D
Drosen: Tror du måste börja med att få bort det nedersta plansteget. Det verkar logiskt, att man gör det i omvänd ordning.
5 svar · 2,0k läst
·
bonnier
bonnier: Jag är nog tyvärr inte rätt person att svara på teknikaliteterna, jag är allt annat än en putsexpert :) Personligen skulle jag inte kräva att hantverkaren ska åtgärda väggen, jag kan tänka mig att det inte är helt lätt att göra hål snyggt i sådan vägg. Om det var mitt pannrum skulle jag köpa en billig hygrometer (fuktmätare) för att få koll på fuktigheten, och kanske
4 svar · 1,9k läst
·
P
ptk: Det blev limning för det mesta och så lite dyckert här o där. Gick som tåget!
2 svar · 1,6k läst
F
Freddex: På grund av lite olika omständigheter så började det rivas i en yttervägg här hemma, som nu blir ett projekt med att riva ner hela beklädnaden utvändigt och tilläggsisolera samt smälla upp ny panel. :mad: Lite bakgrund och framtid: Trähus byggt på 30-talet, väggarna är i princip oisolerade stående plank. Tretex på insidan. Väggarna är idag c:a 180 tjocka från insida till
0 svar · 1,1k läst
Snigla
Snigla: Glömde! Ventilationen är viktig därnere..speciellt om du ska ha fina teknikprylar..se till att få in luft o ut luft..och ha en lagom temperatur :)
17 svar · 9,2k läst
B
Bjerfven: Det finns naturligtvis ingen handhållen maskin som kan dra igenom en 127 mm hålsåg med 1 mm per varv, isåfall får du nog borra hydrauliskt från utsidan (Volvo L70 kanske?) men då finns stor risk att du skadar väggen. Varför ta sig igenom en 8 tums stock på 200 varv? Ett bra alternativ enligt bilden med ett rekommenderat varval på 800 varv per minut, med några pauser för att tömma
25 svar · 33,5k läst
·
M
myrstack: Börja med att mäta och se om du har ett problem. Av färgen på lättbetongen kan du inte avgöra något. En korttidsmätning för radonhalt om du har boyta innanför som påverkas och en gammamätare för att se hur strålningen ser ut. Om det är högstrålande eller ej går som sagt ej att se.
9 svar · 8,8k läst
·
B
Bruk: ]När jag kollade runt med kofoten vid farstukvisten blev jag lite besviken när den ramlade igenom ena sidan:). Hela sidan är "röten" som vi säger i Götlaborg. [bild] Stolpen verkar ännu vara vid god vigör men vad den står på vet jag inte. Så var börjar jag? Bära av taket med stämp och riva resten sen bygga nytt i trä för spritputsa kan jag inte. Eller bygga upp i lecablock
0 svar · 1,8k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Använder du hyvlade sidan borde det gå bra, annars tejpa med typ silvertejp så kommer det släppa :) Ett annat ganska snyggt tips är att lägga en kvartslist/trekantlist i övergången så man får en fasad skiva (om man nu vill ha det)
1 svar · 2,9k läst
anders07
anders07: Nu har jag äntligen lokaliserat läckan som får en innervägg att bli blöt. Det är ett konstruktionsfel i tätningen på en gång som ligger i anslutning till balkongen (och risken finns att även balkongen har samma konstruktion. Det är original från 1977 och problemet är att tätskiktet bara går fram till en gjuten klack (ca, 6 cm hög) men inte ut över kanten. Det betyder alltså att
0 svar · 1,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Ja, jag vet ju att den spiken mest är till för att nitas. Dvs man trär på/slår ner en bricka, kapar spiken och nitar den med hammare. Någon måste hålla emot på andra sidan med en s.k. nitkärring
7 svar · 23,7k läst
·
A
Anton Rönnkvist: [bild] så här ser det då ut nu då väggen är borta. Den var nog inte bärande på nått sätt med tanke på hur spe alla plankor var. Takstolen går även ca 40cm till vänster om där väggen var
2 svar · 2,9k läst
·
V
vectrex: Plast är vettigt men enbart om du kommer kunna få hela huset plastat, förblir någon yttervägg eller tak oplastad efter din renovering så är det bättre att skippa plasten helt. Tänk på att sätta in ventilation också så att du får ett undertryck i huset.
