Haba_tsutt
Haba_tsutt: Tackar, då är det ju klart som korvspad! Blir till att göra hål, eftersom urtagen borde göras på ovansidan, om jag tolkade texten rätt. Nu vet jag ju inte om det är "klassat" virke de har använt -43 😄 men jag följer rekommendationerna!
3 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Baksidan, alltså mot husets yttervägg, kan du alltså strunta i. Den fyller ingen funktion helt enkelt. Sätt upp en hylla där i stället där du kan lägga grejer.
5 svar · 4,5k läst
pjodden
pjodden: [citat] Både plywood och spånskiva finns i 10 mm.
7 svar · 16,6k läst
R
Robert Westling: Hej, Jag har precis gjutit en betongplatta på 40m2 som jag ska bygga ett vindskydd åt våra hästar på. Min tanke är att mura ett eller två varv med någon form av block, typ leca, som jag sedan fäster väggarna på. Jag har några funderingar kring detta som någon kanske kan svara på? 1. Min första fråga är om det funkar med leca-block? Tänker då framförallt på att det är hästar
0 svar · 4,1k läst
Sophie
Sophie: Eftersom brädorna ovanför pappen inte är tänkta att synas kan de vara fult gjort med springor, skarvar och stickor men det behöver inte vara så. Om taket inte går att laga så som du fått tips om ovan så finns också möjligheten att pappspänna om taket. Alltså sätta upp ny likadan papp igen. Det är billigare, enklare och snabbare än att sätta gips.
8 svar · 7,5k läst
·
Y
Yrrol: [citat] Nja när jag googlade på det så fick jag förvisso upp endel damer i sina BHs vilket inte var fel, men det är "balksko" som jag tänkte på. Lämplig regel (mått) samt balksko efterlyses. :)
2 svar · 4,4k läst
·
anders07
anders07: Turen har kommit till att fixa den läckande balkongen... Balkongen är "inbyggd" under tak och tjänstgör även som tak till sovrummet i våningen under. Just nu är taket i sovrummet under balkongen isolerat invändigt med 75 mm frigolit+45 mm luftspalt innan gipsskivor (13 mm). Målsättningen är först och främst nu att få balkongens tätskikt utbytt och en fungerande konstruktion för
0 svar · 1,2k läst
N
norrbottenstorpet: I den positionen lär det väl spela mindre roll, för visst är vi någonstans övan en dörr/port under ett takutskjut? Men ja, jag tycker ditt resonemang håller. Det är inte alltid klokt att bara slänga in tryckt virke på fel ställe, eftersom det fortfarande kan vara "kontinuerligt blött" och bära fukt till oskyddade delar av en konstruktion. Är det däremot luftigt nog för att torka
1 svar · 6,6k läst
·
L
Lago: Som jag ser på det blir det inga problem med att ha fuktspärren på den bef panelen, viktigt att den inte blir skadad utan hålls helt intakt,det är ju bara en fördel att få den så nära den varma sidan som möjligt. Omvänd fuktvandring kan det ju bli i hus som inte används året om, där är det bättre att lägga en ångbroms i stället.
1 svar · 1,4k läst
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Det är ju svårt det där. Har inte köpt högtalarna än. Det jag tittat på bygger 8 cm. Känns som väldigt mycekt takhöjd går förlorad där. Biga i betongen kanske? :rolleyes:
6 svar · 3,0k läst
·
L
Lago: Tror inte heller det,bjälkarna är nog avväxlade och vilar på hjärtväggen,mexistenen är nog bara murad till taket som en dekoration och för att bygga in den öppna spisen eller kasetten.
3 svar · 1,1k läst
R
Roundup: Det borde väl funka att spruta kemankarmassa i de gamla hålen, för säkerhets skull.
1 svar · 1,1k läst
P
PappasHammare: Leta efter ett bättre byggvaruhus. Hos min lokala så finns 70mm. Ev så kanske man skulle ha knackat lite i den gamla putsen och nätat för att slippa en skarvspricka.
4 svar · 1,6k läst
N
Niq: När jag köper från dom stora byggvaruhusen så brukar det alltid vara så att det bara är grönt en bit in men när jag köper från en lokal liten sågare här nära så är dom alltid gröna hela vägen in. Men jag har aldrig tänkt på om det har att göra med vart virket har varit i trädet. Men det känns konstigt om det skulle råka vara så varje gång.
5 svar · 2,0k läst
bettan240
bettan240: Bodde i en radhuslänga för några år sen, som hade eternitplattor. Fastigheterna bytte ägare o den nya ägaren ville snygga till husen. De satte reglar o träpanel utanpå eterniten, kan inte åminna mig att det var speciellt dammig eller att det var plattor som sprack. Däremot byggde det ju ut en bit så fönstret blev svåra att öppna, men det åtgärdades när de lite senare bytte
21 svar · 38,3k läst
E
EndZone: Jag har en instruktionsbok, eller rättare sagt ett papper. Står ingenting om detta, därav frågan.
