Byggmaterial & Byggteknik
Lexington: [citat] Ja varför inte? Sen har vi armeringsnät o klätterväxter på insidan så det går inte heller!
urdjur: Hej! Jag ska bygga ett s.k. "tiny house" och tänkte göra mina egna SIPs (https://en.wikipedia.org/wiki/Structural_insulated_panel) av PU-isolering och oljehärdad board. För att laminera board och isolering behöver jag stora mängder PU-lim. Mantelytan på minihuset utvändigt är ca 40 kvm, så ca 80 kvm ska alltså täckas helt med PU-lim. Cascol enkomponent PU-lim finns i förpackningar
PeterStrandberg: Jag satte upp en beg köksfläkt när vi gipsade, gör stor skillnad
heimlaga: Det finns för få kvalitetsmedvetna kunder. Det är där problemet sitter. Jag brukar försöka hitta virke i fulla dimensioner när det är möjligt. Det finns fortfarande små sågar och hyvlerier som producerar sådant. Till stomvirke försöker jag också få tag på sågat i fulla dimensioner när det är möjligt. Tyvärr blir det allt svårare att få tag på. Hela trävarubranchen är
TomasP: Om jag öppnar innertaket i klädkammaren borde jag väl kunna se hur takbjälkarna är skarvade? Jag skrev "hjärtvägg", men faktum är att alla innerväggar har samma dimensioner, dvs 45x60 (!) reglar med 15mm råspont + masonit på varje sida. Ingen extra tjock vägg i mitten av huset alltså.
Stefan1972: du behöver ingen plast där om du inte har normal innertemperatur därinne och detta ihop med att det är folk där hela tiden .
AndersS: [citat] Vad det kostar att tillverka beror nog på vad du ska använda den till, till curling har du en utmaning om du har provat på sporten;) Så de här gjutna blir en rolig leksak på någon ojämn sjöis.
Tunggung: Har rätt mycket förvaringsutrymme på vinden och i garaget men saker möglar på vinden och andra prylar tycker inte om kylan i garaget. Att bygga en frostfri låda kan man ju göra med plyfa och frigolit. Men hur gör man om man vill försöka sig på nåt som gör så att saker inte möglar, tex kläder? om det ens går, kanske finns nåt vettigt att köpa? funkar plastlådor? Förvaringen
Andreas Lundgren: Bygg en snygg lucka i trä? Det gjorde vi till vårt tvättnedkast. Eller måttbeställ på ett snickeri om du inte vill bygga själv. Och se till att nedkastet är tillräckligt stort så att inte jeans fastnar, och att du inte har några skarvar som kan riva sönder strumpbyxor odyl.
snowjim: Kan tillägga att fasaden hänger alltså inte på fönsterna utan det är en ganska bra marginal där.
bomm: Se även till så de använder en tejp som är godkänd för ändamålet. Tejpen skall vara armerad och ha ett skyddspapper på klistersidan. Byggfolietejperna utan skyddspapper släpper inom en vecka......
SBH: skulle tro puts på trä. man måste nästan hitta trä att skruva i då
Per_2014: Kör denna https://www.byggmax.se/skivmaterial/gipsskivor/gipsskiva-p07599 om du kör på befintlig vägg, har du dessutom hus från -65 så är det säkerligen spontat virke i väggarna så du behöver inte ha koll på reglarna.
Oldboy: Antingen behöver du gå till ett snickeri och få en böjd regel som följer vagnstyckets form, eller skippa regeln och fäst varje rör individuellt. Kanske finns det lämpliga och snygga rörhållare/byglar, eller om du använder grövre rör så kan de skruvas fast psss de befintliga spjälorna.
patka: Hej, Jag har ett nybyggt radhus med oinredd källare. Plattan ligger ovanpå ångspärr, 3 lager cellplast och makadam. Källarväggarna är Thermoväggar i frigolit med en kärna av betong. Nu till frågan, jag ska sätta upp en innervägg i källaren och undrar om jag verkligen behöver använda mig av syllpapp eller liknande eftersom ångspärr/fuktspärr redan finns på utsidan?
tommib: Livet är en sexuellt överförd sjukdom med 100% dödlighet..... Men allvarligt talat så utsätter du dig för betydligt större risker med det mesta du gör jämfört med detta. Människor är bara extremt dåliga på att värdera risker och framför allt denna typ som man inte riktigt förstår. Livstidsrisken för cancer i någon form är ca 1/3, så om du låter bli att röka, vara
TuXy: Efterforska gärna så vet man ungefär vad som krävs. Huvudsaken med vem man kontaktar är väl att företaget i fråga har en kvalitetsansvarig och en som är behörig att räkna på avväxlingen. Där låter stort byggbolag som en ganska komplett aktör :) Har du fått någon öppning eller du gav upp det?
Ymer: Hej och tack för synpunkterna. Jag hade nog tänkt att inte regla första golvbjälken på cc60 utan köra typ cc20. Tror du det kan funka?
Avemo: Både tapeter och gipsskivor är vindtäta, så på insidan gör en vindtät duk ingen nytta. Om det läcker i skarven mellan tak och vägg så kan du täta med latexfog. Men vänta dig inga storverk med de åtgärderna.
magnetens: En anledning till att hantverkaren inte tyckte det var någon fara kan ju ev. bero på att han inte skall ha dom i sitt eget hud samt att han vill utföra jobbet som han har planerat in utan en massa omständiga besvär. Har du väl satt in dom så Kommer chanserna till ekonomisk kompensation troligen att minska då då ju har ansetts acepptera skicket på de leverans fönstrena. Vad säger SP om
Soulturfer: Att vi isolerar insidan är dels för värmen och dels för att kunna dölja vissa installationer, dessutom får vi möjlighet att räta upp viss skevhet som uppstått sedan 1888. 95mm blir det för att kostnaden bara är 30% högre än för 45mm. Om vi upplever huset som kallt kommer vi isolera utsidan då vi kommer göra i ordning fasaden senare. Visst är det så att det kanske inte behövs
thomasx: Tror inte det är lönt att leta efter just sika, bostik funkar lika bra. Dock såg jag just att bostiks verkade väldigt dyrt, 140:- på Bauhaus, tror jag betalade runt 70 för Sikas på Hornbach för en 300ml tub. Men å andra sidan tror jag Bostiks finns på mindre tub på Bauhaus. Fast är det å andra sidan ett gäng lister som ska limmas, så går det ju åt. Totalt sett är det ändå
heimlaga: Varför? Vad har hänt när markytan har höjts på det viset sedan huset byggdes? Suteränghus och inredda källare har ett välförtjänt dåligt rykte för fuktskador och mögel. Om huset har en normal platsbygd resvirkesstomme så går det säkert att stötta upp och mura....... men det är inte billigt och kräver kunnigt yrkesfolk......och sedan står man där med ett suterränghus......
Trikas: Hallå! Tack för ett utförligt svar. Nu verkar det som just det stället jag kollade påmi väggarna va en kortling missad, verkar sitta inlvrigt så för långa spik i lister spelar ingen roll då plasten är klämd bakom kortling och listspiken då träffar den istället för att gå igenom plasten sen ut inett tomrum. Det är utegips i kåken dock! Värsta tänkbara senario är ju att
heimlaga: Varför? Är stenfoten för låg så väggarna har ruttnat nedtill? I så fall kan det vara billigare att kapa av träväggarna nedtill och bara mura ett lecavarv eller två. Jag vet många som har bytt väggar på gamla fähus och hönshus där fukten från djuren har fått stommen att ruttna sönder fullständigt och de har skaffat sig billiga uthus på det viset. Normalt brukar man förstärka