M
MattisH: Kanon. Tack. Jag murar upp en mur som jag ska lägga en platta för att ställa insatsen på, men någon som har ett förslag på vad jag ska göra den plattan av? Smidigast hade varit ett skivmaterial som man putsar, men kanske man ska mura ihop Leca block?
2 svar · 2,5k läst
K
Kakelfog: Var kan man köpa stosen som skruvas fast?
6 svar · 5,5k läst
Villa vista
Villa vista: Är AMA HUS kontraktsvilkor, och vilken ama gäller det, I AMA HUS 11 Det finns A eller B toleranser där A är högre krav på tolerans, jag vill minnas att det måste definieras vilken tolerans som gäller, om tex tolerans A gäller då skall tex avståndet från den andra väggen avvika max +/- 25 mm: H/600, min 5 mm max 20 mm beroende på H, detta krav gäller båda väggar så
5 svar · 1,9k läst
Z
zingo: Ok, men detta är bara en snickarbod. Hade en fiberduk över (40 meter) och tänkte att det väl ändå blir bättre än att måla direkt på OSBn. Satte upp en våd igår. Tycker det ser helt ok ut för ändamålet, och efter målning antagligen ännu bättre.
10 svar · 4,1k läst
E
Ewald: Maskvidden här var 30 x 30 mm vad jag kunde se och denna maskvidd duger inte till högklackade skor.
5 svar · 2,6k läst
Stefan N
Stefan N: Hade det vart min spis/skorsten hade jag tunnslammat allt sen målat den.
3 svar · 1,3k läst
·
J
Julia Forslund: [citat] Hahaha nä det är lugnt. Finns redan en dörr till sovrummet, till höger precis bakom valvet :)
11 svar · 5,4k läst
·
Y
Yrrol: Körde esstack xtrem = galet tjock sträng som inte smetade ut sig. Med andra ord hamnade brädan långt från lådan. Överväger nu att lossa brädan och fåbort torkade limresterna för att göra ett nytt försök, troligen med den lättare pro1. Går det att skära loss den med fisklina måntro? jag vill inte skada den yta som ska vara utåt. när den väl är loss så funderar jag på
6 svar · 2,1k läst
·
M
mlsat: Känns som plasten bör ligga under takbjälkarna. För så som det är nu så går plasten under isoleringen och sen över bjälkarna vilket resulterar i att den trycker bort isoleringen ute på kanterna , blir ju då typ oisolerat mot bjälkarna och det blir en massa kondens. Är det någon som har samma tanke?
1 svar · 2,2k läst
·
peterwesterlund
peterwesterlund: Jag är metodisk av mig och när det är första gången vill jag göra en sak i taget och inte behöva känna mig stressad av att hinna göra allt på en gång. Det gick hur som helst bra, spacklet håller på att torka/brinna (eller vad man säger) nu. Blir nog skitbra detta :)
3 svar · 1,6k läst
Y
Yrrol: Ska lägga på ett plankundertak. Många säger att man ska ta vanlig av ekonomiska skäl. Några säger härdat av tålighetens skäl. Men jag vill inte riskera att det blir kvävande och orsakar röta.
6 svar · 3,9k läst
MathiasS
MathiasS: I bild skulle underlätta. Där du har stolpar kan du sätta snedsträvor, nere på ena sidan till uppe på andra sidan. Svajar det mellan stolparna kan du prova att ta tex en trallbräda 22x95 eller vad du nu har liggandes och skruva diagonalt under vangstyckena. Flexar diagonalbrädan mitt på, sätt en kortling där mellan vangstyckena, som du kan fixera diagonalbrädan i.
2 svar · 1,9k läst
Raskus
Raskus: Vad har det här med teknik att göra?
6 svar · 1,7k läst
H
HA77EN: Hej! Jag har ambitionen att bygga ett slätt tak under balkong med denna look: [bild] Ytan är inte stor, vi pratar om 1,7 x 6 meter, alltså ca 10 kvm. Det är utomhus, men eftersom det är ett undertak så utsätts det ju inte för direkt väta. Önskemålet är att det blir vitt och slätt, frågan är vilket material som är lämpligast för ändamålet?
