bax
bax: Ett tak. Helt enkelt. Av lite reglar och en stor engångspresenning, det kommer säkert att gå åt he---e när det kommer blötsnö men du har ju provat i alla fall då.
9 svar · 7,2k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Sandspackel är endast för gipsskivor på väggar. Det däremot spricker om du använder det..
4 svar · 9,2k läst
J
Jessnet: Jamen då kör jag väl på 45x95 då.
1 svar · 1,6k läst
bjolo360
bjolo360: Hej! För att maximera ljusinsläpp planerar vi att sätta in ett fönster ovanför dörren in till badrummet. Tror ni att man behöver sätta in tvåglasfönster där för att ljuddämpa? (Man vill ju inte höra allt som sker därinne) Jag misstänker att det mesta ljudet går genom dörren (eller dörrspringorna så att säga), så frågan är om det spelar någon roll? Jag har svårt att
0 svar · 1,9k läst
D
Duqqa: [citat] Formeln ser ut så här: w=q*Cpe W är utvändig vindlast q=karakteristiskt vindtryck (höjd) Cpe= formfaktor
4 svar · 1,8k läst
S
stoffe88: [citat] Jag förstår tyvärr inte hur du menar, kan det förtydligas? [citat] Jag letade efter detta i fredags men hittade inget, letade igenom bilder på google och hittade "Hängbleck" Tack!
5 svar · 1,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Testa med fuktmätare om det finns fukt kvar. Hur jobbigt det blir beror på vad som finns ovanpå taket
3 svar · 1,1k läst
·
C
ccf: Jag vet att det är en gammal tråd, men hittade denna kork-golvlist: http://parketbg.ru/product/gibkiy-probkovyiy-plintus-60x10mm.html#r_dlg%5B0%5D/0/ [bild]
8 svar · 20,4k läst
·
N
ngtop: Hej! Vi ska bygga ett hus som liknar Eksjös Solängen: http://www.eksjohus.se/wp-content/uploads/2015/02/Solangen_2015.pdf men det är inte exakt sådant. Då vi vill ha putsad fasad, och en släkting har erbjudit sig att putsa det, så undrar vi hur stor kostnaden blir i material jämfört med liggande träpanel? Ungefärligt räknat Uppskattar alla svar, tack på förhand
0 svar · 2,4k läst
slacker
slacker: En passare gör uppgiften lika enkelt, ställ passarens bredd på det största avståndet - Lägg ämnet emot stolpen/balken, placera passaren 90 grader mot stolpen/balken och följ konturen genom att rita av på ämnet som skall monteras. Kapa ur och så skall den passa perfekt! Kör denna metod oftast när jag lägger golv mot ojämna ytor men även till tillpassning av passbitar mot ojämna
2 svar · 1,9k läst
A
Abdirahim: Tack för hjälpen!! :) Japp! fick en stor 0 på den. Jag fick inte chansen att fråga läraren. Jag har en annan fråga som jag fick fel på, skulle du kunna hjälpa mig med den?
6 svar · 4,7k läst
P
SBH: man kan ju villa ha det ojämna också ;)
3 svar · 2,1k läst
S
Stefan1972: det enklaste är väl att gå upp på vinden och titta? Du ser ju direkt om du har strävor neråt som vilar på nåt som i sin tur vilar på konstruktionen neröver?
4 svar · 3,0k läst
·
R
Rani Giliana: [citat] Hej Markus, Oj oj va läckert och vilken skillnad. Tusen tack för det, vilken lättnad det blev helt plötsligt. Vi har precis samma planer på att göra, liknande köks-modell fast med en annan design :-). Tack snälla vore toppen om jag kunde titta förbi någon dag, har du möjlighet att skicka ditt nummer via PM/ e-post: rani.giliana@gmail.com så att jag kan kontakta dig innan.
17 svar · 4,5k läst
·
M
MagHam: Instämmer till fullo med "svartöra" Kör högtryckstvätt och putsa sen.
5 svar · 874 läst
H
Hemligt: Ni är förbannat hjälpsamma. :-) Mycket uppskattat. Köket är original. Flera liknande kåkar i byn. Jag tar en mindre diskho så får allting plats. Kanske låter bänkskivan runda regeln på något snyggt sätt. Återigen tack för engagemanget.
