Hittade denna tråd, jag håller precis att sätta upp utegips då jag får höra att Skanska slutat med detta helt. Anledningen ska vara att gipsen möglar.
Man ska använda "utegips extra" (vilklet jag har) och dessutom tejpa alla vågräta snittytor med någon specialtejp.
Någon som hört talas om detta ??
Man ska använda "utegips extra" (vilklet jag har) och dessutom tejpa alla vågräta snittytor med någon specialtejp.
Någon som hört talas om detta ??
Var har du hört det här?Brorsan skrev:
Att utegips möglar när den väl blivit inbyggd i en fungerande konstruktion har jag svårt att tro. Kanske att den vanliga utegipsen möglar i praktiken om den inte byggs in tillräckligt fort, utan utsätts för väta. Men nu säljer ju alla tillverkare parrafinvaximpregnerade utegipsskivor som tål lite mer väta under byggnationstiden. Att Skanska har svårt att få utegipset täckt i tid så att de kör på ännu tåligare gips innebär ju inte att man behöver göra det om man sköter sitt bygge lite bättre.
Min svåger som är i fastighetsbranchen hade hört det från en på Skanska.jon_h skrev:Var har du hört det här?
Att utegips möglar när den väl blivit inbyggd i en fungerande konstruktion har jag svårt att tro. Kanske att den vanliga utegipsen möglar i praktiken om den inte byggs in tillräckligt fort, utan utsätts för väta. Men nu säljer ju alla tillverkare parrafinvaximpregnerade utegipsskivor som tål lite mer väta under byggnationstiden. Att Skanska har svårt att få utegipset täckt i tid så att de kör på ännu tåligare gips innebär ju inte att man behöver göra det om man sköter sitt bygge lite bättre.
Nu ska vi inte måla fan på väggen, men mina väggar ska stå med enbart gips nu några veckor. Ska jag försöka täcka med presenningar ? Verkar ju overkill. Får se upp om det lägger sig snödrivor i nedenkant bara.
Jag väljer att att tro att det klarar sig
Hur går det med vindväv och issolering av lösull? Trycker issoleringen ut mot fasadpanelen då?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden