Hej,

Vi har fått glasblock utbyta till riktiga fönster vilket innebar att hantverkaren fick såga bort och mura upp lite. Detta gjordes för 2 veckor sen och det ska nu vara redo att måla(Silikatfärg) på, jag känner mig dock tveksam då ytan är ganska skrovlig. Ska man inte borsta/tvätta den först på något vis?

Såhär ser det ut :

Fler bilder och högre upplösning här : http://imgur.com/a/B6FcR

ej3sH54.jpg
WXESTEh.jpg
IBHYFvu.jpg
4DlgBA7.jpg
Hur gör man med håligheter här? Är det vanligt grovt spackel som gäller?
Otxf5I9.jpg
CWJdJqq.jpg
1MeQbpS.jpg
z2yjUBa.jpg
u16dRjg.jpg
Ytterligare håligheter men här in mot själva fönsterkarmen.
ZCUl93B.jpg

Om det stått i värme borde det ha bränt klart. Jag putsade en mur i somras och den var redo för målning efter en vecka. Ojämnheterna kanske du kan ta ned med en stålborste? Jag hade några små ställen jag bättringsspacklade med våtrumsspackel, tips från murare. Om det murade mot all förmodan skulle släppa vätska fortfarande så kommer färgen att blåsa sig, men det går tillbaka.

Stålbortse har en tendens att riva bort det den inte ska tycker jag. En spackelspade baklänges på kant kan göra jobbet om det inte är för hård puts.

Lite akrylatfog i kanten och utjämning med spackel/fix mot det gamla innan du målar gör nog susen. Annars får du en synlig övergång.

Vad gäller tiden med att brinna klart räcker det gott på så små ytor.

Jag provade dra körnare på bruket på utsidan och det trillar det av ganska mycket sand på sina ställen, se här : https://www.youtube.com/watch?v=1ccAImlpvcU&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=cL1Ap1jxz4o&feature=youtu.be

Så att dra med stålborste låter inte så bra. Jag ska prova en spackel, men menar du att jag ska dra den åt motsatta håll så att den mer "skär"?

Varför behöver jag akrylatfog på kanten?

Det jag har hemma är Beckers Grov spackel på tub och Tec7 men jag tror att man vill att det ska kunna andast lite efter som det är källare. Så Beckers Grov är den jag tänkt välja då den troligen liknar övriga väggen när den är målad.

Det blir bara vågigare och vågigare om man river med ett smalt verktyg på det hållet som du ser (samma sak med stålborste).
Skära bort småruligheter i lös puts baklänges med spackespade tycker jag fungerar bra.
Men i ditt fall ska du nästan börja med att spackla upp lite. Blir det för slätt går det att fixa till också.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Fungerade utmärkt att köra baklänges med spackelspaden!, efter det gnuggade jag över ytan med handen och slutligen dammsuga vilket gjorde ytan så gott som helt ren från grus.

Har nu även spacklat med beckers grovspackel men ser att väggen är klart grövre strukturen, antar att man får leva med det. Fick även jämna ut lite då muraren lämnat någon backe för mycket men det blev helt okay.

Idag hoppas jag kunna måla det med silikatfärg, vad jag förstår är det 2 lager som gäller.

Nu är det väl försent om spacklet torkat, annars kan du dutta med en borste i ytan för att få lite struktur

snowjim skrev:
Har nu även spacklat med beckers grovspackel men ser att väggen är klart grövre strukturen, antar att man får leva med det. Fick även jämna ut lite då muraren lämnat någon backe för mycket men det blev helt okay.

Idag hoppas jag kunna måla det med silikatfärg, vad jag förstår är det 2 lager som gäller.
Tror inte det är nån höjdare med silikat och spackel, kan va värt att kolla upp. Är det övriga målat med silikat annars är det ingen vits att börja med det nu.

Stefan N skrev:
Tror inte det är nån höjdare med silikat och spackel, kan va värt att kolla upp. Är det övriga målat med silikat annars är det ingen vits att börja med det nu.
Hmm tänkte inte tanken, men i detta fallet är det ju väldigt lite spackel som egentligen använts. Resten av alla väggar är silikatfärg så det känns konstigt att måla med något annat runt fönsterna.

Men visst, är det så att silikatfärgen reagerar rent kemiskt negativt på spackel så är det ingen höjdare, hittar dock ingen handfast information på det.

Jag förstår att man ska använda special spackel om man ska spackla väggar i källaren men då pratar vi om stora yter, typ bredspackling över hela väggen. Antar att det har med andning att göra. I detta fallet är det som sagt små partier runt fönsterna så det bör inte påverka andningen nämnvärt.

MagHam skrev:
Nu är det väl försent om spacklet torkat, annars kan du dutta med en borste i ytan för att få lite struktur
Ja, kan kanske kan hugga lite "mjukt" i det men bästa hade nog varit att göra det när det innan det torkat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.