Jag sitter med Sketchup och tänkte modellera upp vårt tänkta gästhus på landet i Roslagen.
Gjorde en liknande modell för några år sedan när vi byggde en altan och det fungerade väldigt bra.

Det blir ett 25 kvm Attefallhus med sadeltak, två rum och sovloft. Inga hygienutrymmen, det får göras i huvudhuset.

Tänkte ha modellen som underlag för att få förslag från byggfirmor.

Men då skulle det vara bra att sätta dit "rätt" dimension av reglar och sådant förstås.
Huset blir 3.7x6.45 utvändigt och då tänkte vi att 15 cm skulle räcka för väggarnas tjocklek.
Isolering skall det vara förstås men inte för arktisk vinter, vi bor därute bara på sommarhalvåret...

Vad jag skulle vilja veta är vilka dimensioner man normalt använder till:
- Regelverket i ytterväggarna med 60 cm delning på stående reglar (45x70, 45x95 eller 45x120)
- Syllar i golvkonstruktionen med 3 längsgående syll (45x170, 45x195 eller 45x220)
- Tvärbalkar i golvet, spännvidd c:a 1.8m i balkskor på syllarna (45x145, 45x170 eller 45x195)

Taket måste vara öppet invändigt (inget innertak eller vind) så vi tänkte ta en limträbalk som takås upplagd i gavlarna samt i mellanväggen mellan de två rummen. Spännvidden blir då c:a 3.7 + 2.7 m för de två delarna.
Sen tänkte vi att i stället för takstolar montera takreglar mellan balken och väggarnas översida.
Skall man kanske ha två takstolar (en i varje gavel) och sen bärande pelare i mellanväggen?

Vilken dimension verkar lämplig för:
- Limträbalken i taknocken
- Takreglarna

Tacksam för alla tips. :)

PS: Finns det nån webbplats med dimensioneringshjälp för sådana här frågor? DS

I väggen ska du ha minst 45*95 men vill du ha mer isolering ta större.
Syllen blir lika bred som väggreglarna.
Golvet måste vara minst 45*120 C18 men rekommenderar större för att det inte är kul med kalla golv.

Angående taket har jag räknat snözon 2 och betongpannor med isolering och invändig beklädnad.

Har du ett sånt tak krävs följande dimensioner:
Pelare i ytterväggar: 120*45 C14
Pelare i mitten 90*90 GL28 h konstruktionsvirke
Träbalk i nock: 220*45 C24
Takåsar: 45*120 C14

Här kan du räkna lite själv:

http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

http://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering

Jag hittade en byggbeskrivning på en friggebod i Allt om Fritidshus nr 4 2013 (sid 56-57).
Tyvärr verkar det inte finnas nån webbversion av denna tidnings artiklar så jag kan inte länka...

Där har man inte angett huvudmått för stugan, men det ser ut att vara nånting i stil med 3.5x4.3m, möjligen längre och smalare.

De har angett virkesdimensioner i alla fall:
- bärlinor och åsar i golvet 45x170
- väggar 45x95
- takbalk (nock) 2 hoplimmade 45x220
- uppläggsstöd (pelare) för takbalk 90x95 (2 hoplimmade 45x95)
- takbjälkar med delningen 600 mm 45x170 <= ganska så grovt tycker jag. Räcker det inte med 120?

I mitt fall blir bredden på stommen 3628 mm, dvs takbjälkarna skall spänna över 1814 mm i sidled med 25 graders lutning. Borde väl gå med 45x120, eller blir det för lite utrymme för isolering då?

Jag mätte just i taket på befintlig stuga (Västkuststugan) och takstolarna här är byggda med 120 mm högt virke fast spännvidden är 5 m, dvs varje ben spänner 2.5 m.
Då borde det väl räcka med 120 för mitt Attefall-bygge också??

Det är ju det du föreslår, men vad betyder C14 för något?

Om man tar sån här profilerad plåt (ser ut som taktegel ) som beklädnad på taket så blir det väl lättare och därigenom ännu säkrare med 45x120, eller hur?

De här dimensionerings-länkarna leder till sidor där man skall logga in och ange namn mm och det har jag inte sån stor lust med, får tillräckligt med spam-mail i alla fall.... :(

Svårt detta med dimensionering, men jag vill ju inte optimera för låg kostnad utan bara ta något som enligt "tumregler" kommer att funka...
Samtidigt vill jag inte slösa på höjdmåtten eftersom det gäller att komma under 4m från marken som max.

Bo Berglund skrev:
Jag hittade en byggbeskrivning på en friggebod i Allt om Fritidshus nr 4 2013 (sid 56-57).
Tyvärr verkar det inte finnas nån webbversion av denna tidnings artiklar så jag kan inte länka...

Där har man inte angett huvudmått för stugan, men det ser ut att vara nånting i stil med 3.5x4.3m, möjligen längre och smalare.

De har angett virkesdimensioner i alla fall:
- bärlinor och åsar i golvet 45x170
- väggar 45x95
- takbalk (nock) 2 hoplimmade 45x220
- uppläggsstöd (pelare) för takbalk 90x95 (2 hoplimmade 45x95)
- takbjälkar med delningen 600 mm 45x170 <= ganska så grovt tycker jag. Räcker det inte med 120?

I mitt fall blir bredden på stommen 3628 mm, dvs takbjälkarna skall spänna över 1814 mm i sidled med 25 graders lutning. Borde väl gå med 45x120, eller blir det för lite utrymme för isolering då?