0 svar · 6,3k läst
·
S
Stina71: Norrbottenstorpet, jag har faktiskt ingen aning om ålder på väggskivorna. Mitt hus är från 1893 och säkerligen renoverat lite då och då genom åren. Därför omöjligt för mig att svara på din fråga. Tyvärr.
5 svar · 4,0k läst
·
H
huggan: 25 centimeter räcker gott och väl.
1 svar · 1,1k läst
L
Limeburger: Tack för era svar. Jag pratade med butiken idag som höll med om att det måste vara något fel på patronen, och att jag är välkommen att byta till en ny. Får hoppas att nästa försök funkar bättre.
3 svar · 1,6k läst
G
Gabbe1: Kolla med ansvarig skorstensfejarmästare, de brukar ha åsikter om all form av byggnation som rör murstocken. Dessutom kan det vara så att det som är ok i en kommun inte alls gillas i en annan.
1 svar · 2,3k läst
S
Stina71: Bättre sent än aldrig! :) Tack för din syn på saken!
2 svar · 5,9k läst
·
D
dennis_f: Insidan skall såklart täckas med gips också :) Utsidan är väl oftast inte så drabbad av brand?
2 svar · 2,9k läst
J
J0naz1: De är nog sandwich paneler med stenull i för dom ser ut som dem på länken du skicka. Även om dom ska monteras utanpå reglarna så borde dom väl gå att montera emellan? För annars blir ju väggen så tjock och jag vill spara plats. Eventuellt jag måste sätta en isolerremsa på kanterna bara, för plåten sticker ut lite från isoleringen... /jonas
7 svar · 4,1k läst
S
Sejjo: Hej och tack för svaret. Om jag jämför med andra så är nog min skorsten lite högre, längden på själva röret är 120 cm och är ca. 40 cm ovanför nocken. Tilluften har jag utifrån genom ett rör som kommer in under eldstaden. Jag undrar nu om tilluften behöver vara i ett förhållande till skorstensrörets diameter för att få ett bra drag?
4 svar · 1,7k läst
N
NotHandyMan: "Normalt sett SKA skruven gå längre än pluggen." Men det gör det ju i så fall; med 5 mm. Men det är ändå inte tillräckligt menar du? "Så 35mm till 30mm plugg låter något kort, skruven ska väl passera godset på det som ska fästas också?" Och det gör det också. Naturligtvis.
11 svar · 5,6k läst
A
Avarage: Stod det kvar? :-)
6 svar · 13,5k läst
jkemikal
jkemikal: Ok, tack! Men om jag vill isolera en del av byggnaden senare för ett hobby/gästbod? Vill ju inte göra något dumt nu i början som jag ångrar om några år. Hur skulle det funka att köpa rena reglar som man målar? Är det lika farligt att bygga in/isolera runt målade reglar som impregnerade reglar?
2 svar · 2,7k läst
J
juhani20660: Hi, We bought a house couple of years ago. Few months ago we notice some unpleasent smell coming from the floor. I opened the floor from the few places and found that the outside wall is nailed to the wooden blocks which is inside of the concrete. I have saw before few "ingjutna reglar" in the floor but nothing similar. Has this been a normal way to mount outside wall to the concrete foundation?
0 svar · 1,5k läst
L
Lago: Precis den är inte bärande, men ett litet tryck kan det vara ändå, såga lite vinklat uppåt eller neråt så nyper det inte när du bryter med kofoten.
5 svar · 3,7k läst
·
K
krille09: Hej, Har gjutit en mur utomhus med konstruktionsbetong. När vi rev formen var det lite skavanker som jag nu vill laga till. Tänkte sedan slipa muren med en diamantslip. Vilket bruk ska man använda för att laga lokala ställen? Har Cementbruk A, Murbruk och Puts och mur B hemma. /Krille
0 svar · 1,2k läst
Jojx81
Jojx81: När man byggde hus på 20-talet hade man kanske inte byggnadsingenjörer med. I vårat hus från 1917-talet är det också plank i alla väggar, men väldigt klena takstolar och golvbjälkar. När vi tog bort våra kattvindar som du beskriver, förstärke vi takstolarna genom att slå på en 220 regel och tilläggsisolerade. Du behöver förmodligen göra nått liknade beroende på dina
3 svar · 4,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.