I vår ritning från 1956 står att grundläggningssätt är utbredda plattor. Vad innebär detta?

Betongplattor på singelbädd?

Mvh Putte

Tack för svaret.
Det står bara utbredda plattor och jag har ingen aning om vad som menas. Mer än att det förmodligen handlar om någon form av plattor som just lagts utbredda. Dock vet jag inte hur det ser ut under dessa plattor för det framgår inte av ritningen. Inte heller hur många plattor eller hur dessa dimensionerats. Därav frågan. ;) Borde väl ha funnits någon form av standard på 50-talet?. Huset är ett 1 1/2 plans med källare.

Utbredda plattor består av en smal betongplatta som följer grundmuren.
I sektion ser det ut som ett upp-och-nervänt T.
Bredden är ofta för villor i storleksordningen 60 - 100 cm.
Plattan kan vila direkt på undergrunden eller på ett lager makadam.
Ofta ligger plattan en bit under källargolvet, kanske 30 - 60 cm.

Innebär plattorna något bekymmer om man planerar att bila upp källargolvet för utbyte av avlopp samt ingjutning av golvvärme?

Kan det vara dessa plattor som är delvis orsak till sprickbildning i grunden? Om man istället gjutit en sula så kanske det blivit en aning stabilare?

"Innebär plattorna något bekymmer om man planerar att bila upp källargolvet för utbyte av avlopp samt ingjutning av golvvärme? "
Antagligen, det beror på om det går att gå samma väg med de nya avloppsrören.
Det kan vara mkt jobb om man måste gå igenom plattan. Den är armerad!
Ett annat problem kan uppstå om höjden inte räcker till för den isolering du vill ha under golvvärmen. Men det går att minska lite på isoleringen just vid plattorna.

"Kan det vara dessa plattor som är delvis orsak till sprickbildning i grunden? "
Nej!

"Om man istället gjutit en sula så "
En sula är det samma som utbredda plattor.

Tack så mycket för informationen. Får nog fundera lite på hur vi ska göra. Dock måste vi ändå bila upp och byta avloppsrör innan vi gör om i duschrummet i källaren. Blir spännande att se om plattorna vållar bekymmer.

J
lexus skrev:
Tack så mycket för informationen. Får nog fundera lite på hur vi ska göra. Dock måste vi ändå bila upp och byta avloppsrör innan vi gör om i duschrummet i källaren. Blir spännande att se om plattorna vållar bekymmer.
Hej
Gammal tråd men högaktuell för mig... Jag har motsvarande beskrivning (utbredda plattor) i mina bygglovshandlingar från 1968 men blir inte klok på hur det egentligen är gjort. Om du fortfarande är aktiv, så får du väldigt gärna berätta hur det gick och hur det såg ut. Lyckades du lokalisera var "gränsen" för sula/golv gick? Hur tjockt var ditt golv? Ställde plattorna till bekymmer?

Kanske ngn annan som ställts inför liknande problem med utbredda plattor??

Min utmaning är att jag har svårt att avgöra om jag har helgjuten platta eller sula (utbredda plattor) med eftergjutet golv. Det jag vet är att betonghålsten är uppmurad på plattan eller sulan och "utsticket" under mark varierar från några centimeter till kanske maximalt 8-9 cm. Själva sulan eller plattan är ca 30 cm tjock sett utifrån och när jag provborrat i det rummet som jag tänkt gräva ur så är golvet åtminstone 20 cm tjockt (borret räckte inte längre). Slår jag med ett spett i detta rummet så är golvet stumt medan om jag slår i garaget så är det på vissa sektioner lika stumt medan på andra relativt "ihåligt". Kan det vara så att dessa plattor ligger under golvet även fast det inte är ngn bärande vägg just där..

Antar att det är till att provbila upp ett hål och försöka avgöra hur det är konstruerat. Känner mig liite osäker ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.