Byggmaterial & Byggteknik
jonaslatt: Rummet är inte allt för stort så behöver utrymmet. Funderar på att bygga in just rören i en låda men kommer bli konstigt när det e mitt på väggen. Hänga över något e mer lockande. Tex hänga en vajer i taket och dra över ett traperi eller något liknande över den fula vägen.
puzzled: Röret är förmodligen för el, vatten är det inte iaf. Hur svårt är det att få bort enskilda plattor ??
mykee2: Det skulle kanske fungera! Måste dock kanske kolla så att det inte är för varmt där bakom för mjukfogen.
abel48: Jo kommer ju att sätta en fuktstyrd badrums fläkt har jag tänkt. Så de kanske räcker. Men blir ju ingen diffusionsspärr mot vinden då. Mvh Anders
Rödgul: Hej. På bifogad bild ser ni min syll under en altandörr. Syllen är impregnerad med åldersbeständig plast under med uppvik. Från syllen in mot betonggolvet är ett mellanrum där man på olika ställen antingen tryckt ner frigolit eller mineralull. På detta vis är det byggt runt hela huset. Väggarna är som följer: Yttervägg, luftspalt några mm, Vindpapp, 120mm isolering, Diffspärr
Morgano: Hej alla! Jag har murade väggar i min källare, både mot yttervägg och mellanväggar. Om jag vill sätta en gipsvägg t.ex mot en yttervägg, vad behöver man göra då? Eller kan man inte gör så alls? Ska man ha några speciella material. Ska det fuktspärras på något vis? I så fall hur? Tacsam för goda råd och erfarenheter!
Stina71: Har ett innanfönster som sitter åt fel håll, kittet inåt. Vill vända på det, men får inte loss det. Ser dessutom att det kommit in fukt som blivit till svartmögel längst ner på karmen på det yttre fönstret. Skulle alltså även därför vilja få loss innanfönstret för att komma åt och rengöra.. Tips någon hur sjutton jag kan få ur innanfönstret utan att ha sönder glasrutan..
slacker: Sitter och spånar inför dilemmat med badrummet på nedre plan/Källare (75% under mark) och med tanke på hur sneda väggarna är så var min plan att regla på 70 reglar på väggarna för att dölja el samt VA. Risken finns ju alltid där med tillskjutande fukt från väggarna och oron att det skall till och mögla till sig bakom är en faktor. Om man reglar på med 70mm plåtregeln cc45 för
krillek: Såvitt jag vet finns det ingen regelbok som avgör vad som får klassas som byggnadsvård och därmed får tillträde till detta forum och vad som ovillkorligen skall förpassas till andra forum på grund av att det inte faller alla på läppen. Vi kan givetvis ha helt olika syn på vad byggnadsvård är, men en person som tar sig an ett gammalt hus, vårdar det säkrar en framtid för huset -
fremax: http://youtu.be/16jko3vIO1Y Kostar ca 6-9k/m2. Kolla med lokala (större) glasmästare. De kan köpa via GSAB. Med vänlig hälsning, fremax
Peter_K: Gipsskiva kan väl inte vara något problem om det är på andra sidan han TS ska ha en ny i framtiden? Hos oss är i alla fall endast den del av murstocken som är bakom braskaminen synlig och inspekterbar, resten är inbygd.
Mikael_Swe: [citat] Tänkte mer om de fanns större återkommande utförsäljning av ev leverantör/tillverkare. Det är vanligt bland klädestillverkare.
snowjim: Såhär såg det ut tidigare : [bild] [bild] Vissa av dem var tyvärr ganska sneda efter som borrhammaren hade glidit en hel del .
Stefan1972: ja fast nu handlade det ju om ts olägenhet där det läckt ut lite vatten under en ombyggnation. Det är ju ändå lite skillnad mot ett läckage som pågått under lång tid. Då kan det mögla och se allmänt illa ut och det inser jag också. Har aldrig påstått att man kan åtgärda vad som helst genom att bara låta det torka.
mexitegel: Är du rädd att få in sand i röret så lägg markduk runt det så är du safe, enklare och snabbare än att gjuta betong runt.
ensamresande: [citat] Perfekt, helt rätt storlek då kort sagt. ;) [citat] Tvärt om så ska en skruv sticka ut igenom pluggen. Och du ska alltid borra ett hål som är djupare än skruven/pluggen.
rogero1: Hej, Bor i ett hus som idag är 9år gammalt och som i stora delar har enstegstätad putsfasad. Jag har planer på byta ut detta mot en vanlig träfasad så att jag slipper oroa mig för detta i framtiden. Min fråga är hur jag gör detta. Huset är ett sutteräng hus där överdelen har trästomme och underdelen har prefab betongelement. Jag skickat med en bild och en pdf som visar hur det ser
pelrik: Jo det är sovrum men högsta punkten är ca 140 cm i kattvinden. Det vore trevligt att se bilder på hur du menar.
Maxwells demon: Hej alla. Planerar att åka ner i europa och handla lite byggvaror. Bla till Polen. Är bla på jakt efter isolering. Stenull/ glasull. De jag har märkt att de verkar speca sin isolering efter sågat virke i stället för hyvlat som i sverige. Dvs 50 mm i stället för 45 mm, 200 mm i stället för 195 mm. Är det någon som har handlat isolering från Polen och installerat det med svenska
corre: Köper du stolarna så får du CE och kontruktionsritning samt beräkningarna till byggloven på "köpet". Tillverkar du dom själv måste du ha en konstruktör el motsv som intygar det
KnockOnWood: Så bygger man i Florida. Där är det oftast varmare och fuktigare ute än inne. Fast vindskydd brukar inte behövas på insidan. Men det här var väl i Halland antar jag. PS Ursäkta lördagstramset :o
SnickarNikke: [citat] Tack Andreas! Har tyvärr varken fått notiser eller varit inloggad så jag har inte sett din kommentar förens nu tyvärr! Jag köpte lite bättre plyfa än den jag haft tidigare, dränkte den i olja, och sedan målade den med grundfärg 3 gånger - jag hoppas att den håller sig :) Återkommer med uppdatering!
Daniel__s: Hej, Ska påbörja och lägga tak och golvlist men har en fråga innan jag börjar gera hörnen. Ska man FÖRST se till att den listen som jag börjar med är i rätt längd och sen gera? Tack
Avemo: Någon form av lim kanske kan fungera. Plastic padding av något slag inte bara i skruvhålet utan även så att det limmar beslaget mot väggen. Se till att det har härdat ordentligt innan du sätter upp räcket på beslaget. Ett problem är att man eventuellt förvärrar läget om det inte skulle fungera. Under förutsättning att man kan få ut skruven ur beslaget tycker jag att Robert-san01s
snowjim: Nu har jag fyllt hålen med ca 7 dl seg husfix. Efter som det är hålsten så kunde man ju stå där hur länge som helst och putta in fix så man fick gå på känn när det var dags att avsluta hålet. Först började jag med spritsen vilket fungerade ganska bra för att få in det långt men efter ett tag så fick man pressa så hårt att påsen blev dålig. Dock imponerad av hur mycket stryk