Hej på er,

Det slog mig att jag kanske skulle dela med mig av mina erfarenheter av olika tejper som jag testat under den större tillbyggnaden som jag håller på med. Jag har inte tid att göra alltför vetenskapliga prov utan det blir ganska subjektivt baserat på mina erfarenheter.

Det hela började med något som de flesta säkert känner igen...besvikelse över PE-folietejp som inte satt kvar. Sen kom T-Flex och alla sjöng dess lov...förutom att man får vara mer eller mindre från vettet för att betala mellan 200 till 300 kr per rulle för flexibel folietejp. Men konceptet var väldigt bra så jag började kolla runt lite och hittade dels T och K-Flex till vettiga priser...och det visade sig att Byggmax har fått in ETABs gröna flexibla folietejp i många butiker. Sen hittade jag tejp i tyskland som jag köpte hem...och så rullade det på:-)

Sagt och gjort...så har jag använt ett antal olika tejper nu under bygget, och de flesta är bra...men några bottennapp finns!

Vi börjar med silvertejp, eftersom det var det som var upprinnelsen till den här tråden.
- Gorillatejp, Köpt på Olsana för det facila priset av 139kr/rulle.
Fantastisk...kraftig och fäster på precis allt, vått som torrt. Limmet sitter kvar och kan återanvändas. Jag har tejpat på regnblöta fasadbrädor och det sitter kvar flera veckor efteråt under regn och rusk. Nackdel är att det är jobbigt att dra av från rullen eftersom det fäster så bra...
- Silvertejp 3M: Köpt på Byggmax för 69kr
Helt ok, gör vad den ska. Sitter kvar, om än inget superbett.
- Tesa 4662, köpt på Lantmännen för 79kr
Vad ska man säga...skön att jobba med...så jag bytte ut gorillatejpen mot denna ett tag när jag tejpade invändiga skarvar i min underlagsduk i taket. Duken är en diffusionsöppen variant av modell Tyvek Supro Pro (Köpt från England till bra pris...men det är en annan tråd). Döm om min förvåning när tejpen efter någon dag börjar lossna och trilla ner från taket. Jag lackafr ur lite och skickar bilder till Tesas svenska kontor och frågar om det möjligen är så att jag har fått defekta produkter (Det rörde sig om 3 rullar) eller om det finns begränsningar på produkten som de inte skriver ut i instruktionerna... får ett snorkigt svar från kundtjänst om att jag använt fel tejp för ändamålet..och de tror att jag tejpat byggplast med silvertejpen... bilden är tagen underifrån igenom plasten så jag kan förstå missen, men dåligt hanterat hursomhelst..
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VARNING för Tesa helt enkelt....nu ska jag upp och tejpa om skarvarna med Gorillatejp... som för övrigt sitter kvar finfint på duken av det som jag satte upp före jag började med Tesan...

Imorgon skall jag recensera 4 olika byggfolietejper:-)

• Gilla
Chaly och 3 till
  • Laddar…
Irrelevant är det väl knappast. Jag testar inte duken...jag testar tejper. Och tejpens anvisningar säger inget om begränsningar i användningsområdet, vad jag har hittat.

Duken är tätad med Tyveks egen dubbelhäftande butyltejp..men överlappet på duken är så stort att flärpar hänger ner, och det är dessa som jag tejpar igen på insidan med silvertejpen.

Hursom...ska skriva en utvärdering av byggfolietejp under helgen.

Själv har jag testat alla tejpsorter jag har på hyllan, under vatten för att få dem att fastna i sand, alla var kass.

• Gilla
Forbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.