Jag mätte just i taket på befintlig stuga (Västkuststugan) och takstolarna här är byggda med 120 mm högt virke fast spännvidden är 5 m, dvs varje ben spänner 2.5 m.
Då borde det väl räcka med 120 för mitt Attefall-bygge också??

Det är ju det du föreslår, men vad betyder C14 för något?

Om man tar sån här profilerad plåt (ser ut som taktegel ) som beklädnad på taket så blir det väl lättare och därigenom ännu säkrare med 45x120, eller hur?

De här dimensionerings-länkarna leder till sidor där man skall logga in och ange namn mm och det har jag inte sån stor lust med, får tillräckligt med spam-mail i alla fall.... :(

Svårt detta med dimensionering, men jag vill ju inte optimera för låg kostnad utan bara ta något som enligt "tumregler" kommer att funka...
Samtidigt vill jag inte slösa på höjdmåtten eftersom det gäller att komma under 4m från marken som max.
Några snabba funderingar och svar från min sida:

C14, C24 osv är hållfasthetsklassning på virket. Högre siffra innebär högre hållfasthet. Brukar vara stämplat på dem. På byggmax är det normalt C14 reglar medans hos mer välsorterade bygggandlare så har dom oftast både C14 och C24, ibland ännu högre klassningar.

25 grader verkar vara en udda lutning, normalt är att utgå från "jämna delar". Dvs 14 grader (1:4), 18 grader (1:3), 22 grader (1:2,5), 27 grader (1:2) osv.
Finns naturligtvis inga hinder för att ha just 25 grader om man vill det.

Jag tycker du ska använda 145mm reglar som takbjälkar, om inte annat så för isoleringens skull, tänk på att du förlorar en del som skall vara luftspalt. Tror det krävs om du vill ha tungt tak också (tegel eller betongpannor).

Eftersom du har mittstöd på din nockbalk så behöver du inte använda limträ, går bra med en vanlig 220mm hög regel.

Ytterligare en sak att tänka på är att du sparar minimalt med pengar genom att snåla på regelvirket. Detta är en försvinnande liten del av kostnaden för hela huset ändå, särskilt om du lejer bort arbetet.

Det var det jag menade med min kommentar om dimensioneringen.
Pengarna är inget problem utan det är att det skall hålla samtidigt som jag inte slösar bort för mycket i höjdled, skall ju ha sovloft också inom 4m...

Jag hade satsat på att skippa pelaren i mitten om möjligt, om ni i framtiden vill ändra planlösningen så är det skönt att slippa bry sig om en pelare mitt i stugan. I min friggebod körde jag 90x315 limträbalk, då sticker den ner en bit under takreglarna men det tycker jag bara är snyggt. Tror det är en spännvidd på dryga 5 meter...

10033_72029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

du kan läsa om mitt bygge här:
http://www.byggla.se/Projekt/Losvirkesfriggebod/?category=164
om du är intresserad.

Tack för länken till ditt projekt!
Har också haft funderingar kring hur man hanterar TV-montaget...
Din lösning ser ju fiffig ut!

Däremot så är det inget problem med takåsens upplägg. Jag sätter en stolpe i var gavel och en i mellanväggen ungefär i mitten av huset. Det är bara ena halvan som har full takhöjd, sovrummet får innertak och ovanpå blir det sovloft för barnen. Ingång till loft på ena sidan så det blir full mellanväggs-höjd där stolpen placeras (två hoplimmade 45x95 reglar).

Jag kämpar vidare med min modell i Sketchup...

Nu har jag bytt ut takbjälkarna mot 45x145 så att mer isolering kan få plats.
Dessutom har jag glesat ut dem så att det är en "takstol" på varannan stående regel i väggen, verkade vara överkurs med takbjälkar varje 600 mm.

Jag jobbar mot 4000 mm total höjd så nu skulle jag vilja veta hur mycket takbeklädnaden bygger på nockhöjden räknat från det färdigspontade taket?
Är det någon som har en tumregel för detta?

Med detta mått kan jag sänka taket precis så mycket som krävs och sen får jag se hur loftutrymmet blir...

Ytterligare en fråga från en nybörjare:

Jag skall ha ett sovloft ovanpå sovrummet i ena änden av huset. Så då undrar jag hur man skall dimensionera golvet i sovloftet?
Innermått på själva huset är 6440x3390mm och sovrummet blir 2700x3390 mm med 2100 mm takhöjd.
Dvs jag måste väl sätta bjälkar längs huset från mellanväggens topp till gavelväggen?

Räcker det med 45x120 eller kanske t.o.m 45x95 för dessa om jag sätter dem med 600 mm delning? De spänner ju bara 2.7m och det blir 22mm golvspån ovanpå samt en OSB-skiva under.

Och hur fäster man upp bjälkarna mot gavelväggen?
Kan man skruva på en regel horisontellt på väggen rakt in i reglarna på "andra sidan" av väggskivan (OSB)?
Det skulle ju vara det enklaste och så kan man ju ta bort golvet senare om man vill bygga om det hela...

Fattar ni hur jag menar utan en bild?
Skulle kunna "sketcha upp" hur jag tänker och visa....

• Gilla
malu1820
  • Laddar…
Hittade följande hjälpsida på nätet där man kan dimensionera tak, bjälklag mm:
Byggbeskrivningar-dimensionering
Fick en del alternativ för taket och sovloftets golv.
Rapporterar för att hjälpa eventuella läsare som hittat denna tråd vid sökningar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.