Jag har 4 hål på 18-20mm i naturstenen likt bilden som jag behöver ha infästning i. Finns det några sådana stora plugg att köpa någonstans? Det ska sitta grindar mellan de två naturstenarna så infästningen behöver tåla en del vikt. Rakt på stenen ska jag fästa 45mm djupa reglar som blir som distanser innan grinden skall på.
Min senaste ide är att sätta rostfri gängstång, lämpligtvis M12 eller M16, in i hålen och sedan fästa med något lämpligt kit som fäster som berget i stenen. Men var ska jag då använda att spruta in? Tanken är då att borra ett hål rakt igenom 45mm regeln som ska sitta utanför. Sedan försänka från utsidan och sedan dra fast den. I och med att grinden ska sitta utanför så kommer det inte synas att jag försänkt och satt en mutter på utsidan eftersom grinden kommer täcka det.
Min senaste ide är att sätta rostfri gängstång, lämpligtvis M12 eller M16, in i hålen och sedan fästa med något lämpligt kit som fäster som berget i stenen. Men var ska jag då använda att spruta in? Tanken är då att borra ett hål rakt igenom 45mm regeln som ska sitta utanför. Sedan försänka från utsidan och sedan dra fast den. I och med att grinden ska sitta utanför så kommer det inte synas att jag försänkt och satt en mutter på utsidan eftersom grinden kommer täcka det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Är inte hålen genomgående?
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
208 kr inkl moms
232 kr
Läs mer
Expanderbult borde kunna vara ett alternativ.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...rmforzinkat-galvaniserat/Expanderbult-199230/
Finns säkert fler dimensioner att beställa på riktiga byggvaruhandlar.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...rmforzinkat-galvaniserat/Expanderbult-199230/
Finns säkert fler dimensioner att beställa på riktiga byggvaruhandlar.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
som många andra nämnt så är ankarmassa helt fantastiskt.
Jag rekomenderar Essves variant.
Jag rekomenderar Essves variant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden