Byggmaterial & Byggteknik
Norrlandsbonde: Hej! Har en innervägg som jag skulle vilja riva helt, eller det är snarare två och så småningom tre väggar som ska rivas. nu har jag efter att ha studerat husritningen kommit fram till att tre takstolar vilar på denna väg. Så troligen måste jag behålla några stående reglar (vilket jag inte vill göra) eller förstärka med limträbalk eller liknande. Men det kanske är nån här som
chinakal: Vi har en stodmur som är murar betongtegel, ca 10m lång, 2,5m hög. Den håller på att luta och stensättning bakom at sjunka. Min tanke är att gräva ner ca. 1m på 3-4 ställen längs med muren och sedan gräver upp mot berget. Borra genom muren och förankra med järnstänger mot berg. Har någon försökt sig på en sådan lösning eller fins det bättre varianter
AG A: Enligt bilderna ser det bra ut. Puts är ganska mjukt, och kan alltid skapas med mejslar/liknande. Betong/puts "brinner" när det härdar. Det blir varmt och klarar ofta flera minusgrader. Går det illa, så bildas stora sprickor i bruket. Något sådant ser jag inte vid dina fönster.
Stromstrom: *bump* Är det ingen som har något råd om hur jag ska gå tillväga? Jag har försökt läsa mig till vilken sorts bruk det ska vara för att jämna till väggarna (hydraliskt kalkbruk verkar det som). Vilken av alla sorter bör man använda - finns det någon vettig variant på K-rauta?
snowjim: [citat] Ja, kan kanske kan hugga lite "mjukt" i det men bästa hade nog varit att göra det när det innan det torkat.
mexitegel: Av bilderna att döma ser det ut som att det finns en luftspalt, den luftas i var tredje sten i nedersta skiftet som sig bör. Samtidigt ser det märkligt ut med stenen som ligger dikt an mot asfaboraden i din första bild. Förhoppningsvis är det gjort så för att få en snygg anslutning mot fönstren. Mest troligt sitter asfaboarden på den uppreglade trästommen. Utanför denna en luftspalt
falkn: Ta dit elektrikern först och låt han rensa väggen på el så du kan riva fritt.
greven79: Som denna =) https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/233725-vad-ar-detta-material-hjalp-mig-faststalla.html Tror det är såna man hittar det i och inte min. Frågade villaägarnas rådgivare och fick svar att " Det är uppbyggt av flera lager plastimpregnerat papper, däibland ett mönstrat ytskikt av melamin (Krantz-Jensen, 1978:37) Tila var konkurrent till Perstorp med liknande
redarn: Med en pinne från vänsterväggen och en trekantigt träbit där dom möts?
creepwood: [citat] Tusen tack för alla svaren, nu känner jag mig lite säkrare. Jag har en väldig massa UX plugg från fischer som jag tror skulle duga bra också. Jag läste i deras pdf om belastningar. Kan man lita på det stämmer trots att väggen troligen är från när huset byggdes? [bild]
Herlitz: Hej Jag har som plan att utvidga mitt intresse för snickeri. Verktyg har visat sig vara enkelt att hitta men det är svårare med material. Vad jag behöver tillgång till är främst bra skivmaterial i B, BB-kvalitet (eller bättre om det nu finns). Med skivmaterial menas Konstruktionsplywood, Björkplywood, BRA mdf, melaminskivor osv. Det bästa alternativet jag hittat i närheten är
JKvint: Hej! ursäkta att det tagit så här lång tid... Nu har jag fått skannat in ritningar som jag har iaf! vad jag kan läsa ut så är det svårt att se om dom är bärande eller ej! Väggen är ca 6-8 cm tjock. Tack på förhand! [bild] [bild] [bild]
scim: Stopp och belägg! Man ska aldrig putsa med ett starkare bruk än underlaget man putsar på. Är huset från -51 så är det mest sannolikt kalkputs på väggarna och då är det kalkputs som gäller. Ska du putsa med något starkare (B eller C-bruk) så måste du först avlägsna all befintlig puts ner till betonghålstenen. Gipsputs är helt fel i källare.