2 svar · 5,1k läst
JOB The Builder
JOB The Builder: Vi har en TV-möbel som är riiiktigt sliten tack vare att barnen lekt på den med bilar, hästar etc. Nu renoverar vi vardagsrummet och vill byta ut den nötta och fula (dock endast 4 år gamla) TV-bänken mot en ny. Helst skulle vi vilja att den höll lite bättre med :) Det blir en IKEA (såklart) och deras material är ju inte alltid de hållbaraste och slittåligaste. Kan man... spraya på
0 svar · 1,5k läst
O
olmeri: Hoppas ni orkar läsa igenom detta då jag verkligen behöver hjälp från lite expertis. Jag håller på att anlägga en ovanmarkpool från poolkungen. Eftersom poolen är 1.5 m hög behövdes en stödgjutning som är 0,5 m hög och 0,2 meter bred runt poolen. I instruktionerna från poolkungen anges följande. Saxat från manualen: "Uträkning av materialmängd - Ballast (gjutsand/gjutgrus)
0 svar · 1,2k läst
M
moga: Hej, jag bygger ett cylinderformat tak som är lagt med takpapp/ytpapp. Högst upp är det en ventilerad nock (pappen svänger upp en 4-5 cm på två längsgående brädor, så att det blir så att säga en kam på "cylindern", och mellan de två brädorna är det öppet ner till luftspalten under taket). Jag hade tänkt att täcka den ventilerade nocken med en uppochnervänd takränna eller
0 svar · 2,1k läst
·
H
henninghafr: Hej! Jag hade tänkt att skaffa en elvinsch för att kunna dra upp en båt (som väger 1,5 ton) på en räls jag lagt ner till vattnet. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall fästa vinschen i marken. Vinschen kommer måste stå cirka 15 cm ovanför marken (som är berg) och det kommer vara hög sidobelastning på plint/stolpsko. Hade tänkt att man kan borra ett par hål i berget,
0 svar · 838 läst
H
Helioz: [citat] Mögelpåväxten sker via kondens och värme, det kommer klart kondensera vatten på ytan där det kan bli påväxt. Sedan om det påverkar plywooden/krypgrunden är en annan fråga. Det är så lite pengar att spara egentligen så använd hellre skivor avsedda för trossbotten-användning. http://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/trossbottenskiva-p07040
3 svar · 4,6k läst
Johan-
Johan-: Börjar inse att det kommer innebära i stort sett lika mycket arbete om jag låter plåtfasaden sitta kvar, samt dessutom en del fuktrisker. Om jag ändå ska lämna in plåtfasaden på återvinning så kan jag ta ner den snabbt utan hänsyn till skador på plåten. Frågan är vilket snabbaste sättet är att få bort farmarskruven som håller plåten, förutom att skruva ur dem med
9 svar · 4,2k läst
hantverkare1
hantverkare1: [citat] Det var som tusan. 3,4,5 använder man ju ofta men att det fanns fler hade jag ingen aning om.
7 svar · 6,9k läst
pelpet
pelpet: Man brukar få ändra marknivån en halvmeter utan marklov.
4 svar · 2,2k läst
·
B
Bygg-Anton: Låter som en lat plåtslagare :)
5 svar · 6,9k läst
·
J
Johan Jatko: Njae, billigare vete tusan... https://www.hilti.se/borrning-och-mejsling/mejselhammare/r5005
6 svar · 2,1k läst
J
Johan Jatko: Har kört en del sprutbetong, en stor del av den var med stålfiber. Nu vet jag inte dom exakta uppgifterna på hållfasthet, men att försöka bila i fiberbetong är i iaf ett rent helvete, segt så in i bomben!
4 svar · 1,5k läst
L
Lewdis: [citat] Tack för all hjälp. När jag skall gräva ner rören behöver jag fylla med grus runt eller kan de bara grävas ner i jorden?
6 svar · 1,4k läst
·
S
MaxPax: Ursäkta spydigheten :o det var onödigt. Visst, i extremfall behövs det, om man murat väldigt slarvigt och lämnat djupa hål och ofyllda fogar, men i normalfallet inte alls, enligt mig iallafall...
19 svar · 5,0k läst
T
TimPellet: Visionen är att det bara skall stå oskyddat något år men man vet ju aldrig hur det går :). Latmasken kan kicka in helt okontrollerat! Men även efter uterummet är klart kommer ju en del virke att vara ganska nära ute med bara en gles panel påspikad. Stolparna blir ek men till de yttersta reglarna vet jag inte riktigt vad jag skall välja. Är gran eller fur generellt bättre på något
8 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.