Vi har en limträbalk som ersatt en vägg i köket, på en plats där det skulle passa bra att kunna hänga upp mindre djur när man styckar hemma. Dels att kunna hänga ett eller två lamm, men även lite fler mindre djur, beroende på vad som jagats eller slaktats.
Första tanken var att ha någon sorts stång, som hänger på sidan av balken, i stil med en gardinstång. Skillnaden är att stången och fastsättningen i fråga behöver hålla för, säg, 2 x 25 kg lamm.
För att det skall passa in i köket, så skulle min fru föredra om stången går utmed hela balken, som är cirka 3.5 meter, vilket antagligen skulle innebära ett antal fästen utmed stången.
Jag har letat, men inte hittat några lämpliga färdiga eller halvfärdiga produkter för detta. Är det någon som har tips på nåt som kan funka?
Första tanken var att ha någon sorts stång, som hänger på sidan av balken, i stil med en gardinstång. Skillnaden är att stången och fastsättningen i fråga behöver hålla för, säg, 2 x 25 kg lamm.
För att det skall passa in i köket, så skulle min fru föredra om stången går utmed hela balken, som är cirka 3.5 meter, vilket antagligen skulle innebära ett antal fästen utmed stången.
Jag har letat, men inte hittat några lämpliga färdiga eller halvfärdiga produkter för detta. Är det någon som har tips på nåt som kan funka?
Hittar du verkligen inget i ballingslövs katalog?! Det låter ju ändå som något som borde finnas i var mans hem. Jamenar, råkar man skjuta ett knippe småvilt på väg hem när man hämtat ungarna från dagis vill man ju kunna hänga upp djuren smidigt medan man fixar mellis till ungarna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag ställer mig, liksom MathiasS, undrande, men frågar lite mer direkt:
Är detta verkligen en seriös fråga?
Skall du hänga upp slaktade lamm för avblodning, sedan flå dem och stycka dem inne i villaköket?
Vad säger familjen när det stänker blod vid morgongröten?
Nåväl, hos granngården hittar du en del slakt-tillbehör, bl.a. slaktkrokar i olika utföranden.
Dem hänger du enkelt och smidigt upp i rören till mjölkningsanläggningen.
Förutsatt naturligtvis att du inte glasrör till mjölken fortfarande?
Är detta verkligen en seriös fråga?
Skall du hänga upp slaktade lamm för avblodning, sedan flå dem och stycka dem inne i villaköket?
Vad säger familjen när det stänker blod vid morgongröten?
Nåväl, hos granngården hittar du en del slakt-tillbehör, bl.a. slaktkrokar i olika utföranden.
Dem hänger du enkelt och smidigt upp i rören till mjölkningsanläggningen.
Förutsatt naturligtvis att du inte glasrör till mjölken fortfarande?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Visst, du har naturligtvis rätt.
Biltema har ju börjat med "hästgrejer", så det dröjer nog inte länge innan IKEA kommer med slakt- och styckningstillbehör.
Skäktkniven Smärtfri t.ex.
Biltema har ju börjat med "hästgrejer", så det dröjer nog inte länge innan IKEA kommer med slakt- och styckningstillbehör.
Skäktkniven Smärtfri t.ex.
Kommer man från ett jägarhem så är inte kött och döda djur något otäckt så jag förstår TS fråga helt. Urblödning och urtagning antar jag kommer att ske på en annan plats men ett kök är väl en fenomental plats för att stycka ett djur? Bra arbetsytor och god hygien jämfört med de garage eller bodar där många envisas med att dela isär köttet.
Man kanske kan tänka sig IKEAs "Grundtal". De är ju lite korta men man kan ju fästa flera stycken efter varandra så att det täcker upp hela balken. Annars kan det kanske vara en idé att kontakta en mekanisk verkstad som kan svetsa ihop lite "lyxigare" gardinstångsfästen åt dig som du kan kombinera med en lämplig stång.
Man kanske kan tänka sig IKEAs "Grundtal". De är ju lite korta men man kan ju fästa flera stycken efter varandra så att det täcker upp hela balken. Annars kan det kanske vara en idé att kontakta en mekanisk verkstad som kan svetsa ihop lite "lyxigare" gardinstångsfästen åt dig som du kan kombinera med en lämplig stång.
