Jag har byggt en trappa till vår oisolerade vind som jag nu håller på att isolera under och sen sätta gips. Trappan är 775 bred och således är cc 730.
Har kapat en gipsskiva i tre bitar för att kunna skarva på höjden men märkte att det glappar lite mellan skivorna så jag behöver antagligen någonting att skarva med bakom.
Tänkte först på en masonit men kanske är en gipsremsa bättre? Någon ytterligare regel funkar inte och vill ha en så tunn bit som möjligt, utan att det blir för dåligt.
Så, masonit, gips, nåt annat?
Har kapat en gipsskiva i tre bitar för att kunna skarva på höjden men märkte att det glappar lite mellan skivorna så jag behöver antagligen någonting att skarva med bakom.
Tänkte först på en masonit men kanske är en gipsremsa bättre? Någon ytterligare regel funkar inte och vill ha en så tunn bit som möjligt, utan att det blir för dåligt.
Så, masonit, gips, nåt annat?
En bit 12 mm plywood eller osb funkar bra. Eller en plåtremsa
Det får bli osb då jag inte vill sätta in tjockare bakom, vill inte trycka ihop isoleringen mer än nödvändigt.
Jag har 90mm isolering bakom så 45a kan jag inte regla upp med.
Jag har reglat ut 90mm på vangstyckena redan så jag får 90mm isolering överallt. Har satt 45mm-regeln på sidoväggarna 45mm ifrån vangstyckena t.o.m. så jag har 45mm isolering över hela bredden, och sen 45mm mellan reglarna längst ut.
Jepp, isolerad förrådsdörr.
Klicka här för att svara