5 svar · 4,9k läst
Larsa
Larsa: Hålbricka modell lite större kan man spänna fast med brädor mot golvet
13 svar · 11,6k läst
·
H
hempularen: Det har väl iallfall tidigare varit så att Myresjöhus har levererats med utanpåliggande sockel kontakter på ytterväggarna (elen kommer upp ur golvet i golvlisten, med en utanpåliggande kanal ca. 20cm upp till uttaget). Antar att det är just av det skälet. Det finns en tråd här om ett problembygge med just den lösningen i ett Myresjöhus:
3 svar · 5,7k läst
Villa vista
Villa vista: Konsultera en statiker, din KA borde kräva att du har en statiker som står för konstruktionsberäkningarna.
1 svar · 3,4k läst
S
sune73: Jag hade satt kaklet direkt på dem målade väven. Varför renoveringsgips?
1 svar · 1,2k läst
gadu^
gadu^: Oljehärdad board och läkt använde jag
4 svar · 5,0k läst
·
V
vectrex: [citat] Det är lugnt, lägg du på pannorna! Klarar en Gudrun utan problem! Låter som ni vet vad ni håller på med!
3 svar · 2,8k läst
L
Lewdis: Jag vill bygga ett uterum från färdig stomme från skånska byggvaror. Har talat med en vän som är väldigt kunnig inom snickeri. Han sa att eftersom nockbalken och takbalkarna måste fästas i hustaket hade det underlättat att ha en konstruktionsritning för att få beskrivet mer i detalj hur detta skall genomföras och även hur rännor, papp osv skall läggas. Är det någon som har
0 svar · 5,9k läst
J
jixxer: Tror de ligger på ett bord som är vitmålat o trallen är brun därför de blir knasigt me skuggorna. Sen de som talar för laser eller blästrat är att man ser ojämnheter av att ådringen i trät är olika hårda. Men vi får vänta på chrissofsweden så lär nog upphöjd eller inte få sitt svar:)
13 svar · 10,0k läst
·
K
Kurtivan: [bild] Resultatet, återstår lite vägg upp mot taket och ngn form av staket.... Ingången som var tänkt i mitten på långsidan blev av praktiska skäl flyttad till vänster kortsida.
5 svar · 3,1k läst
·
B
bengtner: Jag missade tyvärr att planera för spiraltrappan när vi la värmerören i betongplattan. Detta gör att jag inte kan skruva fast plattan som håller trappans centrum-pelare. Borde man inte kunna limma fast denna platta mot betongen i stället? Det kan inte vara så stora skjuv-krafter det handlar om enligt min mening. Eller måste jag gjuta på en klack som jag kan borra och plugga i?
0 svar · 1,3k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Hur gör man text likt den på bilden? Dremel och stållinjal samt stadig hand? Små huggmejslar?
0 svar · 933 läst
L
Londa: Hej! Det börjar bli dags för oss att puts / spackla väggarna till våra lättbetong väggar (nybygge). Vilket material och teknik är lättast, bäst och billigast att använda? Gipsspackel? Sandspackel? Eller något annat? Hur tjockt är det lämpligt att lägga på? Vi ska måla väggarna senare. Jag läser att Knauf rekommenderar att man grundar med primer först för sin gipsputs på
0 svar · 3,7k läst
H
Helioz: [citat] Mer lättflytande än finbetong men inte som som flytspackel, håll bara vattenmängden exakt som på säcken, funkar bra att bygga fall med. Osäker på om den primern är för utomhusbruk på horisontella ytor, Bemix Korrohäft är annars bäst: http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/bemix/5002-1.pdf
8 svar · 8,5k läst
·
Exostor
Exostor: Jag har gjort hyllor av 10mm gängstång som man trär genom hyllplanen och fäster med mutter+bricka över och under varje hyllplan. Såhär: [bild]
1 svar · 6,9k läst
·
S
sepani: Hej, Jag vet ju inte säkert om det är proteinhaltigt spackel, även om det lutar åt det. Vore mkt intressant om någon har erfarenhet av sanering, hur lukten "sätter" sig, hur mycket som behöver bytas mm Buggaren
1 svar · 2,7k läst
T
Anonymiserad 149328: [citat] Hej igen! Du måste absolut ha en balk för att bära av de krafter som den bärande väggen leder ner. Beroende på vilket material huset är byggt av så kan du välja balk och dimensionering. Det finns tabeller för sånt. Men som sagt.. enligt dina ritningar är det inte en 'hjärtvägg' det där.. Hjärtväggar står alltid i mitten av ett hus och tar upp laster tillsammans med
3 svar · 2,6k läst
·
T
SBH: [citat] dock är 13 bättre i ljuddödar egenskap
9 svar · 17,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.