Ursäkta om det var oklart, men nej, jag menar inte att jag skall varken avliviva, blöda ur, ta ur, flå eller slakta djur i köket. Kladdet får man ta på annan plats.
Däremot, när man har en färdighängd slaktkropp, som skall styckas, stoppas i påsar, och frysas in, så är det smidigast att göra det i köket, och det stänker inte något blod på köksbordet. Däremot brukar det bli onödigt kladdigt runt köksbänken, eftersom det är dåligt med plats för ett större lamm. Därmed min önskan att kunna ha dem hängandes för grovstyckning. När barnen att vi tar tillvara på kött, så blir de glada eftersom de vet att det betyder god mat, och de har full koll på hela processen från skott till matbord. Frun säger inte så mycket, eftersom hon är lika upptagen som jag med att ta tillvara på djuret, och hon är van (till skilland från mig, som växte upp i radhus) vid att vara med på slakt sedan barsnben.
Hur som helst, frågan var egentligen varken om jakt, slakt eller styckning, utan om att hänga upp en stång på en vertikal yta av kraftigt trä. Kan vi börja om, och låtsas att det är en hoppgunga till en ovanligt tjock ettåring som jag vill kunna hänga upp? En hammock, som skall gå att flytta i sedled för att inte vara i skugga?
Båttillbehör var en bra ide, skulle kunna tänka mig att ett kraftigt räckbeslag skulle kunna funka, om de nu håller för vikten.
Annars var nog en rörkonsol det närmaste jag hade hittat, med enda problemet att jag inte hittat nån för mindre än 3 rör.
Några andra tips? Min tanke var att rör/stänger inte är nåt nytt när det gäller att hänga saker - kläder, gardiner, verktyg, etc, och att det borde kunna finnas något färdigt, eller något som är lätt att anpassa, även för att klara lite mer tyngd.
Däremot, när man har en färdighängd slaktkropp, som skall styckas, stoppas i påsar, och frysas in, så är det smidigast att göra det i köket, och det stänker inte något blod på köksbordet. Däremot brukar det bli onödigt kladdigt runt köksbänken, eftersom det är dåligt med plats för ett större lamm. Därmed min önskan att kunna ha dem hängandes för grovstyckning. När barnen att vi tar tillvara på kött, så blir de glada eftersom de vet att det betyder god mat, och de har full koll på hela processen från skott till matbord. Frun säger inte så mycket, eftersom hon är lika upptagen som jag med att ta tillvara på djuret, och hon är van (till skilland från mig, som växte upp i radhus) vid att vara med på slakt sedan barsnben.
Hur som helst, frågan var egentligen varken om jakt, slakt eller styckning, utan om att hänga upp en stång på en vertikal yta av kraftigt trä. Kan vi börja om, och låtsas att det är en hoppgunga till en ovanligt tjock ettåring som jag vill kunna hänga upp? En hammock, som skall gå att flytta i sedled för att inte vara i skugga?
Båttillbehör var en bra ide, skulle kunna tänka mig att ett kraftigt räckbeslag skulle kunna funka, om de nu håller för vikten.
Annars var nog en rörkonsol det närmaste jag hade hittat, med enda problemet att jag inte hittat nån för mindre än 3 rör.
Några andra tips? Min tanke var att rör/stänger inte är nåt nytt när det gäller att hänga saker - kläder, gardiner, verktyg, etc, och att det borde kunna finnas något färdigt, eller något som är lätt att anpassa, även för att klara lite mer tyngd.
Innan jag kopplade in hjärnan och insåg att du var ironisk, så höll jag med ;-)MathiasS skrev:
Klart man skall ha möjligeter att hänga upp saker. Krokar och andra upphängningssaker är ju nåt som saknas till allt möjligt, inte bara kötthantering. Bageutrymmen på bilar, kök, garderober, garage, klädkammare, vindar... var behöver man inte hänga upp saker?
Ikea grundtal hade varit perfekt, men där drar min fru gränsen, alldeles för modernt för att passa in i ett hus från 1927. Synd att de inte har en trendigt "rustik" variant.
För övrigt, nån som har koll på hållfasthet? Om man köpte ett sånt här rör, exempelvis:
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1000
Säg att man satte upp det röret med en hållare i varje ände, samt två utmed röret, så det blir en meter mellan varje hållare.
