W
wannabebyggare: Jag ska bygga ett fristående vindskjul på 3,6x3,6 m. Takreglarna ska vila på tre hammarband. Hur fäster jag takreglar på bästa sätt? Skråskruva, vinkelbeslag, gaffelankare, takåsfäste eller finns det ytterligare alternativ?
0 svar · 840 läst
mexitegel
mexitegel: Jag hade nog hellre satsat på fogsvansen för att få en lite mer kontrollerad övning. Vilken överliggare du ska ha beror ju rätt mycket på tycke och smak.
2 svar · 2,7k läst
G
Gnesta: Om jag inte är helt ute o Cyklar så ska man ha kakel och därmed fuktspärr under så ska man inte ha ångspärr i ytterväggar. När det gäller tak så är ju frågan om det är målat med ett våtrumssystem och även om det är det så tror jag nog man ska ha en ångspärr ?Jag har aldrig varit med om att man inte plastar taket mot en vind MEN du skriver att ni har en isolerad vind, är det
1 svar · 1,3k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5015
1 svar · 2,3k läst
·
Pompadom
Pompadom: Ok. Får väl ringa Beijer och se om de kan göra ngt med priset (de ligger på bekvämt avstånd) annars får det bli Norgips den här gången. Tack ska ni ha för hjälpen.
4 svar · 11,2k läst
P
PBE: [citat] Taket ser bra ut invändigt, spruckit lite längs ena gaveln. Får tillägga att övervåningen är nyligen inredd, märkte av att det var lite lågt/högt på några ställen när jag glesade och gipsade, men inte så mycket så jag reflekterade över det. Det är mer på utsidan. Jag får ta kontakt med någon byggingenjör och ta reda på om det finns någon tolerans för sånt.
6 svar · 3,0k läst
Real7
Real7: När jag bodde i lägenhet så hade jag samma "problem". Det löstes provisoriskt genom att tejpa ihop en låda av pappark och jag tror att vi tapetserade den också. Det blev så bra så det blev aldrig någon riktig låda. Det kanske inte lämpar sig hos er men det är en variant i allafall.
1 svar · 8,9k läst
E
Elisabethan: Man kan inte lyssna för mycket på magen;) Jag ska försöka få tag på en besiktningsman/byggingenjör som kan komma och titta. Hellre den kostnaden än att få ett tak i huvudet i vinter:)
5 svar · 5,4k läst
·
S
Stolpverk: Oj vad slarvigt det blev i överskriften. Det skall stå "bästa stegljudsisoleringen för tunt mellanbjälklag". Moderator, kan du fixa rubriken?
1 svar · 1,5k läst
R
Roland112: ok, vanligt slippapper. Väggfärgen som resten av väggarna använder sig av är Alcros väggfärg, ej matt.
26 svar · 3,3k läst
·
B
ByggNiclas: Hej, För ett tag sedan slipade och vitsåpade jag mina golv. Har nu byggt en liten låda av limfogskiva och planhyvlat virke. Funderar över om jag ska måla den eller vitsåpa den för att få samma utseende som övrigt golv. Det jag undrar är om det funkar att dra på vitsåpa direkt på limfogskivan och det övriga planhyvlade virket eller om man måste/bör slipa d först för att "rugga"
0 svar · 1,0k läst
J
jackass: [citat] Låter ganska likt och bilden påminner om hur det ser ut hos oss. Det kan finnas en över- och underliggare i plankväggen och det tyder väl isåfall på att det är en del av den bärande konstruktionen. Jag ska riva lite ytterligare.
4 svar · 2,5k läst
R
Roundup: Verkar ju onödigt att stärka, men om jag absolut ville det skulle jag nog ta ankarmassa. Biltema har det till rätt pris.
4 svar · 5,3k läst
N
Niq: Det finnns så mycket som påverkar priset. Formen och färgen på glaset. Hur ska glasen fästas med klämmare eller kommer dom inuti en ram. Men en grov gissning är väl på runt 15000 för glasen plus eventuella klämmare för en kanske 3-500 kr st om sådana används. Skulle absolut rekommendera laminerat glas då ramlar man inte igenom även om dom går sönder
4 svar · 15,7k läst
S
Skogsbullen: En slutrapport från detta: Jag lade skivan med ca 50 kg vikt på "ryggen" i ett par veckor i garaget. Det hade faktiskt ingen effekt alls på formen. Till slut gav jag upp och skruvade upp den som den var. Med rejäla skruvar i alla fyra hörnen trycktes den platt mot väggen. Och jo, väggen är fortfarande rak...
13 svar · 7,8k läst
K
kabanja: [citat] Helt rätt! Sen kan man även tänka sig att dra separerade rör för ström och signal för att slippa störning av t.ex lågnivå kablar.