Distordera: Jag hade planerat att göra en icke vinkelrät vägg vinkelrät. Problemet är att det är murstocken som inte är vinkelrät, jag har dessutom ett behov av att ha så smala reglar som möjligt pga. platsbrist. Planen var att använda så korta skruv som det bara är möjligt för att fästa reglarna i muren och sedan använda så korta gipsskruv som det går att uppbringa. Manualen säger
Putten: Jag har ett kilat timmergolv som täcker ca 35 kvm yta, tjocklek 65 mm till övers pga en husrenovering och ändring av planlösning. Detta i samband med att jag ska gjuta platta med golvvärme gör att detta golv blir fel i sammanhanget (tyvärr) första dokumenterade läggningen var år 1847 i ett annat hus som sedermera är rivet. Vad kan värdet vara? [bild]
ZipLock: [citat] Jo, det skulle vara ett alternativ, men jag har aldrig arbetat med lättbetong och den nya väggen ska ha väggskåp, så jag tycker reglar och skivor blir bättre.
lassaserik: Hur går det med vindväv och issolering av lösull? Trycker issoleringen ut mot fasadpanelen då?
snowjim: Tack, ja toggler verkar väldigt omtyckta men jag valde ändå att köra med metalexpander 6E då jag tidigare satt upp min TV med sådana. Denna version som är gjord för enkelgips fungerade riktigt bra trotts den udda tjockleken på gipset. Det viktiga är att använda ett expander verktyg, det gör det mer säkert att hitta läget där expandern vecklat ut sig rätt och det gör också att
ccf: Mina byggare körde mikrolit plus spackel över fogarna (först rundade de hörnen lite med slippapper, ger mjukare känsla i rummet och gör mindre ont om man står pannan i hörnet :) ).
Jo-han: [citat] Hej Gammal tråd men högaktuell för mig... Jag har motsvarande beskrivning (utbredda plattor) i mina bygglovshandlingar från 1968 men blir inte klok på hur det egentligen är gjort. Om du fortfarande är aktiv, så får du väldigt gärna berätta hur det gick och hur det såg ut. Lyckades du lokalisera var "gränsen" för sula/golv gick? Hur tjockt var ditt golv? Ställde plattorna
Lutte: Att få dom tillverkade kan bli dyrt om det är mängder, blir snabbt timmar med klippning, stansning och bockning. Däremot finns det montageskenor i L-järn som elektriker använder och där har du avlånga hål. Är själv inte epileptriker så vet int mer än så Ett annat alternativ är att köra med vanliga L-järn och köra med självborrande skruv dvs balkskruv.
LångeJan: Hej Lars Jag så detta lite äldre inlägget men tänkte i alla fall fråga hur det gick? Går i samma tankar och vill göra om 2 takstolar för att få ett litet rum på vinden. Mvh Anders
Fangorn: Tack för tipset! Vi rev klart hela väggen med en vanlig ansiktsmask och det känns helt okej. Jag kommer ha en firma som fixar badrummet, de kollade med fuktmätare och träet var helt torrt, så jag tror de kör med mögelskyddsmedel.
jpeuron: Tack så mycket för din hjälp jtl, mycket uppskattat. Har precis skaffat universalplugg och skruv, ska sätta hyllorna idag. ha en bra dag!
Andreas Lundgren: Hej! Jag pratade med en gammal byggare, ni vet den där gamla sortens kombinerade byggare och ingenjörer som "vet allt". Han sa att jag skulle blanda en lös slamma med cement och vatten och ha i några droppar diskmedel för att minska ytspänningen, och sedan "måla" detta på min ny-murade vägg (murblock och murbruk) för att förstärka den. Ris eller ros? Lönt? Det är nu någon vecka
byggarebo2: Hejsan! Skulle vilja få lite tips på prisvärda pelare för utomhus. De ska vara 2,7 meter långa och 200 mm i diameter. Behöver 8st... Tycker de är ganska dyra som jag hittat. Tacksam för hjälp!