Byggahus.se
S
sinuslinus: Är väl bara att limma dit den. Ser ut som en fals för att täcka över kanten på laminatskivan.
1 svar · 1,4k läst
·
S
sepani: Det ser svårt ut. Jag hade en liknande men den åkte faktiskt ut. Vi började riva i den men tillsist bar det inte lönt att försöka lappa ihop den. Har den stått oskyddad mot sten så har den sugit fukt. Finns det även mögel är det nog lika bra att kasta ut den. Jag hade funderingar att måla och "stänga in" lukten men det blev som sagt att den åkte ut. En ny trappa är ju en relativt
3 svar · 1,3k läst
·
J
JOW: [citat] Ja, det går ju såklart att räkna ut om man vill.
100 svar · 34,0k läst
·
O
oceanis: [citat] Håller med till 100 %
4 svar · 3,0k läst
K
kvistarn2: [citat] att sätta upp gips kommer inte minska ljudnivån i rummet, det enda det gör är att hålla ljudet kvar i rummet så det inte sprider sig till andra rum, men i en källare känns det väldigt onödigt då väggarna redan är tunga och massiva och dämpar ljud bättre än gips. ekar gör det i alla "gipsade" rum jag varit i, läser man lite på olika hifi och ljud forum verkar de flesta
21 svar · 5,7k läst
Fruppe
Fruppe: Ska det bli kakel så krävs det minst 2 lager skivor och om jag inte är helt ute och cyklar ett regel avstånd på cc 30 eller 45. Men det kommer någon annan svara på ;) Men måste säga att det inte känns riktigt seriöst tillvägagångssätt ..
4 svar · 2,8k läst
K
kalubah: Kolla mysinge stens hemsida där finns all info du behöver vad gäller kalksten. Kolla broschyren som heter "inomhus". Har för mig att det är ok att limma med t ex epoxybaserat lim, men tänk på att om du använder fix så ska denna vara avsedd för kalksten. Detta gäller också fogmassan. Sent from my GT-S5830 using Byggahus
2 svar · 2,0k läst
T
_tobbe_: [citat] Det ser ut på ritningen att väggen är tjockare men väggen som är te.x mellan halllen och köket är lika tjock. Ca 125 mm. Om takstolen är självbärande så varför ska det då vara en bärande vägg? Det går inte ihop känns det som. Jag ska riva väggen i helgen och kolla hur det ser ut. Ser det ut som den är bärande får det bli en limträbalk eller en I-balk. Ett
11 svar · 15,5k läst
·
E
Enoksson: Känner du någon målare? tomma målarhinkar brukar vara bra att använda och målaren vill mer än gärna bli av med dessa.
13 svar · 2,0k läst
Stefan N
Stefan N: En oval borr såklart. :D
6 svar · 3,4k läst
T
Tornhill 2: Förmodligen kommer (tegel)stenar att rasa ut om du bara tar bort balkarna. Sannolikt kommer inte hela väggen att rasa, men några rader upp, mest i mitteln, tills det har bildats ett grovt "valv". Bland annat beror det på hur breda fönstren är, men om tegelbalkarna har börjat svikta är det ett dåligt tecken. Så, jag hade stöttat innan, för säkerhets skull och eftersom det förmodligen
1 svar · 5,4k läst
joflopp
joflopp: I detta fallet verkar Beijer ligga en bra bit över grossisternas fantasifulla prislistor. Jag gissar att eftersom detta inte är någon varugrupp som Beijer säljer så mycket av så har de kompenserat detta med en galen prissättning, vilket får till följd att de säljer ännu mindre...
8 svar · 2,2k läst
F
Fjelie 17: 2 cm - ja vad ska man med lodstock till? Ett alternativ till figursågning är en mjuk list. Hade själv en dålig dag med mursleven i stallets tvättrum så jag köpte några skumplastlister och limmade dit. Snyggt? Knappast men ändamålsenligt.
1 svar · 2,5k läst
Michael86
Michael86: Aldrig hört om någon sådan puts. Är däremot inte murare! Om du ej finner annat än vanlig puts så är det nog inte fel att utöka ventilationen lite! Har för mig att gränsen går vid 200.
3 svar · 2,2k läst
P
pemo700: Tack för era svar. Ska fundera lite på vad ni sagt. En annan variant är kanske att köra med bröstpanel och måla överdelen på så sätt blir det mindre panel och spill.
3 svar · 873 läst
PeterJeffrey
PeterJeffrey: jag fick tips om en bok som verkar väldigt bra - 'Nordiska träd och träslag' av bl.a skogsmästare T. Dahlgren, utgiven av 'Arkus Förlag'. Det jag har sett och läst hittills har jag tyckt varit bra!
