2 242 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
kakla vägg i köket
Sida 1 av 2
Nån som prövat att kakla direkt på gipsbruk?
Jag har en bucklig plankvägg i köket och lite snålt med plats fram till blandaren. Tänkte därför gjuta upp en jämn yta med bruk istället för att sätta skivor. Frågan är om det håller för kaklet och om det spricker när väggen rör sig... väggen är av 50 mm spontad plank...
Jag har en bucklig plankvägg i köket och lite snålt med plats fram till blandaren. Tänkte därför gjuta upp en jämn yta med bruk istället för att sätta skivor. Frågan är om det håller för kaklet och om det spricker när väggen rör sig... väggen är av 50 mm spontad plank...
Låter som en dålig idé.
Sätt dit en renoveringsgips istället som du limmar med lämpligt konstruktionslim.
Förutom att ditt bruk kommer spricka måste du fundera på vilket bruk du använder, vattnet i fixet får inte lösa upp det du spacklat med.....
Sätt dit en renoveringsgips istället som du limmar med lämpligt konstruktionslim.
Förutom att ditt bruk kommer spricka måste du fundera på vilket bruk du använder, vattnet i fixet får inte lösa upp det du spacklat med.....
Jo. Det var min första tanke men jag misstänker att utsticken i planken kommer knäcka gipsen. Jag skulle ju givetvis kunna skarva gipsen vid sidorna om utsticken för att undvika brytverkan på skivorna, men då blir ju inte väggen rak...
Kanske får bli att ta fram elhyveln i allafall... Vill egentligen undvika detta, tråkigt att göra åverkan på väggen om man vill ta fram denna senare...
Kanske får bli att ta fram elhyveln i allafall... Vill egentligen undvika detta, tråkigt att göra åverkan på väggen om man vill ta fram denna senare...
Du kan "limma" fast en renoveringsgips (6mm) med gipsputs, det blir starkt och fint bara du ser till att du får täckt överallt på baksidan av gipsen. Se upp med "bulor" och gropar!
Jag använde ett långt vattenpass för att trycka till gipsen så den blev hyffsat plan när jag gjorde samma sak på skadade lättbetong väggar.
Jag använde ett långt vattenpass för att trycka till gipsen så den blev hyffsat plan när jag gjorde samma sak på skadade lättbetong väggar.
Det blir nog så jag gör. Frågan är bara hur b4a bruket fäster på trä. Någon som vet?
Skulle vara bra inte b4a 
Renoverare
· Stockholm
· 20 830 inlägg
Man kan ju gipsputsa enbart och kakla på det, problemet är hur man ska få det lodrätt utan avdragsbanor (Du skriver att du har ont om plats). Dock tror jag det finns så lågt byggande banor som 4mm (Själv har jag bara använt 6mm).
man fixerar banorna lodrätt med vattenpass, räcker med några kluttar rotband för att fixera.
man fixerar banorna lodrätt med vattenpass, räcker med några kluttar rotband för att fixera.
Vet att murare använder masonite som de kleggad fast i bruket som avdragsbanor ibland när dom putsar. Det skulle nog kunna funka för mig... borde ju räcka med några mm bruk bakom masoniten... väggen är ju mest ojämn horisontellt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 830 inlägg
Masonit är ju inte direkt stabilt, kan bli vobbligt resultat
Det sugs fast i bruket och blir stadigt... bör vara nytt och rakt...
Varför inte limma repgipsen med fix?
Ett annat trix är att rikta upp repggipsen på några ställen så man får den rak.
Sen borra x-antal lagomt stora hål å fogskumma för att få den stabil
Du kan väll även ta ner dom värsta ryggarna me elhyveln
Ett annat trix är att rikta upp repggipsen på några ställen så man får den rak.
Sen borra x-antal lagomt stora hål å fogskumma för att få den stabil
Du kan väll även ta ner dom värsta ryggarna me elhyveln
Renoverare
· Stockholm
· 20 830 inlägg
Putsa lodrätt och slätt bygger ju minst och som jag fattar var det ett krav
edit: den kommer sugas fast och följa väggen mao inte rakt, du måste ha ett styvtmaterial
edit: den kommer sugas fast och följa väggen mao inte rakt, du måste ha ett styvtmaterial