Jag håller på att totalrenovera ett husoch har presis reglat upp ett rum med 45x45reglar utanpå timmret. Frågan är nu hur jag ska skiva upp detta.

tanken är att sätta osb och sedan gips men syftet med OSBn är väll endast om jag ska montera prylar? jag har ju timmer 4.5cm bakom gipsskivan så jag lär ju kunna skruva upp vad ja vill iaf...eller finns det något annat syfte med osbn?

Gipset har som ingen bärighet, så om någon snubblar in i väggen så lär gipset gå sönder och jag antar att gipset kan knäckas om man inte har något bakom som tar upp brytkraften

Ok.. Då får man snubbla rejält :) men visst det kan ha la köpa. En kortlingar borde la iof stadga upp gipset rejält

Jag tror inte att timret hjälper när du skall hänga upp saker eftersom det är för långt ifrån gipset. Det går att skruva i reglarna och det går att använda molyplugg i gipsskivorna. Det är bekvämare att skruva upp saker på väggen om du har OSB bakom gipset, men det går att klara sig utan också. Man må ha olika vanor, men jag har aldrig slängt mig i väggen så hårt att den gått sönder ens när det var enkelgips.

Varför reglar du ut väggen? Om du sätter gips direkt på timret så blir rummet större och du får ordentligt att skruva i.

Du drar bara sönder gipset innan det sitter om du skruvar i timmerväggen bakom.

Det är såpass ojämnt så att skruva direkt funkar inte. Dessutom passar jag ju på att dra ny el och infällda dosor kräver ju 45mm

Arne999 skrev:
Det är såpass ojämnt så att skruva direkt funkar inte. Dessutom passar jag ju på att dra ny el och infällda dosor kräver ju 45mm
Jag menar om du sen ska fästa saker i timmerväggen med hålrum bakom gipset.

Sant.. Det får bli osb sätter ju bara dessa väggar en gång i livet hoppas ja... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.