Ungefär hur mycket skulle en sån här hållare tåla?
http://www.seasea.se/Article.aspx?A...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Hur mycket skulle man kunna hänga mitt på röret, innan röret böjer sig?
Inte ute efter några exakta uppgifter, men är det något som eventuellt skulle kunna funka, och därför värt att kolla vidare på, eller är jag helt ute och cyklar?
Det rostfria röret som du länkar till är minst 5 ggr starkare än ikeas grundtal.
Jag tror att det kommer att hålla bra, om du väljer bra skruvar till konsolerna.
Vill du kunna förflytta kroken längs med stången, eller är resten bara dekoration?
Jag tror att det kommer att hålla bra, om du väljer bra skruvar till konsolerna.
Vill du kunna förflytta kroken längs med stången, eller är resten bara dekoration?
Ts - om du sätter ett långt rör så försök få in många fästen längs med. Annars kommer krokarna, om du använder sådana, att åka ihop hela tiden. Har du fästen placerade med lämpliga avstånd så kan du hänga så att bakbenen får den vinkel du önskar. Jag har bara mindre djur där det räcker med en snara runt bakbenet men lamm förutsätter jag är lättare att hantera med krokar.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
linusc,
Jag vill be om ursäkt för de sarkasmer och elakheter jag öste ur mig i går!
Har inget att skylla på
Fann bara tanken att hänga upp slaktkroppar i köket som orimlig.
Som sagt, förlåt!
Jag vill be om ursäkt för de sarkasmer och elakheter jag öste ur mig i går!
Har inget att skylla på
Fann bara tanken att hänga upp slaktkroppar i köket som orimlig.
Som sagt, förlåt!
Då känns ju rostfritt rör med lämpliga fästen som en bra ide. Tanken med långt rör är dels att till vardags kunna hänga saker som även normala svenskar fortfarande har i sina kök, som stekpannor, vitlöksflätor, och några buketter kryddor på tork, dels att kunna vara lite flexibel med var man hänger slaktkroppar, beroende på antal och storlek, och slutligen att det nog helt enkelt ser naturligt ut om det går längs med hela balken. Sen kan det säkert vara smidigt att ha mycket utrymme att hänga saker på när man pysslar med korvstoppning, eller andra projekt där man har mycket grejjer som behöver hängas upp. Hade vi fortfarande haft kaniner, så hade det ju varit smidigt att kunna hänga hänga upp rätt många bredvid varandra, men det är för mycket pill för små mängder kött, så det har vi lagt ner.
Jag brukar använda krokar, men att hänga med en krok i varje ben går bra. Vid lammslakten för nån vecka sedan var det en hälsena som rök, och jag upptäckte att en snara runt bakbenet går rätt bra det också. Vid urtagning är det rätt smidigt med slaktgalge, som håller benen i smidig vinkel, men här handlar det ju mest om att kunna hänga upp åbäket för grovstyckning.
KOW, ingen fara, det var inte många år sedan jag köpte en hel kyckling i mataffären för första gången, så jag är medveten om att vi alla har olika beteendemönster i köket
Jag brukar använda krokar, men att hänga med en krok i varje ben går bra. Vid lammslakten för nån vecka sedan var det en hälsena som rök, och jag upptäckte att en snara runt bakbenet går rätt bra det också. Vid urtagning är det rätt smidigt med slaktgalge, som håller benen i smidig vinkel, men här handlar det ju mest om att kunna hänga upp åbäket för grovstyckning.
KOW, ingen fara, det var inte många år sedan jag köpte en hel kyckling i mataffären för första gången, så jag är medveten om att vi alla har olika beteendemönster i köket
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack!linusc skrev:
Vi slaktar, plockar och tar ur våra överblivna ungtuppar ute på vedbodsbacken.
Förra året tog vi 11 stycken till ett fjäderfäslakteri, men nu, med hjälp av en kurs,
sköter hustrun plockning och urtagning, och jag svingar yxan.
Det lärde jag mig för en mansålder sedan hos en släkting, som var bonde.
Han hade kreaturslöst jordbruk, men lite gäss och ankor som "dekoration".
Där åt jag f.ö. kanin för första och enda gången (hoppas inte dottern läser detta :x ).