4 svar · 946 läst
J
johnologi: Tack för svaret, ja det är ju ett litet annorlunda underlag. Har kollat med T2 och deras Isolecta går att ha mot betong (släpper igenom ev fukt). Kommer att lägga fuktspärr mellan trä och betomgen.
2 svar · 2,7k läst
·
H
hsandstrom: Hej, ja det är en inredd övervåning ovanpå. Jag kommer ta upp hål i innerväggen på en sida och undersöka balkens vara eller icke vara.
11 svar · 1,1k läst
·
Fruppe
Fruppe: Hej, utan att sett några bilder så tvivlar jag på att det är nått bärande ovanför din dörr. Jag skulle ta tigern och såga upp 1,5cm och hugga ur , men om du inte "vågar" chansa så kan du hyvla ner karmen lite på ovan sidan.. Lycka till!
1 svar · 1,2k läst
N
Nisken: Men det var troligen klass 3 block INTE klass 5 Leca, eller hur?
11 svar · 11,6k läst
·
anders07
anders07: Den billigaste lösningen är att köpa slang och rörlister för ingjutning (http://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Foer-ingjutning). Sen häller du flytspackel på allt. Jag betalade lite drygt 30.000kr för 3,6 m3 fyltspackel och pump. Detta förutsätter ju förstås att du lagt isolering under nya golvet! Jag har LK EPS 16, frigolit skivor med 1mm aluminium plåt på. Material
2 svar · 1,3k läst
N
Nisken: Så här ser murningen ut när fogarna är fyllda med SPUF Bättre isolervärde än så här är det nog svårt att få med ISO-Block kanske nedåt 0.12?
2 svar · 6,0k läst
·
B
beniblasnok: Hej! Beställt en garagebyggsatts som jag rest och funderar nu hur jag ska bygga upp väggen? Ser ut så här i nuläget utifrån och in... Lockpanel-----> Vindpapp----> 145 stående reglar med 45*45 liggandes mellan dom Ska jag isolera 45 mm mellan dom liggande 45*45 reglarna och sen 95 innanför dom? Kan jag isolera direkt mot vindpappen eller måste jag ha någon luftspallt? Kan väll ändå
0 svar · 694 läst
B
Beppo: Att den blir varm när man kör den köper jag men det tar ju typ 10sek att köra ner/upp den så värmen måste man väll nästan kunna bortse ifrån vad det gäller överhettning.
5 svar · 1,5k läst
·
M
mmotor: Funderar på utbygnad och tänkte göra egna golvåsar, och vill gärna ha några synpunkter på golvåsar. Till golvåsarna tänkte jag använda 2 st 2" x 4" en längst upp och en längst ner samt ca 12mm osb skiva mellan reglarna (på bägge sidor) Golvåsen skall vara ca 33cm hög samt isolera golvet med sågspån sedan skall det ligga sånskivor med golvvärme på åsarna, Tänkte ev. Måla
0 svar · 791 läst
D
Danne_83: [citat] Verkar bara finnas till 15G pistoler och vill helst köpa mig en 16G då spiken är mer prisvärd till denna. Dock velar jag med inköpet av spikpistol. Står mellan tryckluftsdrivna Bosch GSK 64 och gasdrivna Hitachi NT65GS. Vet inte om jag vill ha en gasdriven och väljer jag Boschen kan jag lika gärna köpa Bosch GSK 6434 och köra med 1,8 snedbandade dyckert. Priset är ungefär
8 svar · 14,2k läst
D
dosken: Ja ok lutar åt att det blir plastfritt. Spar ju lite pengar/tid dessutom. Anledningen att spånen åkt är väl ffa att det rasade ner spån i sängen sen vi tog bort tretexen i innertaket...trots att det låg papp under spånen. Tack för era svar!
7 svar · 2,4k läst
M
MBjörling: Fick en uppenbarelse, River ur den mittre ramen och monterar dit en portal utav 45mm regler. Då lämnar man kvar alla andra reglar som bär upp. Sätter på OSB skiva sen gips. Ny frågan ska man riva bort spontade virket hela vägen upp och ersätta med OSB. Eller återanvända den spontade panelen från den som jag rivit bort.
6 svar · 2,0k läst
·
anders07
anders07: [citat] Ja, nu har jag det... Komplett värdelöst att rolla kan jag meddela! Det kanske kan fungera om man ska spackla något plant, typ golv, men vägg eller tak är det bara att glömma. Dels lossnar det dåligt från rollern så man måste doppa rejält och det som sedan lossnar kommer i tjocka lager. Skulle i så fall vara effektivare att ta en liten spade och slänga på väggen... >( Dock
8 svar · 22,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.