13 svar · 4,0k läst
L
Lutte: Gips direkt på träväggarna, är dom redigt ojämna kan man limma baksidan och dubba upp dom skruv så man inte knäcker skivorna om man fullskruvar dom. Personligen hade jag dragit ner taket på den brutna delen, har så hemma själv och tycker det är fint
1 svar · 808 läst
·
D
Da9911: [citat] Ja ,du :p Det vet jag inte riktigt än, men får för mig att det kan vara bra att ha, vet att många jobbar med motorlyftar och rullbara ställningar. Men jag gillar tanken att ha en travers, men 1 ton är kanske att överdriva, säg 4-500kg... Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra, å ena sidan är ju lättbalkar väldigt lätta att jobba med. Å andra sidan om jag kör
29 svar · 5,8k läst
·
F
Forbo: "branschrådet säger" jaha... och? Jag är ingen entrepenör, jag gör det åt mig själv och baserar skarvningen på min erfarenhet av vad som funkar...och poängen att det görs på väldigt många olika sätt men verkar hålla bra för det mesta ändå.
20 svar · 6,2k läst
·
F
fn76: Ja, hela det här projektet med halvcirkeln har varit ett projekt som tagit tid. Det är mycket enklare att bygga kantigt. Men klart värt det för det fångar blicken. Den här halvrundningen som man ser från vardagsrummet väcker nyfikenheten hos gäster som varit i stugan för första gången. "Vad finns det där bakom?". Och ja, den där sockeln... den har jag inte gjort än :o
24 svar · 16,5k läst
·
M
mamawi: Är nog så att ritningarna är lite missvisande. Skorstenen har samma mått på båda våningarna, men fler kanaler från ovanvåningen och uppåt. Skorstenen torde väl stå av sig självt mestadels och det är alltså bara väggen på nedanvåningen som skall rivas. Där är ca 40 cm ovanför dörröppningen och sen självklart resterande vägg vid sidan om dörröppningen fram till yttervägg
10 svar · 1,9k läst
·
R
Roundup: Lite sent svar antar jag, men eftersom ingen annan svarat så. Såvitt jag förstått är vått i vått rekommenderat. Fast om man är hemmapulare som jag så hinner man inte med det, och det funkar ändå. Fast då kan det vara bra att riva upp ytan på grundlagret med en piassavakvast eller nåt innan det torkar, så nästa lager får bra fäste.
1 svar · 2,1k läst
V
verktygsgurun: Säger också profit. Bara o koppla på två hålsågar o köra.
5 svar · 1,6k läst
K
Karjala: Tack för de snabba svaren. Reglarna kommer ligga diktan mot väggen så plats för kablarna finns. 70mm. Syftet är att få en rak och stabil vägg. Metallreglar kommer att användas då jag har inhandlat dessa redan. Men kommer förstås att kika på de förstärkta reglarna. Hade totalt glömt att de existerar. Skillnaden mellan osb och plywood i ren bärkraft? Har för mig att plywooden
4 svar · 1,4k läst
M
MrGT86: Hej Jag har haft ett hål i knutbrädan ca 2m upp så det har runnit in vatten som har följt reglarna ner ända till syllen. Jag tänkte idag byta reglar, syll, isolering, gips och asfaboard. Upptäckte då att en del av träet är väldigt svårt att byta. Jag funderar på att byta så mycket som möjligt och försöka torka resten. Kan man göra så eller måste allt bort? Vad kan hända? (jag
0 svar · 1,6k läst
·
A
aenget08: Jag kommer att låta takstolstillverkare i t.ex. "närheten av Arlanda.." att knåpa ihop stolarna för att slippa diskussioner bygglovshandläggaren. Kan vara skönt med papper på takstolarna. Just i detta skedet ritar jag huset. Planlösningen styr ju konstruktionen och allt vad därtill hör. Använder mig av fullversionen av Wood Express från Runet i Norge för att försöka "hamna rätt" i
7 svar · 3,4k läst
·
E
elmont: Lessen att jag dissar molly lite men jag har sett för många som inte fyllt "kraven" för att låta bli när det finns nått som fungerar bättre :confused: och visst lägger även jag ner.
23 svar · 40,7k läst
·
N
norrbottenstorpet: Om du murar minst 70 mm tjock sten uppnår nu EI60, dvs kan placera kaminen 50 mm ifrån. Nej man murar inte emot ett trämaterial, utan jag skulle sätta en gips eller ännu bättre en mineritskiva som underlag till murningen.
1 svar · 2,2k läst
S
swejocke: Håller med om att rillad inte hjälper mot halka. I skårorna hamnar vatten som blir is som sedan leder till spräckta ljumskar! En slät trall är mkt enklare att hålla fri från halka!
3 svar · 1,8k läst
G
Gabbe1: Nope, han är 25-30 skulle jag gissa, men han jobbar ju för stans största målerifirma så jag undrar om han själv får välja en sådan sak.
10 svar · 18,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.