1 674 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Isolering av bärande innervägg i källare
Har en bärande innervägg i källaren uppbyggd av 45*95 med cc 60. Syll i 45*95 på betongen med syllpapp under. Vill ha väggen skruvbar på ett enkelt sätt och vill därför ha OSB plus gips samt isolering för att undvika att väggen blir en trumma.
Men, eftersom det är en källare, visserligen nydränerad, finns ju risk för fukt som kommer upp ur betongplattan. Skall jag därför isolera med cellplast och ha våtrumsgips istället för vanlig gips? Kan jag då ha OSB bakom?
En lösning jag funderar på själv, också för att minimera kostnaderna, är att ha cellplast de nedre ca 30 -40 cm, där ha dubbel våtrumsskiva (för att få samma tjocklek på väggen), och ovanför,. från 30 cm till taket ha OSB plus vanlig gips samt vanlig isolering?
Men, eftersom det är en källare, visserligen nydränerad, finns ju risk för fukt som kommer upp ur betongplattan. Skall jag därför isolera med cellplast och ha våtrumsgips istället för vanlig gips? Kan jag då ha OSB bakom?
En lösning jag funderar på själv, också för att minimera kostnaderna, är att ha cellplast de nedre ca 30 -40 cm, där ha dubbel våtrumsskiva (för att få samma tjocklek på väggen), och ovanför,. från 30 cm till taket ha OSB plus vanlig gips samt vanlig isolering?
Har man satt yxan i båten får man ro.....
Om du redan har en trävägg där blir det varken sämre eller bättre av något annat du hittar på. Jo, sämre blir det om du försöker stänga in ev fukt.
Om plattan är torr (dvs isolerad) så har du inget att fundera på. Är plattan oisolerad får du hoppas på att syllpappen gör jobbet, och det gör den säkert.
Jag skulle isolera som vanligt med stenull och sedan skruva osb och gips på detta. Allt annat verkar bara vara krångel som inte gör något bättre. Har du fuktproblem i denna vägg är de bärande reglarna det största problemet, inte ytskikt och isolering.
Om du redan har en trävägg där blir det varken sämre eller bättre av något annat du hittar på. Jo, sämre blir det om du försöker stänga in ev fukt.
Om plattan är torr (dvs isolerad) så har du inget att fundera på. Är plattan oisolerad får du hoppas på att syllpappen gör jobbet, och det gör den säkert.
Jag skulle isolera som vanligt med stenull och sedan skruva osb och gips på detta. Allt annat verkar bara vara krångel som inte gör något bättre. Har du fuktproblem i denna vägg är de bärande reglarna det största problemet, inte ytskikt och isolering.
Plattan är oisolerad. Den gamla väggen hade syllen ingjuten i bottenplattan. Inga som helst fuktskador på den, men den är bytt eftersom den togs bort för inspektion.
Borde jag bygga väggen på annat sätt? Inte för sent att ändra ännu...
Borde jag bygga väggen på annat sätt? Inte för sent att ändra ännu...
Ja, men det blir massa jobb för ingenting. Men jag frågade ju
Behåller träväggen, kör med osb + gips och stenull.
Följdfråga: är det ok att bygga övriga icke bärande innerväggar "som vanligt" dvs stålregel, stenull, osb och gips? Hade egentligen tänkt bygga de med stålreglar, cellplast, osb och våtrumsgips.
Ytterväggarna kommer vara kvar som de är, putsade och målade med silikatfärg.
Följdfråga: är det ok att bygga övriga icke bärande innerväggar "som vanligt" dvs stålregel, stenull, osb och gips? Hade egentligen tänkt bygga de med stålreglar, cellplast, osb och våtrumsgips.
Ytterväggarna kommer vara kvar som de är, putsade och målade med silikatfärg.
Klicka här för att svara