Hade tänkte montera upp den ledstången i trappen i helgen. Trappan är en U-formad trappa från 40-talet (som på bilden). I och med att trappan svänger är ju vagnstyckena böjda.
Materialet till ledstången är 3 st. (raka) rundstänger i valnöt, diameter 40 mm. Till detta har jag 2 st. 90 graders böjar, också dessa i 40mm valnöt. Jag hade nog trott att det skulle funka ok med raka stänger men det visade sig att det blev lite svårt att få ihop.
Jag undrar ifall det finns någon bra metod att böja stängerna att följa vangstyckenas form?
Är det ens görbart?
Jag tänker att jag skulle kunna såga till en form med vagnstyckenas profil av typ regelvirke. Fukta vireket i stängerna och sätta det i spänn. Verkar det möjligt? Böjningen är som mest ca: 35mm per meter.
Köpte materialet för rätt länge sen så jag har nog tyvärr ingen möjlighet att lämna tillbaka det så jag vill helst kunna använda det. Ett alternativ är ju att inte använda 90 gradersböjarna och låta stängerna skära varandras centrumaxlar på olika höjd, men vill helst inte göra så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Materialet till ledstången är 3 st. (raka) rundstänger i valnöt, diameter 40 mm. Till detta har jag 2 st. 90 graders böjar, också dessa i 40mm valnöt. Jag hade nog trott att det skulle funka ok med raka stänger men det visade sig att det blev lite svårt att få ihop.
Jag undrar ifall det finns någon bra metod att böja stängerna att följa vangstyckenas form?
Är det ens görbart?
Jag tänker att jag skulle kunna såga till en form med vagnstyckenas profil av typ regelvirke. Fukta vireket i stängerna och sätta det i spänn. Verkar det möjligt? Böjningen är som mest ca: 35mm per meter.
Köpte materialet för rätt länge sen så jag har nog tyvärr ingen möjlighet att lämna tillbaka det så jag vill helst kunna använda det. Ett alternativ är ju att inte använda 90 gradersböjarna och låta stängerna skära varandras centrumaxlar på olika höjd, men vill helst inte göra så.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Fukta?MH1001 skrev:
Nej det duger nog inte.
Hetta upp i ånga i en baslåda så kan du kanske böja det något, men inte i så snäva radier som du verkar vilja ha.
Nu begriper jag i och för sig inte vad "35 mm per meter" betyder.
Är det radie på böjen, diameter eller vad?
Och jag vet inte hur just valnöt reagerar på basning.
https://www.youtube.com/watch?v=_LRn7OGKIGE
https://www.youtube.com/watch?v=CeTl7MYBQv8
Det är nog bäst att du kapar delarna och sätter dem i 90° vinkel i stället.
Immobil kan nog svara på detta men jag tror inte att det kommer gå något bra pga av höjdskillnaderna mellan stegen....
"Fukta" var väl mest menat som en beskrivning av min tankegång.
35 mm per meter är "rakheten" för att prata ritningsspråk. Jag ritade en lite skiss som jag hoppas är begriplig.
Vi pratar alltså inga snäva böjar utan långa böjar med flera meter radie.
Så är detta nånting som jag kan göra själv. Typ in med dem i ångbastun sen sätta i press?
Eller lägga dom i varmvatten en tag? Jag har ingen aning.
35 mm per meter är "rakheten" för att prata ritningsspråk. Jag ritade en lite skiss som jag hoppas är begriplig.
Vi pratar alltså inga snäva böjar utan långa böjar med flera meter radie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så är detta nånting som jag kan göra själv. Typ in med dem i ångbastun sen sätta i press?
Eller lägga dom i varmvatten en tag? Jag har ingen aning.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur går väggarna i trapphuset?
De är förmodligen raka och inte böjda/bågformade. Så ser i alla fall din skiss ut.
Det kan ju vara idé att sätta handledarna parallellt med väggarna.
De är förmodligen raka och inte böjda/bågformade. Så ser i alla fall din skiss ut.
Det kan ju vara idé att sätta handledarna parallellt med väggarna.
Jag känner att jag misslyckats lite med att förkara hur jag menar.
Handledarna ska såklart sitta parallellt med väggarna. Jag menar att det är böjd i ett vertikalt plan.
Se denna bild som jag snott från nätet. Stängerna är inte raka utan lätt böjda för att följa trappans geometri. Alltså lite bananformade eller vad man ska säga.
För hörnen så har jag färgiga böjar.
Handledarna ska såklart sitta parallellt med väggarna. Jag menar att det är böjd i ett vertikalt plan.
Se denna bild som jag snott från nätet. Stängerna är inte raka utan lätt böjda för att följa trappans geometri. Alltså lite bananformade eller vad man ska säga.
För hörnen så har jag färgiga böjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla Q-railing , en av världens största leverantörer av räckestillbehör . De har har solida 42mm handledare som efter att sättas i spänn behåller formen .
Heter Q-bendywood och kan beställas via glasmästare.
Mvh fremax
Heter Q-bendywood och kan beställas via glasmästare.
Mvh fremax
Redigerat:
Klicka här för att svara
