I översta bilden i första inlägget syns en bild, där man kan se en "ram" i form av en vågrät överliggare och tre stolpar. Dessa behövs för att ha något att fästa karmen till gångdörren i, samt rälsen till takskjutporten.

Det normala med takskjutportar är att man monterar dem innanför garagets öppning, vilket inte är ett alternativ för mig. Då skulle portbladet landa för långt in och en del av garagegolvet "sticka ut" framför den stängda porten. Detta kommer sig av hur garaget är gjort från början, med vipportarna från 70-talet.

Jag behöver alltså bygga det som portens räls samt gångdörrens karm ska fästas i. Denna ram sitter ju utomhus så konstruktionen måste bli vädertålig.

Hela öppningshålet är idag 444x208cm. Jag behöver ändra detta till två hål, där det ena rymmer en 100cm bred dörr och det andra en 301cm bred garageport.

Ok....Med andra ord skall du inte bygga en karm och behöver således inte köpa dyrt planhyvlat virke utan det räcker med vanligt regelvirke. Behövs inga limträbalkar eller kertobalkar överhuvudtaget. Du behöver bara virke till att anpassa hålet till rätt mått samt för att ha något att skruva dörr och port i.
Tänk på att inte ställa virke direkt mot betongen, använd tjärpapp eller plastbricka mellan golv o virke. Grundolja och måla så håller det länge.

Det är viktigt att ramen inte inte rör på sig för mycket. Den kommer målas svart och sitta i västläge, så den har ju sen eftermiddag/kvällssol på sig. Om ramen rör sig så flyttar sig ju allt som sitter i den. Gång dörren kan man ju justera karmskruven på, men garageporten vore lite jobbigt om den skulle börja kärva.

Regelvirke brukar vara hyvlat med rundad kant. Om man man travar flera reglar i lager blir det ju ett litet "dike" mellan reglarna. Diket ger helt fel utseende och måste bort. Jag vill ha känslan av att det är en enda solid tjock ram. Kan man spackla detta (målarfog?) och få det att sitta kvar utomhus? Om jag kan hitta 45x95 utan rund kant tror jag utgångsläget för ett snyggt resultat ökar.

Tack för tipset om ändträet. När jag ringde Kerto sa de att en limspikad bit oljehärdad board i botten på stolpen är bra (men givetvis inte enda lösningen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.