Läs inlägg #2 och #3 för förslag på lösningar

Jo jag har läst allt. Och att det rasar kontrollerat ÄR en av lösningarna. Jag har också själv sett allt från den komiska sidan, bara ingen är i förrådet om det rasar.

Min svärfar har jobbat hårt för att bygga det medans jag höll på med annat och min fru vill gärna ha förrådet. Jag sa jag är inte positiv till detta om jag inte vet hur det skall byggas, så det är både synd men också en läxa.

Om inget annat görs så ja, då kommer jag att belastprova efter nysnö genom att hänga i taket. Men att stadga med pelare är nog bättre så min fru får vara glad:|.

Men gör som jag skrev i #2. Förstärk de svaga / urjackade med plåt/järn på undersidan. Det blir starkare än de var innan urjackningen. Enklast med långa spikplattor. Är gjort på 15 min.

Ok tack för att du är envis, jag tänkte först att det inte blir så starkt, men stålet är ju starkare, gäller bara att ha tillräckligt långa med många skruvar. Några urjacknngar är dock uppåt, några är nedåt.

Någon regel är också skarvad med 22mm plank, ska kolla igen om nån totallösning kan funka. Det finns ju flertalet fel, men kan den hålla några år så :|.

Jag gillar din ingenjörsmässiga approach i början av tråden! Jag skulle tro att det är svårt att rädda upp detta på något snyggt sätt. Dessutom komplicerat rent socialt att fixa utan att det samtidigt verkar som att du tycker svärfar har noll koll :)

Vet inte hur det ser ut förutom dina skisser, men jag antar att grundläggning etc också är lite tveksam. Så att göra något som belastar väggarna mer undrar jag om man vågar...

Vad händer om du i mitten lägger in kanske 2st stående 45x195 eller en limträbalk 56x 220 eller liknande (går att räkna på på byggbeskrivningar.se tror jag) som du i ändarna borrar ner plintar mha typ en skurupsborr och ställer stolpar då har du en konstruktion som borde hålla iallafall i mitten. Ifall spännvidden blir för stor för den långa balken (ca 5m antar jag då du angav 3m och den är 15m2 totalt) kan du även borra ner en plint med stolpe i mitten.

Då kan du dessutom säga att du bara fortsatte deras tanke med en bärande balk där. Allt detta bör du klara på en helg.

Alternativt tar du bort taket, stoppar in typ stående 45x170 alt 195 istället för dom befintliga (om väggarna verkar ok).

CIMG4678.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CIMG4679.jpg
Skapa konto

Det är byggt av spillmaterial vilket iofs är ok till vissa delar. +plattor+ plåtak+skruv = 4000:-

Så här ser det ut i alla fall. Ena endan på mitt-lång-regeln har markstöd, men inte på framsidan.
Förstärka med järn under reglarna funkar inte utan att först delvis riva.
Limträbalk kräver markstöd.

Ja det är mycket ett socialt problem, t ex att inhänga och sätta upp varningskyltar:confused:.
De klart svärföräldrarna kan inte läsa svenska, jag kan säga att det står "VÄLKOMMEN".

Det här var ETT projekt av flera. Det har också målats om dörr/fönster inklusive låskolvar och beslag och så att man ser runt fönstren att fönstren är målade.

Svärföräldrarna åker hem till Kina i Oktober, så...
Det enda jag kan tänka mig är pelare under reglarna (kanske ockå under sidoreglarna). Det har jag sagt till min fru, bollen är hennes.

Har ni småbarn?

lvedin skrev:
[bild]
[bild]
Så här ser det ut i alla fall. Ena endan på mitt-lång-regeln har markstöd, men inte på framsidan.
Förstärka med järn under reglarna funkar inte utan att först delvis riva.
Limträbalk kräver markstöd.
HÅLBAND 25X2,0 eller liknande i underkant av de två yttersta reglarna ser ju ut att funka utan att göra något men det är likväl som att sminka en gris. Det är fortfarande en gris. Möjligtvis försenar det eländet som uppstår med en natts snöfall om du har otur. Givet konstruktionen ser det ut att vara rätt förutsägbart hur taket kommer rasa in dock

Är, (förstår jag rätt?):
Är.JPG
Skapa konto

Borde:
Bör.JPG
Skapa konto

Jag hade nog rivit av taket och bytt ut takbalkar, monterat bärlinor och eventuellt några nya stolpar. Känns osäkert.

Nyfniken skrev:
Har ni småbarn?
Japp, 4 st + bekanta. Ditt förslag att låta det rasa är bättre än att inte göra nå't, av säkerhet. Det sämsta är en byggnad som bara står och står, men kan rasa när som helst. En extra vibration och man är troligtvis stendöd under 1 ton plåttak. Och jag är inte säker att det rasar i vinter då det är på gränsen vid normalvinter, samt lövverk som fångar stor del av snön. 50mm-regeln är den mest utsågade, de andra är upp till 60mm.

myrstack skrev:
HÅLBAND 25X2,0 eller liknande i underkant av de två yttersta reglarna ser ju ut att funka utan att göra något men det är likväl som att sminka en gris. Det är fortfarande en gris. Möjligtvis försenar det eländet som uppstår med en natts snöfall om du har otur. Givet konstruktionen ser det ut att vara rätt förutsägbart hur taket kommer rasa in dock
Hålband går ej enkelt på yttersta regeln, håtaget är uppåt.

Barnrikehuset skrev:
...
Ditt exempel är 5000mm och cc=600 vilket med 220 reglar ger 10 N/mm2. Mitt tak är 3000mm och cc=950mm vilket skulle varit 170 reglar. Nu har jag säg 55 reglar så är det 95 N/mm2.

Hade det varit original 55mm reglar så hade det sviktat oroväckande. Nu när det är utsågade 120 reglar tycker min fru att det käns det mycket stabilt, ( fast det håller ju inte bättre :confused: ).

Det ser ju ut att de valt att lägga urtagen på rätt sida på varje ställe. Så så illa är det inte tänkt.
Om det rasar så är det ju den främsta regeln som ger vika först. Så länge den håller så rasar inte taket in.
Ett alternativ till förstärkning är att kapa utsticken på framsidan och skruva dit en hel regel utmed hela framkanten på den befintliga.

Jag hade lyckats vänt det.

Men skjulet är ca 5m djupt? och jag ser inte riktigt men har det pelare i alla fyra hörnen och två till typ 2/3 in? Borde även vara problem med bärlinan tvärs takreglarna, om denJag satt taklutningen till 0° så tänk inte på att det lutar åt fel håll.

Skjul.JPG
Skapa konto

Barnrikehuset skrev:
Jag hade lyckats vänt det.
Ja det beror väl på det jag kallar längd är bredd i din kalkyl.

Nu förstår jag din kalkyl.

Med cc 60, 5m 220 regel blir det överlast 10N/mm^2 med standardkvalitet. Därför är en annan kvalitet C24 på 220 regel vald.

I ditt andra exempel Med cc 95, 3m 220 regel kvalitet C14 blir lasten 6N/mm^2.
CC 60 vore dock att föredra och då räcker 170 reglar till 6.2N/mm^2.

Och ja, sidostolparna är ej i mitt, men ca 1/3. Bärlinorna är dessutom också skarvade och urjackade, fast inte mitt mellan stolparna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.