Byggmaterial & Byggteknik
niklasp85: Jaså det är inte så trixigt alltså. Det finns hundratals guider för hur man klipper det nedre men jag har inte funnit något för det övre...
Bobbarebygg: Jo det är nog säkert som du säger när jag börjar tänka efter :) ska försöka isolera bort det sista i nocken sen smälla igång lite värme i golvet
marcusmco: Låter ju lovande. Jag ska undersöka om det är armeringsjärn / metallvinklar när jag kommer hem. Är så fallet känns det inte som något kommer rasa när jag väl sågat klart. Inköpte nya tigersågblad för betong/metall idag så nu j-vlar. :)
fn76: jag är skeptisk till materialvalet. Gran är inte optimalt för en trappa. Minst furu men gärna ek, ask eller lönn till stegen.
Arne999: Sant.. Det får bli osb sätter ju bara dessa väggar en gång i livet hoppas ja... :)
freddemp5a: Vi bygger ett tvåbostadshus, med en bostad på ovanvåningen och en annan på nedanvåningen, och därför har vi extra ljudisolering (dels i bjälklaget, och dels undergolv med två spånskivor med 19 mm paroc stegljudsmatta mellan. Den övre spånskivan har lagts flytande. Plattsättaren kommer flytspackla fallet, och ordna med tätskikt och montera plattorna. Vi har gjort det också i
Pompadom: Jadu, vad vet jag? :) Jag är bara lekman och har egentligen ingen aning men jag tolkar GVK's svar på mina frågor som att om något händer ytskiktet och fukt går igenom så skadas endast gipset. Ångspärren hindrar, precis som i resten av huset, fukten att nå längre ut och skada resten av väggen. Detta samt svårigheten med att ansluta våtrumstapeten till befintlig ångspärr i
Modino: Hej! Jag behöver flytta vår imkanal (125mm). Hur gör man en förstärkning om man behöver går igenom bjälklaget? Det är lättviktsbalkar och det är en genomföring som behövs. Tack på förhand!
Henri: [citat] Åtminstone grundolja ändträ samt grundmåla.
Ropust: [citat] Tack för din respons och för ditt välkomnande! Huset är byggt 97 så det är "hyfsat" nytt. Är även detta suteräng. Källaren saknar golvvärmen, vilket gör miljön ganska "rå" temperaturmässigt. Finns dock radiatorer som inte är inkopplade. Jag har än inte flyttat in, skall komplettera med info så fort jag får tillträde. Grundmursväggarna är helt obehandlade invändigt.
Roundup: Jag gjorde så med takpapp (utan mjukfog) för ett hyllsystem jag byggde i min oisolerade källare. Funkade bra i flera år, sen togs det bort när källaren gjordes iordning på riktigt.
Norrlandskusten: Nu kan jag iaf berätta om mina erfarenheter. Jag byggde en förgård (2,5x4,2m) 25 mil från säsongsplatsen. Jag gjorde totalt 8 moduler (4 väggar, golv och tre takdelar). Stommen gjordes i 95x45 med en liggande 120x45 golvregel (för att kunna skråskruva fast väggarna i golvet) Knutarna skruvades ihop med långa träskruv. Fjällpanel, 1x1 m fönster på en vägg. Ytterdörr från Blocket.
smiler: Är du ett efter minsta möjliga bygghöjd el har du hög takhöjd nu? Ska du ha balken som du beskriver så blir den sjukt stor med spännvidd på 8,7m Självklart lägger du den på andra ledden. Om du nu behöver balk öht. Gissar att du inte kan fästa taket i väggarna heller då utan ska bygga nya väggar fristående från bef? 45x220 (alt limträ 56x225) är nog tillräckligt särskillt om
oceanis: Om du bara ska väga av golvreglarna är det väl lättast att blanda en sats finbetong och lägga ut en sträng som du sen lägger reglarna i och knackar ner dessa tllls du har dom i våg. Låt sen betongen härda/torka så ligger ju reglarna jämnt och du kan borra och plugga för ett par skruv i golvet så ligger dom fast också.
ToRy: Tackar! Gav inte mer än att han startat under 2012 och haft en omsättning mellan 200-299.000 under samma år. Inga anställda. Frågan är om man vågar "chansa"....? Får fundera lite på den....
hantverkare1: [citat] Aha, tänkte väl det. Min skojare har inte ens vett att hänga upp prislappar. Privatpersoner göre sig icke besvär... Fattar inte att dom inte vill ha privatpersoner som kunder. Deras pengar är ju lika mycket värda.
no_brakes: Hej, Har nyligen byggt till huset och funderar lite över diffusionsspärren. Den gamla delen har ju sin diffusionsspärr på insidan och den nya delen kommer ju få sin. Den gamla ytterväggen blir ju plötsligt innervägg. Hur ska jag göra med diffusionsspärren? ska jag plasta väggen så att den är plastad från båda sidor. eller ska jag bara vika ner plasten från taket i den nya delen en
Kotteluringen: Det fanns inga utfästelser vid köpet då de förra ägarna hade noll koll på det mesta gällande huset. De har tom slarvat bort byggritningarna... Däremot så har vi säljarens besiktning, överlåtelsebesiktning samt en ren ockulär besiktning från Anticimex. Det nämns inget om spån i någon av dem.
unsolved: Jag har rivit ur hela badrummet, en vägg skall få en liten ändring så det kommer bakom denna att bli utrymme över. I framtiden skall vi installera luftvärmeväxlare för att få lite bättre inomhusklimat, speciellt i källaren. Jag tänker mig då att jag monterar in antingen spiro eller alu-slang från vind, genom badrumsväggen ned i källaren. Vare sig det blir någon form av ut- eller
verktygsgurun: http://www.paroc.se/~/media/Files/Guidelines/Sweden/Guide-XVA-001-SE.ashx Här är ett bättre och enklare alternativ.
anders07: Byggskum dämpar ljud betydligt mycket bättre än bruk! Eftersom byggskum blir just skum dämpar det ljudvågor betydligt mycket mer än ett solidt och hårt material som cement som "vidarebefordrar" ljudvågorna! Fogskum kostar kanske 50 kr för en burk och det räcker mer än väl! Var försiktiga med gipsputs så ni inte bygger ut för mycket det är väldigt hårt och svårt att slipa. Fyll
Saxpy: Så här ser det ut. Hade tänkt föra in skivor mellan bärlinan och bjälklaget och skruva där det går. Det är framförallt i kanterna som jag tänkt limma nåt i stil med 45x45 på skivorna på ovansidan och sedan skruva dessa in i syllen för att få det någorlunda tätt. Så limmet är mest till för att hålla saker på plats, det är rätt liten belastning. [bild]
fremax: Kolla Q-railing , en av världens största leverantörer av räckestillbehör . De har har solida 42mm handledare som efter att sättas i spänn behåller formen . Heter Q-bendywood och kan beställas via glasmästare. Mvh fremax
cocoo: nei, trodde inte jag behøvde bygglov. bor på landet och närmsta granne är långt undan så berør ju inte dom. 20cm + tror jag inte skadar
xarg: Tack för länken. Jag är så kass på leta :) Får köpa tuber och lite mindre skruv idag då så jag minskar ner lite på hålen på resterande ytterväggar
Pompadom: Tackar för tipsen. :thumbup:
thomasx: Pictures or it didn't happen! Bry dig inte om alla spydiga kommentarer, vi andra här som faktiskt snickrar och bygger själva också, vet att allt tar sin lilla tid ;) Nu gäller det bara att få på taket innan snön kommer ;)