Byggmaterial & Byggteknik
Gabbe1: Jag vet att till färdiga skorstenar (typ premodul) så finns det en speciell manschett som man använder för att täta mot ångspärren. Nu har ju iof dessa skorstenar en plåtmantel så det kanske är betydligt enklare än en kanal med isolering som saknar yttre mantel.
raveper: Ja det är ju klart. Googla efter" tyngdlyftnings golv" så kan du få lite ideér om hur och vilka material.
kia2: K-rauta hade tyvärr inte några - kollade idag. Hornbach har jag inte i närheten. Kan Beijer eller Bauhaus ha?
SBH: gammalt lim kan börja stinka ordentligt så tips är att få bort limmet
Stina71: Nu har jag låtit svetsa elementet och det ser ut att hålla tätt. Man satte dessutom elementet under 2 kilos tryck i över ett dygn, utan att upptäcka fler svagheter/hål. Så, nu håller jag tummarna att denna åtgärd var den rätta. :)
norrbottenstorpet: Asbest förbjöds någon gång i slutet av 70- till tidigt 80-tal. Totalförbud 82 om jag inte har fel. Det är tyvärr svårt att se på ett material om det innehåller asbest, men till viss del kan fiberstrukturen anas (men fibrerna kan ju vara från annat också).
Forbo: Jag tycker personalen på Byggmax i Kbacka är betydligt trevligare än min lokala brädgård där jag är storkund...kompetens har jag ingen aning om, jag frågar aldrig butikspersonal om råd...de ska dock kunna berätta var sakerna jag letar efter ligger, och det tycker jag att de har koll på. produkterna är helt standard, inget konstigt med det... jag tror jag handlar där av smidighet..
AndBygg: Hej, Jag ska bygga en innervägg för att dela av vår stora källare. Det jag funderar på är vilket material jag ska ha på syllen? Det är en djup men fin källare utan källarlukt och med bra ventilation via FTX. Det är marmorgolv(!) i hela källaren. Planen är att använda någon tejp eller lim för att slippa borra i marmorn. Frågan är dock om träsyll kommer fungera eller om det är
huggan: En limträ på cirka 115x315. någonstans lite allmänt räknat om du har pelare i mitten.
slowmo: Tack! Jo ditt förslag är en tänkbar lösning. Men mycket handlar om att få till mer rymd på övervåningendäruppe (det är snedtak), därav viljan att ta bort bastun. Börjar inse att det är som du säger, att det endast går att lösa temporärt om man inte gör om allt...
fredrik#1: Ska sätta gips i ett ytterhörn där jag sedan skall kakla, vilket alternativ är rätt? Två fasade ändar mot varandra förstärkningslist spackel! Eller två skurna skivor mot varandra och bara köra!
mattiasp: Nej, det är inte tjära, utan asfalt eller egentligen Bitumen. Tjära får man när man torrdestillerar trä och Bitumen är en oljeprodukt. Allt måste i alla fall bort. Jag hade samma problem i mitt badrum. Jag hyrde en maskin som fräste bort asfalten på en halvtimme. Kanterna fick jag ta med en saneringsfräs som jag också hyrde. Jag har faktiskt bilder på maskinerna. Jag hyrde en
Kan inte men vill kunna: Hej! Vi har precis köpt ett hus, ett Sjödalshus byggt 1980. 1-plans med källare, träfasad med stående panel. Där har jag nu börjat renovera sovrummet på bottenvåningen, och eftersom det sitter sockeluttag på ytterväggarna tänkte jag att jag skulle åtgärda detta när jag ändå är där och river. Allt är i princip utrivet nu; tak, golv och väggar. Dock stötte jag på lite patrull
ancientacid: Ingen som har tips/råd/ideer? Finns kanske inget rätt eller fel om dessa detaljer men bättre/sämre lösningar är väl givet, och hellre att man gör någorlunda rätt från början :)
isolde: [citat] Man gjuter inte, utan laminerar. Du kan göra utgå från din form, och laminera mha av glasfibermatta och epoxy, och efter mycket slipande av hälsovådligt damm avsluta med gelcoat. Jag lovar att det blir ett riktigt dyrt dasslock. ;)
Alko: 120mm golvsocklar, allmoge, finns på Beijer. I vårt 20-talshus såg original ut exakt som dem. Foderkloss är ju snyggt (men inte av den fula "moderna" typen som är fräst runtom med ful profil och säljs i paket styckevis.) men inte ett måste. Men vad menas med "gammeldags stuk", pimpat 80-tal eller 1927? /A
Awes78: [citat] Rent praktiskt så rinner det ner på vårat klinkergolv och ner i golvbrunnen. Men visst om det sprutar emot väggen så tränger det förmodligen längre in i väggen utan tätskikt.
