet: [bild] Nu är alla lister på plats och vi har tapetserat hela trappen! Och igår så fick jag äntligen upp belysningen. Två stycken lampor på sidan plus led-lister under tavellisterna på väggen. Blir rätt mysig belysning faktiskt! Skönt att det verkligen är klart. Eller ja, alltid är det något "just ja" som tillkommer, men är riktigt nöjd!
Kromo: Rundstav i lagom längd in i väggen rejält och sedan ut i brädan nästan djupet på brädan. Limma eventuellt men blir svårt att demontera då. Billigt enkelt och troligtvis bra!