3 073 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hål eller urfräsning i bjälklaget?
...till att börja med. Jag har fått lov av elektrikern att dra detta själv!
Jag behöver dra flexslang i undertaket på källaren. Min undran är vilket påverkar bärigheten minst:
Urfräsning ca. 16mm i underkant bjälklag eller 16-17 mm hål högre upp i bjälken.
Hål eller urfräsningen skall göras nära ytterändarna så det är ingen försvagning som kommer göras nära brottyta i mitten...
Jag har även behov av att göra samma sak för 25 mm pex för uppvärmningen. Dock inte samma bjälkar.
Vad säger ni som kan räkna på detta.
Huset byggt -43 så det är rejäla friska bjälkar!
Jag behöver dra flexslang i undertaket på källaren. Min undran är vilket påverkar bärigheten minst:
Urfräsning ca. 16mm i underkant bjälklag eller 16-17 mm hål högre upp i bjälken.
Hål eller urfräsningen skall göras nära ytterändarna så det är ingen försvagning som kommer göras nära brottyta i mitten...
Jag har även behov av att göra samma sak för 25 mm pex för uppvärmningen. Dock inte samma bjälkar.
Vad säger ni som kan räkna på detta.
Huset byggt -43 så det är rejäla friska bjälkar!
Redigerat:
Tackar, då är det ju klart som korvspad! Blir till att göra hål, eftersom urtagen borde göras på ovansidan, om jag tolkade texten rätt. Nu vet jag ju inte om det är "klassat" virke de har använt -43 😄 men jag följer rekommendationerna!
Klicka här för att svara