robbansson: Använd PlasticPadding eller motsvarande 2-komponentsspackel, lätt att slipa, sjunker aldrig de flesta sk, snickarspackel är värdelösa i jämförelse
Awes78: Står ju i branschreglerna för våtrum att undantag om: Om golv och väggar med direkt markkontakt saknar underliggande/utvändig isolering (kapillärbrytande skikt och/ eller värmeisolering) och i sin helhet består av mineraliskt material kan tätskikt uteslutas. Ändrar vi på den förutsättningen om vi lägger 50mm frigolit på marken och sen betong ?
simpa81: Vi har Huntonit Symfoni i kök, badrum samt ett sovrum. Tycker det är ett fint tak, lätt att montera. Även lätt att hålla rent, är en ganska så "glatt" yta, så det är lätt att torka av (hur ofta man nu torkar taket...). Jag monterade mina med dyckert, har du ett stort tak så rekommenderar jag dyckertpistol. I ett rum skruvade jag, men det blev inte lika bra tycker jag. Tänk även på
mandg: Hej! Skulle behöva komplettera mitt bjälklag ovan krypgrund som ligger mellan 800-1100 cc. Befintliga bjälkar modell gamla och stenhårda ligger infällda i innervägger(sitter som berget) Dock är de i bra skick. (200x100) För att slippa riva upp allt och skapa ny anläggningsyta så hade jag tänkt göra enligt bilden. Där svart är befintliga reglar och rött är nytt. Fungerar detta i
calle336: Så borde man ju ha gjort om man inte varit tög som jag. Vi har ju redan spikat råsponten och lagt på underlagspappen. Spå nu måste jag få till det underifrån. Hur stort luftflöde behövs? Räcker det att borra hål i de reglar som är fack avdelare?
Daggen84: De satte 4 "skorstenar", en mellan varje takstols par så luften kan ventileras ut... Blev själv lite överraskad när jag kom ut till stugan och det var en massa skorstenar på taket :) Finns nog mycket diskretare lösningar men jag tycker ändå det blev ganska ok och lite annorlunda. [bild] MVH Daggen
Bergsmongo: Eh? En vanlig klassisk plugg (Typ Fischer S-plugg) för 6mm hål tar 100kg styck med en träskruv... 70kg med spånskivespruv. Fördelen med två skruvar där skallen bara sticker ut några mm istället för en krok är att spegeln hamnar väldigt nära väggen. Vad väger spegeln, 15kg?
Mikael_L: Så här gjorde jag: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/170118-gips-1-cm-kortare.html
sblixten: Du skulle kunna fasa av den. Eller lägga murbruk/puts.
viktor123: Hej, första inlägget på forumet, har sökt men inte hittat svar på min fråga så jag kastar mig ut och hoppas att svaren här kan hjälpa också andra! jag har köpt en rejälare sommarstuga från 1936 med loft och vill höja takhöjden på del av entreplanet. Huset är byggt 1936 med stående plankväggar. Måtten är ca 7x11 m, invändig takhöjd 2,60. Takstolarna är ramverkstakstolar cc
norrbottenstorpet: Panelskivorna av mdf är nog inte lika känsliga som ett massivt furugolv, men det skadar ju inte att låta dem få rätt temp och fuktighet.