Byggmaterial & Byggteknik
Avemo: Någon form av lim kanske kan fungera. Plastic padding av något slag inte bara i skruvhålet utan även så att det limmar beslaget mot väggen. Se till att det har härdat ordentligt innan du sätter upp räcket på beslaget. Ett problem är att man eventuellt förvärrar läget om det inte skulle fungera. Under förutsättning att man kan få ut skruven ur beslaget tycker jag att Robert-san01s
snowjim: Nu har jag fyllt hålen med ca 7 dl seg husfix. Efter som det är hålsten så kunde man ju stå där hur länge som helst och putta in fix så man fick gå på känn när det var dags att avsluta hålet. Först började jag med spritsen vilket fungerade ganska bra för att få in det långt men efter ett tag så fick man pressa så hårt att påsen blev dålig. Dock imponerad av hur mycket stryk
PO_: Satt och letade vidare, och fann denna från Fast-fastening (och dessa finns till och med att köpa i byn=) http://www.fast-fastening.com/fast/IboxServlet?p=IXK002&LVL2=363815
evojenza: www.ljungabronstegel.com Här är dom som brukar ha annons på blocket
A-Man_08: Det kan vara så att du har råspont bakomtretexen om du borrar lite lätt så borde du känna att den snabbt sjunker in sen blir det hårdare, är det fortfarande trä så är det troligtvis regel eller råspont på reglerar. Tycker man skymtar en regel där du bänder med kofoten.
starmanin: [citat] Ja jag har sett den också..tack för tipset men jag tror den är i det absolut bredaste laget.
Anonymiserad 156538: Vet du att skruvarna kommer i en regel? I så fall skall du ha träskruv som är så långa att de når in en bit i regeln, de första 26mm kommer inte bära alls då de bara går genom gipset. Om du inte träffar reglar så får du köpa mollyplugg till dubbelgips. Då fästet är av utdragstyp dvs TV:n hänger en bit ut från väggen så kommer du få rätt stor last på de övre skruvarna så
sankaboy: Var kan man köpa fönstersmyg med tapp i Stockholm (helst södra sidan)? Hittar bara för clips på byggvaruhus som hornbach, bauhaus mm. Tycker det måste vara lättare att få det snyggt med tapp än med clips.
aleklint: Precis, det är inget golv där inne nu, och jag tänkte bygga ett golv. Men först fixa till grunden.. Om jag ska gjuta, hur går jag tillväga smidigast då?
FreQa: Jag saknar en plats att snickra då allt är utspritt idag. Jag har maskinerna i vår lada där jag för några år sedan byggde upp ett golv i all enkelhet. Min fundering nu är om jag kan låta det nya bjälklaget stå på marken då jag tror allt står still. Svårigheten ligger i att om jag skruvar ihop allt och det rör sig är det lika illa då stolpen kommer röra sig mer eller mindre mot
krillek: Borra ett litet hål och använd en skruvutdragare!
Semiproffset: Kanske kan du sätta en tejpremsa i kanten av plasten med ryggen in mot isoleringen. skarva sedan i en tillklippt bit plastfolie och sätt ytterligare en tejpremsa från insidan. Flexen i isoleringen gör ju att du kan skapa liten glipa för att få in tejpen. Då borde du kunna få helt tätt. Ett annat alternativ kan ju vara att spruta in lite polyurethanskum bakom plastkanten och sen låta den
Carl-Jo-han: Jag har tänkt att ersätta plankdörren i källaren med en riktig ytterdörr. Källargolvet är ca 12 cm lägre än marken utanför. Utanför är det betongplatta med brunn för avrinning. Tröskeln är gjuten och sticker upp ca 2 cm över den yttre plattan, men den är inte lika bred som hålet. Istället har dom låtit dörrkarmen (karm och karm, vanlig regel) gå ner hela vägen till
Stefan1972: [citat] nä men kutterspån/sågspån klarar normal fuktvandring utan några som helst problem för det torkar av sig själv. Har man mer fukt än så som vandrar så får man nog lösa det problemet först istället. Jag skulle nog hellre rekommendera nån form av cellulosa isolering på spånet istället för den vanliga som du nämner och sen låta spånet ligga där det ligger för som
MagHam: Bygg inte över det. Att gömma eternitplattorna skapar dolda risker för framtiden.
gafia: Vad innebär flödesklass? Jag skall köpa en ibox till inbyggnadsduchen. Det finns några olika men förstås inte den som behövs. Hittar en annan som står att den funkar för flödesklass b och d men vad innebär det? /GAfia
Cirs: Söker alt till puts på insidan garaget. Garaget har 250mm djupa lecablock med fuktisolermatta på utsidan som är undermark. Tre av fyra stenar är under mark. Stenen över är putsat. Står på isolerad betongplatta. Jag har förstått att de ska putsas på insidan så de kan andas. Vad finns det för alternativ då jag heller hade velat ha gips eller liknande utan att bygga för mycket på
Bobo Wieland: Glöm det. Fanns ju redan bra trådar på ämnet. Sorry.
pozz2: Ingen ovanvåning, men ja tog hålet bredvid istället för att vara på den säkra sidan.
Åsa Lund: Det finns en bok som heter "så byggdes husen 1880-1980" Låna på biblioteket?
Gambino: [citat] Så ser min ut. Detta är dörr genom gamla ytterväggen(utbyggnad) Kanske kan hjälpa dig på traven... [bild] [bild]
pelrik: Det är ju också ett alternativ. Bara man stabiliserar på något sätt så går det ju. Och det är absolut fler sådana lösningar jag önskar. Den här tråden som någon tipsade om var mycket bra och visar just det, att allt är möjligt: https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/242018-forsta-huset-kopt-totalrenovering-3.html Jag har dock börjat tänka om kring den öppna
Barkis: Nu har du tydligen löst det men ser ut att sitta gips på väggen så varför inte bara lägga igen hålet med en gipsskiva och spackla skarven. Ska du putsa över får du använda gipsputs
Huddingebo: Vad man kan ha närmast en källaryttervägg beror på hur mycket fukt den avgör. Det beror på markförhållanden, dränering och om den utvändigt är isolerad. Generellt brukar man avråda från att isolera invändigt mer än 50mm men en plankvägg med mellanliggande luftspalt borde inte generera några problem om förhållanden är ok.
Barkis: lägg på vattenpass och även ett kryssmått så vet du om dom karmen sitter rätt, skulle karmen sitta rätt så borde det gå att justera på gångjärnen, sitter karmen fel så får du ta ur och göra om riktigt från början. Skulle nu hålet vara snett och fönsterkarmen så stor att det inte går att få den rak så får du hugga ur/slipa stenarna runt så du får frigång mellan hål och
sepani: Hej, vi har för ett par år sedan renoverat källaren och då putsat alla väggar som bestod av siporex. Vad jag kan bedöma gjordes det efter boken med putsnät o s v. Ganska tjock puts, skulle gissa uppemot 3cm. Nu börjar den spricka framförallt kring fönster o dörr karmar. Inte så att putsen ramlar av utan streck tunna. Kan man göra något? Tänker att det är sättningar i huset som
Norrlandsbonde: Hej! Har en innervägg som jag skulle vilja riva helt, eller det är snarare två och så småningom tre väggar som ska rivas. nu har jag efter att ha studerat husritningen kommit fram till att tre takstolar vilar på denna väg. Så troligen måste jag behålla några stående reglar (vilket jag inte vill göra) eller förstärka med limträbalk eller liknande. Men det kanske är nån här som