Byggmaterial & Byggteknik
rockfarbrorn: Jadu, det är väldigt många som kommer och säga att det är jättejobbigt. Jätteenkelt är det, säger jag. Lite slipning bara i stort sett.
Oldboy: I en källare finns det väl ingen som helst anledning att byta brunnar, om det inte är något direkt fel på dem? Utom möjligtvis i ett badrum.
Tune: [citat] Då använder man skruvar med någon form av borrspets som man inte behöver förborra. Vill du vara mer säker på att det inte spricker så förborra med en diameter som motsvarar skruven utan gänger.
Lolight: [citat] Det borde finnas en klistrad tråd som förklarar, hur du väljer spik, spikpistol, eller olika skruvar.
blivandehallänning: Hej, Jag och min make är i full gång med att bygga ett Varbergshus i Steninge-trakten och kommer behöva någon entreprenör som hjälper oss med asfaltering och eventuellt plattläggning. Är det någon här som vet någon bra sådan entreprenör i Falkenberg/Halmstadområdet? Jättetacksam för svar! MVH, Johanna
sledgas: Tack för svaren. Ja, jag har också hört det där om potatismjöl, men är också tveksam av samma anledning. Babypuder var däremot nåt nytt, så det kanske kan vara värt ett försök, det lär liksom inte bli sämre :) Att eftermontera sättsteg är jag däremot tveksam till. Dels lär det vara svårt att få till det snyggt när det inte är urfräst i vangstyckena, plus att det verkar ju
anders07: Nä, så är det ju (även om lite latex kan göra underverk vid snekapade gipsskivor)... Nu handlar det väl lite om att "rädda situationen"... Problemet är inte fönsterfirman egentligen utan firman som gjöt balkongendelen/gången som lade på för högt för ett de tyckte det blev bättre så med mindre tröskel...
swedjeep: Vid stomresningen var det stora problem att få ihop det enligt de mått som var angivna, det var måttfel på gavelblock från fabrik, plattan utförd av oss var kontrollmätt till +-2 mm dvs väl inom tolerans som var satt från husleverantör, Snickarna som var tillhandahållna av stomleverantör skulle vara med tills det var väder tätt och dom ansvarade för stom montaget tillsammans med 2
mendelsohn: [citat] svårt tänker jag att lossa alla när de är spikade på reglar. mMöjligen går det lättare öppna upp i hörnen, återstår att se... klart snyggare att ha högtalare utan synliga kablar.
roadss: Ni hade rätt båda två, masonit med "fluff" mellan :) Det var dock den stadigaste "fluff" jag sett, det både kändes och lät helt massivt innan jag satte sågen i grejorna.
myrstack: Spritsa in tunnfogsbruk i springorna, sedan gipsputs eller motsvarande putsbruk för att släta till
Dea_34: Hej, Håller på att rita ett garage med enkelt pulpettak och använder mig av Svenskt Träs dimensioneringsverktyg och tabeller för pelare och takbalkar. Av nån anledning väljer verktyget 45x120 C24 reglar till pelarna trots låg belastning: "" C24 45x120 Konstruktionsvirke Nyttjandegrad 34%, Upplagsreaktion 3,432 kN "" Samma sak återkommer i deras olika beskrivningar , t.ex.
peternicklas: Ska du använda rännan till något, annars fyll igen den med något lämpligt och gjut nytt golv.
Dethåller: [citat] Helt fantastiskt! Det är helt rätt, har haft mardrömmar i en vecka för att jag inte kunde komma på vad den heter :thumbup:
panzaa: Jodå, takfotsventilation finnes, dock ingen ventilation i kortänden, dvs högt upp. Plastat underifrån.
huggan: [citat] Nej det beror på hur huset är uppbyggt och om huset är uppvärmt året runt eller ej. Nu pratar jag plast. I inlägget du citerade pratade jag om vindpapp.
Anna_H: Det är ju inte så att spjälan går av, men försöker du hänga 7 ton i den kommer den att klyvas där man spikat fast den. Du ser på andra bilden att det inte finns något vettig infästning, bara en dekorativ överliggare. Sedan är det ju ett faktum att den här typen av trappor alltid skruvas med rejäla bultar i bjälklagsregeln, inte hängs upp i spjälor, särskilt som det syns att det
harry73: Jag ser inte hur det kan vara ett problem, så länge man inte träffar el eller vattenledningar
jonaslatt: Tackar mdab och Mikael_L för tips och hjälp.nu känns allt bättre
Oldboy: Utan att vara konstruktör så tycker jag att en 230 mm betonghålstensmur bör klara lasten utan problem. Särskilt då med tryckutjämnande syll. För den sakens skull så bör ju definitivt 74 x 95 syllen vara kvar för att hjälpa till med fördelningen över en längre/större yta. Tycker nog att detta är viktigt att få helt rätt utan att chansa, så vänta tills du fått tag på
flaektrem: Jaha, där kollade jag aldrig. Verkar vara en billig och bra lösning iaf.
oceanis: Det låter mycket rimligt för så länge eventuella fibrer sitter i limmet så gör dom ingen skada överhuvudtaget.
AndersS: Vanligt trälim fungerar bra, ev, ett fukttåligt beroende av vad du ska använda skivan till. Limmet härdar vilket inte olja gör därav använder man .ex. paraffinolja till skivor på vilka man hanterar livsmedel.
Thomas Vxo: [citat] OK. Tack för tipset. Källarens ytterväggar är inte av lättbetong. De är av betong-hålsten enligt konstruktionsritningarna. Vi hade två icke-bärande innerväggar i källaren som var av lättbetong (blåbetong) som vi plockade bort.
holmberg87: Hej! Börjar bli dags att ta tag i bryggprojektet nu när det är vinter. Jag har läst på om allt möjligt gällande stenkistor och även läst dom trådar som finns om bryggor här på forumet. Men det kvarstår ändå en del saker för en överdrivet vetgirig person som mig hehe. Såhär ser det ut idag: [bild] Har tänkt mig att ta bort ca 2 meter av nuvarande bryggdäck och ersätta det med