Jag vill slå upp en innervägg på övervåningen och tänker använda stålreglar, bl.a. för att spara vikt. Väggen får en 45°-vinkel ungefär mitt på och en annan där den ansluter mot en befintlig vägg. I instruktioner i form av bilder eller video, som jag funnit på nätet, visar man endast uppbyggnad med raka väggar och 90°-vinklar. Hur placeras stålreglar på bästa sätt i hörn med 45°?

Tack på förhand!

newwall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte hur man gör med stålregel.
Men gör allt i stålregel och sätt en träregel i hörnet, en regel gör nog varken till eller från när du räknar ihop vad det kommer väga.

Ställ reglarna i hörnet så nära hörnet med ryggarna mot varandra. Kilen som blir "tomrum" borde vara helt ok om du kör med osb/gips (så länge osb:n går omlott) alt. kan du använda sig av för-perforerat plåtband och knäcka detta i 45gr för att få något att knyta ihop gipsen och reglarna med.

Sätt träreglar där du skall ha dörren.

Tack för svaren. Det var väl lite som jag själv tänkte då, att ställa reglarna tätt ihop och ev. bygga upp med något i tomrummet, eller låta det vara. Osb + gips blir väl ganska stadigt i sig.

Träreglar vid dörren har jag koll på. ;o)

En annan liten fråga om väggbygget när jag ändå håller på. Någonstans läste jag att man kan/ska sätta osb på tvären, men då får man ju en skarv mellan skivorna som löper längs med väggen. Är inte det dumt? Man bör tydligen också ha ett litet mellanrum mellan skivorna. Ska man hänga upp något på väggen, gäller det att inte ha otur och sätta skruven i skarven.

• Gilla
eriksthlm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.