Byggahus.se

Skruva upp gipsskivor direkt på spånskivor utan regel bakom?

1k läst  5 svar

1. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Vi har endast spånskivor på väggarna i dag, jupp så är det. Tapeterna på dessa har spruckit både här och där och särskilt över dörrar och fönster där förra ägaren tyckte det var en bra idé att skarva skivorna jäms med karmen.

Därför vill jag nu klä väggarna med ytterligare ett lager gips ovanpå spånskivorna men det sitter inte en regel bakom på alla de ställen jag kan komma att behöva skruva. Vill dessutom inte riskera att punktera plasten för mycket i ytterväggarna.

Kan jag skruva gipset direkt i spånskivan på dessa ställen?
    Något lim kanske?

Redigerat 20 nov 2014 12:33
  2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Det går utmärkt att skruva upp.

• Laddar…
  3. F
    Medlem Nivå 8
    Funkar fint att skruva upp det så. I ditt fall med spån så hade jag nog tagit något färre skruvar av kortare längd och limmat en del så att du inte ehöver riskera att punktera ångspärren för mycket...spånskivor kan vara svårt att få bra grepp i med korta skruvar som inte går helt igenom..

• Laddar…
  4. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Låter bra. Så får det bli, korta skruv och lim. Där jag hittar reglar skruvar jag i dom.
    Vilket lim kan vara lämpligt?

5. F
    Medlem Nivå 8
    det här patronlimmet från Biltema har jag använt en del, inte dumt alls för skivmaterial...och det är billigt, det går åt en massa lim...
    det funkar med vanligt vitlim på flaska också, men det är svårt att applicera och är rinnigt.

sen har du ju pl 600 och alla vankiga lim....

http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Snickerilim-364811/

• Laddar…
  6. Pompadom
    Medlem Nivå 2
    Tackar för tipsen. (y)

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka