holmberg87
holmberg87: Hej! Börjar bli dags att ta tag i bryggprojektet nu när det är vinter. Jag har läst på om allt möjligt gällande stenkistor och även läst dom trådar som finns om bryggor här på forumet. Men det kvarstår ändå en del saker för en överdrivet vetgirig person som mig hehe. Såhär ser det ut idag: [bild] Har tänkt mig att ta bort ca 2 meter av nuvarande bryggdäck och ersätta det med
0 svar · 5,0k läst
·
roland53
roland53: Googlade lite och hittade denna metod- Nu finns tydligen inte detta företag i södra Sverige men är det någon som har en uppfattning om metoden i sig kan användas med framgång i en källare (utan att fylla källaren med vatten :wow:). Något särskilt man måste tänka på, om man hittar motsvarande företag/metod i min region? http://www.delete.se/tjanster/haltagning-och-betongsagning/
5 svar · 2,9k läst
B
bravia: [citat] (Mexi)tegel
2 svar · 1,0k läst
S
Smiso: Tack ska ni ha! Jag kollar detta!
4 svar · 2,3k läst
F
fredrik#1: Det ska inte göras något fuktskydd utan kakel rätt på gips,utan egentligen är frågan rent rörelsemässigt är det större risk för spruckna kakelfogar etc om man inte remsar eller spelar det ingen roll?
3 svar · 984 läst
M
martyyyyy: Ja självklart hela ytan..
12 svar · 3,1k läst
·
Martin_B
Martin_B: Gammal tråd. Men jag lyfter ang. motverka att väggar trycks ut. Oavsett om takstolarna är fribärande eller inte (vem vet vad rejäla stormar har för påverkan på väggliv samtidigt som bjälklaget har hög belastning) hade jag självklart fäst ihop reglarna på varsin sida stålbalken, med hjälp av hålplåtar rätt över. De är tunna så de kommer inte ge ett tjockare bjälklag och man
28 svar · 29,4k läst
·
M
Maboz: [citat] Tack för svaret! Då kör jag på den varianten, sen hoppas jag hitta någon svart värmetålig färg som fäster på bruket så man kan måla ihop järnramen med det jag gjuter.
2 svar · 1,9k läst
anders07
anders07: I våra lättbetongväggar brukar jag köra direkt med skruv, ingen plugg. Torkställning, Elfa hyllor, väggskåp, allt hänger kvar... :) Annars är vanliga mjuka pluggar bäst men det brukar jag bara använda för mindre hål, 4-5 mm skruv. Kör man i grövre och lite längre skruv sitter det som berget.
3 svar · 5,6k läst
S
Stina71: Är det någon som vet var man kan hitta asbest vad gäller äldre kakelugnar och rökgångsanslutningar/skorstensanslutningar? Förresten, vad är skillnaden mellan rökgångsanslutning och skorstenanslutning, eller menar man samma sak? Dvs anslutning mellan eldstad och själva rökgången i skorstenen/murstocken? Har hört att man kan finna asbest vid/i gamla kakelugnar och
0 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Och det kanske ändå var dags att tapetsera om på insidan :o
11 svar · 7,6k läst
·
G
Gabbe1: Min träslöjdlärare berättade för oss att sågarna blev slöa pga att spånskivorna innehåller harts. Jag vet inte om det är sant (eller sand) eller inte.
3 svar · 1,3k läst
R
Richard Bygg: I see, en annan orsak som jag hört / läst är att det är lättare att ha den på utsidan om man spikar väggen på marken. Med vänlig hälsning Richard
6 svar · 12,4k läst
·
smiler
smiler: Förmodligen kan du anta att den bärande väggen i källaren är lika på varje våning, men... :)
1 svar · 1,8k läst
·
K
Kromo: Panel?
2 svar · 1,3k läst
C
cazet: http://www.blocket.se/stockholm/Gratis_timrad_lada_57111891.htm?ca=11&w=1
1 svar · 1,1k läst
Z
ZipLock: [citat] Tackar för detta. Jag bor i ett hus från 1936 och ditt inlägg förklarar innerväggarnas varierande innehåll.
5 svar · 4,1k läst
·
Ramnemark
Ramnemark: Jag kör faktiskt väggar-tak-golv. Men det är för att jag kör färdiga plattor till innertak och vill inte kladda på de när jag målar väggarna :)
3 svar · 3,0k läst
K
KungAnka: Bra, då köper jag lite imorgon. Tackar.
2 svar · 1,4k läst
M
mikst: Vad ska ni ha för konstruktion på golvet i det rummet? Egentligen behöver man veta hela husets konstruktion och ytskikt på golven samt värmesystem för att se för och nackdelar.
9 svar · 2,0k läst
U
unsolved: Hej, renoverar badrum och ska försöka få till väggarna på vettigt sätt, framförallt försöka täta mot intilliggande rum för fukt. Vi bor i timmerhus, byggt -73. Enplans med källare, badrum på markplanet. Man ser att man har byggt timmerstomme, tak, sedan satt innertak och sist byggt innerväggar "flytande" mot innertaket. När man tittar på spikarna som håller väggreglarna på
0 svar · 1,5k läst
Nyfniken
Nyfniken: http://www.fixartv.se/kottla :wow: Det finns en tråd här på forumet där ämnet diskuterades. Det fanns förespråkare för båda orden.
5 svar · 33,0k läst
M
memike: [citat] Det har du rätt i, tror dock inte kommunen kommer och tittar på en vägg som är bortplockad... Det är bara Svensk larvig formalia. Nu har en konstruktör kollat på det, Blev dock rätt med mina egna beräkningar och samma dimension va det som behövdes :) sicken tur haha.
7 svar · 1,6k läst
Pompadom
Pompadom: Då får dom sitta kvar. Alla som gått för djupt sitter i något och jag har säkrat upp med en ny skruv strax bredvid. Tack.
4 svar · 3,5k läst
V
Vante: Använd gipsankare toggle från Gunnebo
1 svar · 1,4k läst
C
cpalm: Tack för tipset! Fick dock svar idag att de tyvärr inte har någon koll på denna typ av lister. :( Någon som har fler tips?
2 svar · 5,5k läst
·
J
johfo: Hej, Jag är på jakt efter någon form av ställbar led/gångjärn/knäled eller vad det kan tänkas kallas, med fasta och ganska täta hack så det inte kan glida, för fyrkantsprofilrör i aluminium...men går bet. Googlar jag och råkar få med "led" så drunknar alla träffar i lysdioder. Tänk en meterlång bit i 25x25 fyrkantsrör i aluminium (typ sånt här
0 svar · 2,3k läst
C
calle336: Jo gjuter den på plats.Jo varmt vatten och isolering får de bli. Om det hinns med att gjuta i vinter :)
3 svar · 1,7k läst
H
huggan: Googel SketchUp brukar jag använda. Har ritat allt själv men en del tar ju in arkitekt, kanske inte så vanligt för garage.
1 svar · 2,0k läst
T
tank77: Kvittar om det är kakel eller klinker, samma fix till båda.
1 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.