12 svar · 3,2k läst
·
AndersMalmgren
AndersMalmgren: tack för tipset med planhyvlat virke, blir riktigt bra, samt att man kan anpassa falsen efter dörrbaldet för att kompensera för viss skevhet i gamla dörrar. funkar riktigt bra faktiskt edit: Dock tar det oss ca en vecka per karm vilket är lite segt
37 svar · 10,0k läst
F
falkn: [citat] Utanpåliggande är ju mest vanligt. Den knapp du har är ju av sådan typ. Det finns ju även andra ringledningsknappar där själva kopplingsplinten ligger i väggen typ: http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/ringklockor/info/product/771-102-343c4edc8f-ringledningsknapp/
7 svar · 2,0k läst
H
hobbysnickrat: Någon som har åsikter om detta?
3 svar · 4,3k läst
·
L
LaT: Murstocken får väl inte vara bärande, åtminstone inte med träbjälklag.
1 svar · 1,7k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Svarar på min egen fråga: Bauhaus verkar vara ÅF för Linisoleringsskivor (Isolina)...får kolla upp om ngt varuhus i närheten har dessa :) /K
1 svar · 989 läst
H
henhal: Tack för era svar. 4x4 tums stolpar ja, platsgjutna plintar, vet ej djup. Uppfört i samband med nyproduktion 2011. Takbeklädnad hade jag tänkt papp. Det är alltså ett L-format plank vars kortsida ansluter till huset och långsidan löper parallellt med huset, som jag tänkt dels höja något och dels sätta tak över. Bygglov tänker jag absolut söka, sitter med ritningarna nu. Att sätta
3 svar · 5,2k läst
P-plats
P-plats: Ta en skruv med så grov gänga som möjligt och lite saliv (eller vatten) på den innan du skruvar in den i gipset. När det torkar igen så sitter den riktigt bra.
8 svar · 9,7k läst
·
H
heimlaga: Det är alltid svårt att få en vettig vindtätning utan att klä av utsidan och spika vindskyddsskivor under bräderna. Då får väl lägga vindskyddskiva direkt mot bräderna mellan stolparna och acceptera att elda åt kråkorna när det blåser. Jag skulle använda en träfiberbaserad vindskyddsskiva. Om bräderna inte är ruttna nedtill är det väl bäst att ta bort ribborna och spika
1 svar · 3,5k läst
·
B
Bonae: Mm, vibrerandet framhålls ju alltid om ett viktigt moment. Jag valde att gjuta i expanderbetong eftersom jag fått intrycket av att det bara skulle krävas ett måttligt vibrerande av formen, T.o.m. att man får akta sig för att vibrera för mycket p.g.a. risk för separation av ballast och cement (detta är vad jag läst, inte vad jag påstår mig veta). I vilket fall verkar det stämma
4 svar · 3,8k läst
T
tobee: [citat] Som referens. Jag bygger Granabs system nu 33kvm med ventilation. Betalade 515:-kvm upp till regel inkl fläkt och alla rör i golvet. Ingen spånskiva inkluderat alltså. Frakt och lån av verktyg tillkom på priset. Får dock tillbaka verktygskostnaden om jag skickar tillbaka allt. Fläktsystemet gick på 8875:- inkl moms inkl projektering och regelsystemet kostade 8125 inkl moms,
6 svar · 3,4k läst
T
tobee: Upptäckte nyligen att limträbalken som håller upp takstolarna vid burspråket buktar lite nedåt på vårt hus. Förra ägaren byggde ut burspråket 2008 så jag antar att de klantat sig och byggt med för klen balk. I alla fall ser det så ut för på ca 2 meter går innertaket ner ca 2 cm fram till mitten på burspråket för att sen gå upp igen. Innervägarna verkar ha klarat sig i huset
0 svar · 2,4k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: 3m spännvidd och vill veta vad det kan hålla för med punktbelastning på mitten...tex när knäcks den? när är nerböjningen 1cm...när är nerböjningen 5cm? Det är inte ett bjälklag...
4 svar · 2,8k läst
anders07
anders07: Nej, inte ångspärr i innerväggen. Måla inte heller med våtrumsfärg, det gör ingen skillnad för fukten inne i vägg/isolering. Vanlig väggfärg är rätt tät den också men det du vill hindra med ångspärr i taket är att fukt kommer åt trä/skivor inomhus.
1 svar · 10,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.